Huvudmeny

Stavning...

Startat av AL, 01 december 2008, 10:01:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

#15
Citat från: Max W skrivet 01 december 2008, 13:06:43 PM
Det är nog flera grupper än dyslexi-gruppen som har svårt med stavning. Jag vet att Ni yngre kanske tycker att det jag påstår är "mossigt", men tyvärr är det också så att generationen efter min egen inte har haft samma hårda disciplin i skolan med rättstavningsövningar och rättstavningsprov flera gånger per termin under 7 läsår (man gick inte längre än 7 år på min tid).sedan har vi en stor mängd utlandsfödda som har svårigheter att stava.

Jag är 20 år och får väl räkna mig till den yngre generationen. Jag må låta mossig jag med, men jag håller helt med. Det svenska skriftspråket har blivit katastrof på bara 5-10 år.
Särskrivningar, ordet "dom" och oförmåga att skilja på honom/han och henne/hon har ökat lavinartat. Dessutom begriper folk inte att använda rätt skiljetecken, eller skiljetecken över huvudtaget. Att se ett frågetecken efter ett påstående, eller en punkt efter en fråga är ingen ovanlighet.
Exempel: "Jag undrar om dom här buss chassina?"
Kanske är det en naturlig utveckling, men jag begriper det inte riktigt...

Det är klart att det finns folk som har svårt för språk, men omfattningen på okunskaper i svenska har ökat så mycket att det mer känns som någon slags allmänt nonchalant attityd som växer fram.
Till och med tidningar och högst seriösa hemsidor särskriver och använder "dom" idag.

Citat från: RoTe skrivet 01 december 2008, 13:15:32 PM
Kan ju berätta hur det ligger till i skolan idag. Svenska som språk, alltså stavning och grammatik slutar man läsa i ÅK9 på högstadiet. På gymnasiet övergår lektionerna i svenska till att bli litteraturhistoria.
Jag påpekade för min lärare att eleverna inte behöver litteraturhistoria utan de behöver rättstavning och grammatik. Men det fick hon inte lära ut för då följde hon inte läroplanen minsann...

Ja, det är katastrof. Precis så var det i gymnasiet.
Kunskaper om upplysningen, Strindberg osv kommer jag förmodligen aldrig att få nytta av, medan rättstavning, grammatik och meningsuppbyggnad är oerhört viktigt. Sistnämnda fick jag inte ett skvatt av under min gymnasietid.

Citat från: Snacke skrivet 01 december 2008, 18:05:10 PM
Ja du, det har jag redan nu i nian. Saftigt prov på torsdag >:(
Satt just och pluggade om Homeros, Sofokles, Voltaire, Shakespeare, Jonathan Swift etc etc etc.... Suck.....

Så pass!  :o
Det där pillade vi med i trean på gymnasiet...

Kristian

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:12:08 PM
Jag är 20 år och får väl räkna mig till den yngre generationen. Jag må låta mossig jag med, men jag håller helt med. Det svenska skriftspråket har blivit katastrof på bara 5-10 år.
Särskrivningar, ordet "dom" och oförmåga att skilja på honom/han och henne/hon har ökat lavinartat. Kanske är det en naturlig utveckling, men jag begriper det inte riktigt...
Jag håller med fullt ut, samt att jag gärna vill lägga till den onödiga anglifieringen. Folk som använder engelska ord och uttryck när det finns utmärkta svenska motsvarigheter borde det vara skottpengar på...

Stefan Lindberg

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:12:08 PM
Ja, det är katastrof. Precis så var det i gymnasiet.
Kunskaper om upplysningen, Strindberg osv kommer jag förmodligen aldrig att få nytta av, medan rättstavning, grammatik och meningsuppbyggnad är oerhört viktigt. Sistnämnda fick jag inte ett skvatt av under min gymnasietid.

Säg inte det Simon, får du en stol i Svenska Akademin är du nog glad att du känner till Strindberg.
(Ja, jag är oerhört sarkastisk ... inte emot Simons inlägg utan emot lärosystemet)

Ersa

Citat från: Kristian skrivet 01 december 2008, 18:20:37 PM
Jag håller med fullt ut, samt att jag gärna vill lägga till den onödiga anglifieringen. Folk som använder engelska ord och uttryck när det finns utmärkta svenska motsvarigheter borde det vara skottpengar på...

Just detta reagerar många "invandrare" från Storbritannien och USA på.
"Ni har ju många bra svenska ord på samma sak, varför använder ni inte dem?" har två sådana personer frågat mig.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:12:08 PM
Jag är 20 år och får väl räkna mig till den yngre generationen. Jag må låta mossig jag med, men jag håller helt med. Det svenska skriftspråket har blivit katastrof på bara 5-10 år.
Särskrivningar, ordet "dom" och oförmåga att skilja på honom/han och henne/hon har ökat lavinartat. Kanske är det en naturlig utveckling, men jag begriper det inte riktigt...

Jag säger inte emot dig, men jag framför här några alternativa förklaringar till din upplevelse:

- Du är själv bättre på att stava nu än för 10 år sedan
- Du hittar lättare fel nu än för 10 år sedan
- Du läser mer på nätet nu än för 10 år sedan
- Du läser andra saker på nätet nu än för 10 år sedan
- (Dina föräldrar låter dig läsa andra saker nu?)

