Huvudmeny

Stavning...

Startat av AL, 01 december 2008, 10:01:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Känns som om de som har problem med att skriva genom ordblindhet, dyslexi och likande skall be om ursäkt innan de skriver här om man läser en hel del av inläggen.

JAg kan också ha problem med svenskan men det beror till stor del på ordblindhet inte lathet som folk gör antydningar till. Och som Camilla sade till om att läs på innan ni gnäller.

peterbuilt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:39:13 PM
JDS:
Hur förklarar du att våra svenska dagstidningar mer och mer börjar missbruka det svenska språket? Det här är en trend som börjat komma de senaste två åren.

Det, min vän, har helt andra orsaker. Dagens journalister har sällan eller aldrig intresse i språket per se. Dom har inte sällan andra mål än språkberikning som en journalistkarriär kan lösa. Jag anser att journalister,lärare, läkare de senaste deceniumen har satt en ny lägsta nivå i kompetens och att dessa aktiviteter kan ej längre beskrivas som yrken utan diagnoser. Givetvis gäller det inte alla men skrämmande många. Inför lämplighet som grund för dessa yrken och inte bara betyg.  Lämplighetstester kan dessutom införas i vår egen bransch oxå. Helt seriöst.

Ersa

Citat från: robbes skrivet 02 december 2008, 13:45:36 PM
Känns som om de som har problem med att skriva genom ordblindhet, dyslexi och likande skall be om ursäkt innan de skriver här om man läser en hel del av inläggen.

Hu! Inga ursäkter. Då blir det ju som i vissa elitistiska forum där man inte vågar skriva pga av man dumförklaras eller ignoreras ihjäl om man ställer en "amatörmässig" fråga. :(

Citat från: robbes skrivet 02 december 2008, 13:45:36 PM
JAg kan också ha problem med svenskan men det beror till stor del på ordblindhet inte lathet som folk gör antydningar till. Och som Camilla sade till om att läs på innan ni gnäller.

Jag har ju läst på! 4-8% av befolkningen har olika grader av dyslexi och andra skrivsvårigheter. Jag själv har vissa stavningssvårigheter. (Firefox fick hjälpa mig att få "elitistiska" och "ignoreras" rätt i meningen ovan). Men denna debatt handlar väl inte om de med dyslexi, utan om alla som kan skriva korrekt men ändå slarvar? Så har jag då tolkat det iaf.

Möllers

Jag skriver väl sämst här kan jag tänka mig men jag skäms inte för det bara ni fattar så går det bra vad jag skriver ibland.
Det som är problem jag skriver för fort o ibland blir man förvirat o ord blind ochså men jag gör mitt bästa ni ska för stå mig så löser det sig till slut  ;D

Tommy E

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 01 december 2008, 22:45:44 PM
Va??? Kör ni hela världshistoriens litteratur på ett prov???
Det skiljer ju några år mellan Homeros och Voltaire om man säger så...
//Jonas G

Provet behandlar tiden från de gamla grekerna (500 fvt) till och med upplysningstiden. Det är en väldigt lång tid, men det handlar mest om typiska kännetecken för de olika perioderna samt lite olika författare. Endast det viktigaste med andra ord.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jonas Gustafsson

Citat från: peterbuilt skrivet 02 december 2008, 15:32:18 PM
Jag anser att journalister,lärare, läkare de senaste deceniumen har satt en ny lägsta nivå i kompetens och att dessa aktiviteter kan ej längre beskrivas som yrken utan diagnoser. Givetvis gäller det inte alla men skrämmande många.

...korrigerar du dig snabbt, även om första meningen är ett väldigt kategoriskt påhopp på yrkesgrupperna i stort... ::)
Klart olämpliga individer för yrket finns såklart inom alla yrken.
//Jonas G (lärare)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

peterbuilt

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 december 2008, 17:21:03 PM
...korrigerar du dig snabbt, även om första meningen är ett väldigt kategoriskt påhopp på yrkesgrupperna i stort... ::)
Klart olämpliga individer för yrket finns såklart inom alla yrken.
//Jonas G (lärare)

