Omröstning kring behov av ett vägfordonsmodellforum?

Startat av admin, 01 november 2010, 12:08:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Behövs en ny ämnestavla för vägfordonsmodeller och motsvarande?

Ja
41 (42.3%)
Nej
34 (35.1%)
Bryr mig inte
22 (22.7%)

Antal personer som röstat: 94

admin


Frågan har som sagt stötts och blötts, tro det eller ej, under en viss tid även om dagens tråd kanske aktualiserat det hela. Vi har alltså avvaktat, men då det mesta redan var klart och utrett kring detta så kan vi som sagt även lika bra sparka igång en omröstning. Nu får vi sondera terrängen och se vad ni alla tycker.

Det ska då även poängteras att omröstningen gäller en eventuell tavla där man kan komma att diskutera, visa bilder osv. på modeller av vägfordon och motsvarande. Spårburna modeller, dvs. modeller av tåg, spårvagnar etc. liksom fartygs- och flygplansmodeller mm. har däremot redan flera egna forum och allt sådant hänvisas då primärt till respektive forum. En eventuell ny tavla här på Bussnack kommer alltså ha fokus på modeller av bussar, lastbilar, bilar och liknande. I princip alltså på modeller av sådant som rullar på allmän väg eller en liten bit vid sidan om.

Björn Ax

Liten fråga bara. Varför ha med "Bryr mig inte"? Vad kommer hända om det alternativet vinner?

Björn Forslund

Citat från: Björn Ax skrivet 01 november 2010, 13:22:03 PM
Liten fråga bara. Varför ha med "Bryr mig inte"? Vad kommer hända om det alternativet vinner?

De som inte bryr sig kommer troligen inte kolla i ett ev Modellforum och berörs iaf inte negativt. Kan i princip alltså summeras med "ja"-rösterna.

Peter Elmheden

Mitt svarsalternativ finns inte ens med.
Jag tycker att de kan ligga kvar i bussnack för bussar och motsvarande för lastbilar.
Egentligen var det väl frågan handlade om från början inte att skapa en ny forumsdel?

Cordinot

Det är väl självklart att vi ska ha ett forum tilldelat modeller av de fordon som kör på våra egna vägar!
Då slipper man ju att vela var man ska posta sina bilder på de modeller man har eller själv har byggt. Ja, kanske t.o.m. landskap och bakgrunder man har byggt åt sina egna modellfordon? Att lägga till den avdelningen som den här omröstningen avser borde ju göra forumet hur ultimat och coolt som helst.

Stefan Lindberg

Eftersom intresset för modeller verkar vara stort bland oss här på forumet så kan det väl funka med en egen plats för det.
Oavsett om man samlar på modeller av bussar, lastbilar, flygplan, stridsvagnar eller båtar så underlättar det
om man kan finna allt detta på en plats.

Själv så samlar jag inte aktivt men byggde modeller av flygplan när jag var yngre och en och annan modellbil finns allt i gömmorna  ;)

Leif D

Spontant så bryr jag mej ju inte ett dyft vad som skrivs i vilket forum. Jag är väl människa nog att själv välja vad för skit jag vill läsa eller inte läsa, även på rubrik.
Dock kan man ju undra varför de här forumet är så himla regidt mot blandning och mot att ändra.
Varför gör man t.ex. inte underforum i de olika kategorierna ?
Ett väldigt bra exempel på detta är Swedroid forum .
Där är väldigt lätt att snabbt styra in mot det man vill skriva och läsa om. Kanske något att ta efter ??

;-)

Björn Forslund

Citat från: Leif D skrivet 01 november 2010, 20:49:54 PM
Spontant så bryr jag mej ju inte ett dyft vad som skrivs i vilket forum. Jag är väl människa nog att själv välja vad för skit jag vill läsa eller inte läsa, även på rubrik.
Dock kan man ju undra varför de här forumet är så himla regidt mot blandning och mot att ändra.
Varför gör man t.ex. inte underforum i de olika kategorierna ?
Ett väldigt bra exempel på detta är Swedroid forum .
Där är väldigt lätt att snabbt styra in mot det man vill skriva och läsa om. Kanske något att ta efter ??



