Huvudmeny

SL C6 2651

Startat av Gunnar D, 04 mars 2025, 10:14:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

C6 2651 den äldsta SL tunnelbanevagn i ordinarie trafik?

C6 2651 vid Gärdet 11 jan 2023

C6 2651 vid Karlaplan 11 jan 2023

Mvh Gunnar

-B8RLE-

Jodå, den:
Första tillverkade C6
Första serietillverkade CX med den större hytten
Äldsta tunnelvagnen i Stockholm som har rullat i ordinarie trafik (räknat från sista trafikdagen).

Sista trafikdagen för den var drygt två veckor efter att dessa bilder togs.

2651 är verkligen något som förtjänade att bevaras, men tydligen hade någon inom Trafikförvaltningen/MTR glömt vilken status vagnen hade och släpade den med på skrotlistan... Den blev 52 år och 8 månader gammal.
Jaha, hej?!

david96

Synd att den första C6 vagnen 2651 blev skrotad! :'(

Sca.CN113

Fina bilder!

Jo, det är helt sjukt att man inte fattar nånting i vanlig ordning. Självklart skulle man ha behållit:

2 st C1. C2 2001 samt en annan C2 och 2 st C3 som då skulle bilda ett 6-vagnarståg som representerar Tunnelbana 1. Kanske två C13 i varje ända som ledarvagnar som bildade ett 8-vagnarståg.

8 st C4 och samtliga 8 st C5or. C4 representerar Tunnelbana 2 samt C5 som även kan fungera som spöktåget.

Totalt 22 fordon. 24 st med två C13 inräknat.

I dagens läge skulle man ha behållit fler C6or samt C14 och C15 eftersom allt annat är borta förutom museitåget. Annars tycker jag att de kunde hamna på skroten.

C6-C15 är ju inte så värda att bevara ifall man redan hade haft C1-C5 bevarade redan. Däremot så tycker jag verkligen de borde bevara åtminstone minst 1 st C20.

Resten kan man skicka till skroten.

Leyland

Ja, otvivelaktigt 2651 var/är den tunnelvagn som gått längst period i ordinarie trafik räknat från leveransdag.

Ålder räknat från officiellt leveransdatum till skrotningsdatum kan bland annat 2661 och 2675 utmana om förstaplatsen.

En annan fundering är när 2651 kom i trafik första gången. Enligt samstämmiga uppgifter gick 8-vagnarståget 2661+2662+2670+2672+2673+2674+2677+2680 i trafik i december 1971, medan 2651 enligt uppgift kom i trafik först 2 eller 8 februari 1972.

Troligt användes 2651 flitigt i diverse prov 1970-1971 innan den kom i trafik.

2651 i Högdalshallen, sommaren 1970 enligt uppgift. Vagnen var i Linköping 30 juni och överlämnades till SL officiellt 1 juli. Foto: okänd fotograf

Cero

Det känns som att dagens SL är fullständigt ointresserade av att spara saker för framtiden. Visst tar det resurser att spara saker musealt och speciellt så stora tingestar som tåg och bussar, men man bör nog lyfta blicken lite och tänka framåt. Det lär ju fortfarande finnas fyra C6 kvar i Rissne, vad jag förstår eventuellt tänkta för Saltsjöbanan, och om så är fallet kan man ju tänka om och spara det som ett museitåg. Speciellt som man inte sparade en enda C4. De två vagntyperna C4 och C6 är ju lika symboliska för tunnelbanans framväxt som C2 så det hade ju varit klädsamt.

Men SL är ju en politiskt styrd organisation och det känns som att politiker av alla former och på alla nivåer numera är sällsynt historielösa, så om man inte själv vill lära av historien och applicera tillämpliga delar på dagens problem, varför ska man då spara något för att framtida generationer ska kunna göra det? SL sparade ju inte ens ett exemplar av den vanligaste stockholmsbussen på 1980-talet, Scania CR112 (H10) utan det var ju en privat kraft som såg till att en sådan till slut ställdes undan.

Sca.CN113

Intressant att se en fabriksny C6! Den första!

De mäktiga ljuden från C2orna är det jag minns sen jag var mindre. Det är väldigt mycket nostalgi i de ljuden!

Ja, det finns ingen som helst känsla för att bevara saker och ting överhuvudtaget som har ett nostalgiskt värde! Vad gäller både hus och tåg.

Karsten

Dumma Spårvägsmuseet som bevarat en Volvo B9S och en MAN boggi! Ingen känsla alls...🙄

roggek

Citat från: Cero skrivet 05 mars 2025, 11:20:51 AMDet känns som att dagens SL är fullständigt ointresserade av att spara saker för framtiden. Visst tar det resurser att spara saker musealt och speciellt så stora tingestar som tåg och bussar, men man bör nog lyfta blicken lite och tänka framåt. Det lär ju fortfarande finnas fyra C6 kvar i Rissne, vad jag förstår eventuellt tänkta för Saltsjöbanan, och om så är fallet kan man ju tänka om och spara det som ett museitåg. Speciellt som man inte sparade en enda C4. De två vagntyperna C4 och C6 är ju lika symboliska för tunnelbanans framväxt som C2 så det hade ju varit klädsamt.

Men SL är ju en politiskt styrd organisation och det känns som att politiker av alla former och på alla nivåer numera är sällsynt historielösa, så om man inte själv vill lära av historien och applicera tillämpliga delar på dagens problem, varför ska man då spara något för att framtida generationer ska kunna göra det? SL sparade ju inte ens ett exemplar av den vanligaste stockholmsbussen på 1980-talet, Scania CR112 (H10) utan det var ju en privat kraft som såg till att en sådan till slut ställdes undan.

När man inte ens får fart på de bevarade C2/C3 (C2 nr 2182, 2208 och 2415, C3 2367) i museal trafik, varför skall man spara på mera? (Dagens ursäkt för "inkompabilitet" med signalsystemet på bana 1 godtar jag inte, det går säkert att bygga in på ett snyggt sätt under sofforna(?)

New York (framför allt!) är ett föredöme när det gäller bevarande av och trafikering med museivagnar under benämningen "Nostalgia rides". Under 2024 gjordes 6 rundturer på olika linjer och datum:
https://www.nytransitmuseum.org/nostalgiarides/

Där har våra politiker, SL och MTR mycket att lära!

Sca.CN113

Inlägg som rörde bevarande av bussar har knoppats av till en egen tråd under rubriken "Ämnen från 15 till 30 år"

Jag kan bara instämma! Det ryser till behagligt i kroppen när jag tänker på dessa underbara ljud från C2orna. New york och London är väldigt bra föredömen. Stockholms tunnelbanevagnar är väl också rätt unika tycker jag (C1-C15) i sin snygga enkelhet.

Att dessutom C5 2901 har misskötts något fruktansvärt är otroligt sorgligt. Vi kunde haft en C5a med i museitåget annars.

Signalsystemet kan ju aldrig någonsin vara något problem för att köra vilket tåg som helst på banan. Det handlar ju bara om vilja. Olika spårvidd blir givetvis problem! Men knappast så det är här!

- MAN -

Tyskarna är också bra på att bevara äldre fordon samt att ha nostalgiturer med dem. Ex. vid advent i december.