Korrigerar? Icke, om du önskar kan jag vara än mer kategorisk. För det är en åsikt som har byggs på empiriskt. Om du har en annan syn på saken så finns det väl inget som hindrar dig att lufta den. Om vi jämför kvällspressen idag med för 30 år sedan eller läkarkvaliten på en normal lokal läkarstation eller journalist med dito 30 år så börjar man ju fundera..Det finns tom en hel del forskning i frågan. Lärarnas nedgång i status de senaste 30 åren har medfört att det inte längre är de skarpaste hjärnorna som idag utbildar våra barn. Och av egen erfarenhet har jag i samband med mina egna 4 barns skolgång träffat en hel del ufon. Jämfört med min egen skolgång för snart 4 decenium, där jag såg lärarna som högre stående(dessutom kunniga i sina ämnen) individer till dagens dilettenter var dessa kontakter nästan komiska. Ovan nämda yrkeskategorier som har betydligt mer makt än genomsnitts människan, att påverka dagens och morgondagens samhälle, och då bör det också ställas hårda krav på kvalitet och lämplighet. Hårdare än en busschaufför. Men likväl finns det matematiklärare som inte kan räkna, journalister som inte kan skriva och läkare som inte kan kommunicera. OCH busschaufförer som inte kan köra. Men vad är viktigast?  Dom vassaste hjärnorna återfinns idag inom IT/Ingenjörsyrkena. För där tjänar man pengar och det är status.
Jag har människor i min närmaste familjekrets inom dessa yrken och ganska stor egen erfarenhet, så man får ju höra och vara med om en del. (Jag har inte jobbat som busschaufför i hela mitt liv ;D)

Men lättkränktheten har ju ökar med all önskvärd tydlighet även inom den grupen. Trots att, eller kanske tack vare, att det är sant.

Jonas Gustafsson

#37
Citat från: peterbuilt skrivet 02 december 2008, 18:01:54 PM
Korrigerar? Icke, om du önskar kan jag vara än mer kategorisk. För det är en åsikt som har byggs på empiriskt. Om du har en annan syn på saken så finns det väl inget som hindrar dig att lufta den. Om vi jämför kvällspressen idag med för 30 år sedan eller läkarkvaliten på en normal lokal läkarstation eller journalist med dito 30 år så börjar man ju fundera..Det finns tom en hel del forskning i frågan. Lärarnas nedgång i status de senaste 30 åren har medfört att det inte längre är de skarpaste hjärnorna som idag utbildar våra barn. Och av egen erfarenhet har jag i samband med mina egna 4 barns skolgång träffat en hel del ufon. Jämfört med min egen skolgång för snart 4 decenium, där jag såg lärarna som högre stående(dessutom kunniga i sina ämnen) individer till dagens dilettenter var dessa kontakter nästan komiska. Ovan nämda yrkeskategorier som har betydligt mer makt än genomsnitts människan, att påverka dagens och morgondagens samhälle, och då bör det också ställas hårda krav på kvalitet och lämplighet. Hårdare än en busschaufför. Men likväl finns det matematiklärare som inte kan räkna, journalister som inte kan skriva och läkare som inte kan kommunicera. OCH busschaufförer som inte kan köra. Men vad är viktigast?  Dom vassaste hjärnorna återfinns idag inom IT/Ingenjörsyrkena. För där tjänar man pengar och det är status.
Jag har människor i min närmaste familjekrets inom dessa yrken och ganska stor egen erfarenhet, så man får ju höra och vara med om en del. (Jag har inte jobbat som busschaufför i hela mitt liv ;D)

Men lättkränktheten har ju ökar med all önskvärd tydlighet även inom den grupen. Trots att, eller kanske tack vare, att det är sant.