Jag har ingen aning om hur mycket som egentligen har hänt under de senaste tio åren, men jag dristar mig till att gissa, att nätet har gjort det lättare för dem, som inte direkt är några författartalanger, att skriva så att många kan läsa. Det skulle i så fall kunna förklara, att felstavningar och dålig språkbehandling verkar mer utbredda än för tio år sedan, även om andelen människor som ägnar sig åt sådant inte är större än förut.

Alltså: Svenska folket skriver ungefär lika dåligt nu som för tio år sedan, men våra felskrivningar är något mer lätt-tillgängliga nu, om jag gissar rätt. Hur som helst så är stavfel och andra språkfel inget nytt, det har alltid funnits. Att invandring och "anglifiering" skulle ha någon större inverkan har jag däremot inte kunnat uppfatta, möjligtvis med undantag för särskrivningar och vissa karakteristiska meningsbyggnadsfel, exempelvis "Igår jag hälsade på mina kusiner".

Simon Bertilsson

JDS:
Hur förklarar du att våra svenska dagstidningar mer och mer börjar missbruka det svenska språket? Det här är en trend som börjat komma de senaste två åren.

Stefan Lindberg

Anglofieringen Lever !

Jag hörde aldrig talas om att någon skulle "Softa" för 10 år sedan.
Dessutom så kan ju folk påstå att någon är just "Soft" ... som enligt engelsmannen är töntig.
Fast man kan ju göra lite "research" på den punkten för att få fram ett "Statement"

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 18:39:13 PM
JDS:
Hur förklarar du att våra svenska dagstidningar mer och mer börjar missbruka det svenska språket? Det här är en trend som börjat komma de senaste två åren.
Vad syftar du på?


JDS

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 december 2008, 18:51:34 PM
Jag hörde aldrig talas om att någon skulle "Softa" för 10 år sedan.

Då har du inte lyssnat på Just D, deras låt "relalalaxa" (inte "Rädda alla laxar") innehöll ordet softa redan 1991. Det var ordentligt utbrett på 90-talet, åtminstone i Stockholm (åtminstone på Östermalm).

I och för sig har du inte missat något genom att inte lyssna på Just D, mer än möjligen "Juligen" som jag tycker är vansinnigt rolig.

Har du något bra uttryck som du rekommenderar i stället för "softa"?

Simon Bertilsson

Citat från: JDS skrivet 01 december 2008, 18:59:55 PM
Då har du inte lyssnat på Just D, deras låt "relalalaxa" (inte "Rädda alla laxar") innehöll ordet softa redan 1991. Det var ordentligt utbrett på 90-talet, åtminstone i Stockholm (åtminstone på Östermalm).

I och för sig har du inte missat något genom att inte lyssna på Just D, mer än möjligen "Juligen" som jag tycker är vansinnigt rolig.

Har du något bra uttryck som du rekommenderar i stället för "softa"?

Mjuka?  ;)

Citat från: JDS skrivet 01 december 2008, 18:56:07 PM
Vad syftar du på?



Bland annat särskrivning och "dom" istället för "de/dem".

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 december 2008, 19:08:08 PM
Bland annat särskrivning och "dom" istället för "de/dem".


Och dessa har alltså blivit vanligare de senaste två åren, säger du. Om vi tänker oss att detta stämmer: Tja, de duktigaste journalisterna har kanske flyttat till Stockholm?  :P

Jag kan för lite om det här för att göra några tvärsäkra uttalanden. Jag vet i alla fall att det är skillnad mellan vad man upplever och hur det ligger till i själva verket!

Jonas Gustafsson

Citat från: Snacke skrivet 01 december 2008, 18:05:10 PM
Ja du, det har jag redan nu i nian. Saftigt prov på torsdag >:(
Satt just och pluggade om Homeros, Sofokles, Voltaire, Shakespeare, Jonathan Swift etc etc etc.... Suck.....

Va??? Kör ni hela världshistoriens litteratur på ett prov???
Det skiljer ju några år mellan Homeros och Voltaire om man säger så...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Simon Bertilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 01 december 2008, 22:45:44 PM
Va??? Kör ni hela världshistoriens litteratur på ett prov???
Det skiljer ju några år mellan Homeros och Voltaire om man säger så...
//Jonas G

Är väl lika bra och få det överstökat, så man kan satsa på att böja verb sen... ;)

Camilla

Ta reda på vad  Dyslexi är innan ni trampar ner oss som har det.
Att skriva mycket är den bästa  medicinen mot Dyslexi.

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 02 december 2008, 01:21:21 AM
Ta reda på vad  Dyslexi är innan ni trampar ner oss som har det.
Att skriva mycket är den bästa  medicinen mot Dyslexi.

Ingen här trampar väl ner på någon med dyslexi? Det folk stör sig på är att skrivkunskaperna har blivit onödigt slarviga hos många av de som inte har dyslexi. Som jag sa verkar det ibland som om uppåt 50% av alla inlägg på nätet skrivits av folk med dyslexi, trots att läs- och skrivsvårigheter bara finns hos 4-10% av befolkningen.

Visst, i sms och chattprogram där man skriver snabbt i realtid är det en sak att förkorta ner ord. Men i papperstidningar som DN och seriösa debattinlägg i forum bör de som inte har dyslexi ju kunna korrekturläsa och använda någon stavningsfunktion innan man publicerar sin långa text.

(Så var jag klar, och 7 ord hade jag stavat fel, och rättade dem med Firefox stavningsfunktion)