Får vem som helst en Keolis/Busslink reflexväst?

Startat av a32, 10 december 2012, 17:22:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Stötte på en kille i dag på Tvärbanan, killen är nog lite lätt utvecklingsstörd och vinkar till allt som rullar ( dock mest spårvagnar o bussar ), men vad jag reagerade på var att han hade en reflexväst märkt Keolis Busslink både framtill och baktill.
Vet att man på dåvarande Connex hade samarbete med något dagboende för lätt utvecklingsstörda som fick gå som konduktörer på spårvagnarna tillsammans med en ordinarie konduktör.
Men har Keolis Busslink något liknande projekt?

Nu springer ju visserligen nästan varenda hantverkare/grovarbetare runt med reflexjackor / västar när dom åker kollektivt så man vet ju ibland inte vilka som tjänstgör i trafiken bland dom som rör sig på plattformar och på vagnarna.

Men det kan vara svårt att urskilja signaltecken mot vinkningar åt alla håll och kanter i luften   :)

/a32  ;)

Ersa

För övriga trafikanter/kunders skull är det ju inte direkt optimalt och tydligt om icke anställda framstår som tjänstgörande personal nära verksamheten...

Tommy H

Tyvärr så känner jag till flera såna som aldrig varit anställda och även tidigare anställda som privat går omkring i Connex/Veolia-kläder i stort sett varje dag.
Kan som sagt var uppstå en hel del frågor från allmänheten...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Susanne

Det säljs ju en hel del gamla avlagda kläder från diverse företag på bl a Tradera av privatpersoner så det kanske inte är så konstigt att vissa köpare  har de på sig ute oxå.  ;) Sen om det är bra eller inte är en annan femma.

a32

Att fd anställda går runt i uniformspersedlar har väl funnits i alla tider.... en del bor i dom men en del har vissa gamla plagg för att dom säkert var bra mot tex kyla eller regn.

Vad gäller uniformer till salu på Tradera så har jag inget emot att man säljer gamla inte längre gällande uniformskläder och det har i regel inte trafikföretaget heller då de inte alltid längre är verksamma. Dvs kläder från SS Stockholms Spårvägar samt äldre SL kläder, även Connex samt SL buss plagg är också sådana utgångna kläder.
Nu gällande uniformskläder är en annan femma framförallt ytterplagg.

Just gällande Polisuniformer på tradera har ju varit uppe på tapeten i nyheterna då de tyvärr ibland hamnar i fel händer och används vid brott och inte i en samling. Har sett en del säljare som blivit avstängda just för att dom sålt gällande polis-persedlar.

Ersa

Tråkigt att seriösa samlare (dvs ej användare) av dylika plagg drabbas av oseriösa köpare.