Kränkt? OK, min vilja att gå i svaromål kan tyda på det, men nej, jag är mer trygg i min yrkesroll än så. Men jag blir lite trött...
Självklart har även jag mött riktiga UFO:n till lärare. Det är  t. o. m. möjligt att de är fler idag än när du gick i skolan, och det är naturligtvis riktigt illa. Orsaken därtill-att läraryrket p.g.a. löneeftersläpning minskat i status-har du också helt rätt i. Men jag är ganska säker på att UFO:na fortfarande inte är i majoritet.
Upplever du att en majoritet av dina barns lärare varit olämpliga för yrket, eller är din bild färgad av ett fåtal särskilt tragiska fall?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

JB

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 december 2008, 16:14:02 PM
Jag skriver väl sämst här kan jag tänka mig. Men jag skäms inte för det, bara ni fattar så går det bra vad jag skriver ibland.
Det som är problem jag skriver för fort, och ibland blir man förvirrad o ordblind också men jag gör mitt bästa ni ska förstå mig så löser det sig till slut  ;D

Det kan nog stämma, men det är ingen större fara Mattias. Det brukar för det mesta inte vara några större problem att förstå vad du skriver, och är det något som är tvetydigt så är det bara att läsa meningen igen. Men om man får komma med lite konstruktiv kritik så skulle lite fler punkter och komman göra mycket för din text. Men fortsätt skriv! Det är bästa sättet att bli bättre på språket.

/Jonas

Möllers

Men man behöver inte skriva så mycket heller här tycker jag .

Peter Sandström

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:12:08 PM
Jag är 20 år och får väl räkna mig till den yngre generationen. Jag må låta mossig jag med, men jag håller helt med. Det svenska skriftspråket har blivit katastrof på bara 5-10 år.
Särskrivningar, ordet "dom" och oförmåga att skilja på honom/han och henne/hon har ökat lavinartat. Dessutom begriper folk inte att använda rätt skiljetecken, eller skiljetecken över huvudtaget. Att se ett frågetecken efter ett påstående, eller en punkt efter en fråga är ingen ovanlighet.
Exempel: "Jag undrar om dom här buss chassina?"
Kanske är det en naturlig utveckling, men jag begriper det inte riktigt...

Det är klart att det finns folk som har svårt för språk, men omfattningen på okunskaper i svenska har ökat så mycket att det mer känns som någon slags allmänt nonchalant attityd som växer fram.
Till och med tidningar och högst seriösa hemsidor särskriver och använder "dom" idag.




Jag som är barnafödd längst upp i norr får ibland höra att jag pratar baklänges (trots att min kirunadialekt nästan helt är borta).
Jag fick tidigt lära mig att skriva som jag pratar, och jag tillhör dom som säger just dom och inte de eller dem, men det är en del av mitt arv, ett arv jag är jävligt stolt över och som ingen språkpolis i världen kan få mig att överge.


Simon Bertilsson

Citat från: Peter Sandström skrivet 02 december 2008, 21:54:40 PM
Jag som är barnafödd längst upp i norr får ibland höra att jag pratar baklänges (trots att min kirunadialekt nästan helt är borta).
Jag fick tidigt lära mig att skriva som jag pratar, och jag tillhör dom som säger just dom och inte de eller dem, men det är en del av mitt arv, ett arv jag är jävligt stolt över och som ingen språkpolis i världen kan få mig att överge.



Att säga "dom" är väl egentligen det vanligaste? Här i Skåne säger vi i alla fall "dom". Det är väl bara riktigt rejäl rikssvenska som uttalar "de" och "dem"?
Inte desto mindre är det enklare att läsa en text om man skiljer på de två orden.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 december 2008, 22:44:22 PM
Att säga "dom" är väl egentligen det vanligaste? Här i Skåne säger vi i alla fall "dom". Det är väl bara riktigt rejäl rikssvenska som uttalar "de" och "dem"?

Nej, knappast ens det! Däremot förekommer det kanske ändå sporadiskt här och var. Kanske finns det lite lokala ansamlingar av äldre ute på landet som fortfarande talar så. I Stockholm är "dom" totalt allenarådande i talspråket.

Leif D

Slutligen kan man väl bara konstatera då att vi nog ska va snälla mot varandra och våra medmänniskor här på Bussnack.
Acceptera att vissa av oss inte alltid skriver så himla bra, de gör ju inte ens jag ibland. Fast vissa snälla vänner påpekar de i diskreta PM istället.
Sen kan ju såna här debatter få ganska oanade effekter också, har jag märkt. Tänker dock inte gå närmare in på det.
;-)

Möllers

håller med dig Leif D tycker man ska inte bry sig hur man stavar här håller man till sig själv tycker jag  :-\
Känner lite ilska i ämnet bara men men.