Att vi är emot en vildvuxen flora av alla möjliga underavdelningar beror på att det blir så mycket svårare att övervaka för moderatorerna. Så enkelt är det. Moderatorerna jobbar ideellt och ingen kan komma och kräva att arbetsbördan ska öka ytterligare.

the0fiskis

Citat från: Leif D skrivet 01 november 2010, 20:49:54 PM
Spontant så bryr jag mej ju inte ett dyft vad som skrivs i vilket forum. Jag är väl människa nog att själv välja vad för skit jag vill läsa eller inte läsa, även på rubrik.
Dock kan man ju undra varför de här forumet är så himla regidt mot blandning och mot att ändra.
Varför gör man t.ex. inte underforum i de olika kategorierna ?
Ett väldigt bra exempel på detta är Swedroid forum .
Där är väldigt lätt att snabbt styra in mot det man vill skriva och läsa om. Kanske något att ta efter ??
och där funkar det ofaast helt smärt fritt, och nästan inga flyttningar av trådar

tycker man kan ta det som ett exempel, ett förslag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 november 2010, 19:03:17 PM
Eftersom intresset för modeller verkar vara stort bland oss här på forumet så kan det väl funka med en egen plats för det.
Oavsett om man samlar på modeller av bussar, lastbilar, flygplan, stridsvagnar eller båtar så underlättar det
om man kan finna allt detta på en plats.

Själv så samlar jag inte aktivt men byggde modeller av flygplan när jag var yngre och en och annan modellbil finns allt i gömmorna  ;)

Vill bara klarlägga att om vi öppnar en tavla för modeller så skall den ägnas åt modeller av vägtrafikfordon. Inte t ex modelltåg, -flygplan, -stridsvagnar eller -båtar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jocke

Varför inte tillsätta några Moderatorer i de nya delarna som eventuellt i framtiden kommer att skapas? Det bör finnas ett EX antal användare med stor internet/forum vana här som ni dessutom bör kunna ganska snabbt anse vara seriösa för att våga ge dom moderator status i delvis nya forumdelar.

On topic. Min röst blir Ja.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 november 2010, 02:18:15 AM
Oj.... Det finns intresserade?

Då tycker jag att alla ni genast ska anmäla sitt intresse via mail eller PM (men inte till mig eftersom jag lämnat "verksamheten")

Självklart finns det intresserade personer som vill bli moderatorer. Men på dom flesta forum så utnämns moderatorerna av admin och så att säga "tjat" från användarna om att få bli det är inte uppskattat. Skulle det skapas en tråd där det eftersökes moderatorer skulle det nog vara ett par som skulle svara (jag bland annat).

Björn Lövdahl

Citat från: Björn Ax skrivet 02 november 2010, 10:46:47 AM
Självklart finns det intresserade personer som vill bli moderatorer. Men på dom flesta forum så utnämns moderatorerna av admin och så att säga "tjat" från användarna om att få bli det är inte uppskattat. Skulle det skapas en tråd där det eftersökes moderatorer skulle det nog vara ett par som skulle svara (jag bland annat).

Det finns defenitivt fler som skulle kunna tänka sig hjälpa till med sådana sysslor, jag tex. Men som Björn skriver så brukar det inte va uppskattat att meddela intresse om ingen formell förfrågan finns.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Möllers

Visst ska vi ha det kanon ju,Jag som kommer köpa massor nya nästa år bussar bilar kanske lastbilar med..

Björn Forslund

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 november 2010, 10:52:15 AM
Det finns defenitivt fler som skulle kunna tänka sig hjälpa till med sådana sysslor, jag tex. Men som Björn skriver så brukar det inte va uppskattat att meddela intresse om ingen formell förfrågan finns.

Nu är det också så att moderatorerna måste väljas noga. Det finns folk som aldrig kan bli moderatorer eftersom de inte klarar den svåra balansgång det innebär ibland när det uppstått en hetare diskussion som kräver ingrepp och kvastningar. Räkna också med arga mail och PM, ibland på gränsen till att det kan bli fråga om rättsliga åtgärder.
För att komma ifråga bör man nog ha vistats på Bussnack en längre tid, ha visat att man är sansad, opartisk, respekterar reglerna och har ett gott omdöme samt att man kan uttrycka sig väl skriftligt.
Dessutom ska man kunna bedöma huruvida övriga moderatorer ska blandas in för diskussion i vissa svårare/tveksammare fall. Vi moderatorer har en tät nästan daglig kontakt sinsemellan.

Men de som aspirerar på att bli moderator är givetvis välkomna att höra av sig, så kikar vi närmare på era tidigare inlägg och gör en "lämplighetsbedömning".