Huvudmeny

SL A24 366

Startat av Leyland, 21 februari 2025, 10:46:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Möjlig avkoppling av V3 efter morgonhögtrafiken eller bara avlösning vid Brännkyrkahallen.

/Gunnar

Leyland

366 vid Nockeby 1969.


Fotograf okänd

Gunnar D


A24 366 vid Nockeby 3 okt 1969.

Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar, vilken härlig bild med höstsolen som lyser upp fronten vackert västerifrån.

21 september 1973 spårade 366 ur vid Smedslätten. Formuleringen "...skjuten i spår 3 gånger" kan man fundera på. En envis vagn.


Ur Leyland arkiv

Efter bärgningen togs vagnen in i slingan vid Ålstens gård. Dagen efter sattes vagnen på trallor i slingan och först natten till den 23 september drogs vagnen på trallor hem till Brommahallen.

Jag har uppgift om "officiellt skrotad" 30 juli 1975.
 

Ulf Berlin

Kul med en original spec :)
Hur uttyds"KUTTNA"?/Ulf

Lars-Håkan_E

KUTT NA.

Alltså Nyboda.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 03 mars 2025, 09:29:08 AMEfter bärgningen togs vagnen in i slingan vid Ålstens gård. Dagen efter sattes vagnen på trallor i slingan och först natten till den 23 september drogs vagnen på trallor hem till Brommahallen.

Jag har uppgift om "officiellt skrotad" 30 juli 1975.
 

Jag antar då att 366 inte kom i trafik efter denna händelse i sep 1973.

/Gunnar

Leyland

#22
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 mars 2025, 13:17:04 PMKul med en original spec :)
Hur uttyds"KUTTNA"?/Ulf

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 mars 2025, 13:26:23 PMKUTT NA.

Alltså Nyboda.

Med risk för, likt 366, en urspårning från ämnet kan dock svaret på frågan utvecklas något.

SLs organisation hade i arvet från SS, närmast likt både SJ och den militära organisationen, en mycket tydlig organisatorisk struktur med en tydlig beskrivning med förkortningar på varje nivå och funktion.

Ett exempel nedan från SLs interna Telefonkatalog våren 1976 kan hjälpa oss att uttyda KUTT NA.



Då kärnuppgiften, Trafikavdelningen, använde bokstaven T fick Tekniska avdelningen bokstaven K (för övrigt något som jag inte har svaret på varför).

K Tekniska avdelningen
U Underhållssektionen
T Tunnelvagnhallar

T Tunnelvagnhall      NA Nyboda

SS/SL och Tunnelbanans interna bärgningsorganisation var vid denna tid förlagt till Nyboda eller Nybodahallen (Nah).

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2025, 13:51:32 PMJag antar då att 366 inte kom i trafik efter denna händelse i sep 1973.

/Gunnar

Så kan det ha varit. Jag har inga verifieringar att 366 var i trafik efter september 1973.

Däremot har jag uppgift som styrker teorin; 366 hade ingen km-produktion i trafik i november och december 1973.

Från 1974 och 1975 har jag inga tillgängliga uppgifter på 366 (inte nu i vart fall).

Gunnar D



A24 366+374+375 på Södermalmstorg 30 mars 1964 under SSS utfärd.

Mvh Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2025, 12:09:08 PMTrolig placering av A24 366:

Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-

/Gunnar

En bekräftelse på att A24 366 var i Bromma år 1953.


Gunnar D

Tack, mycket intressant!
Undrar om det bara var A23/A24 i tvåvagnstågen?
Finns det motsvarande händelserapporter för linje 17 fr.o.m. apr-54?

Mvh Gunnar

Leyland

#27
Hej,

Enligt mina noteringar och tillgängliga uppgifter var det vid denna tid, 1953-1954, bara A23/A24 i tvåvagnarstågen.
 
Frågan är när B24 fick fullgoda manöverhytter för att gå som ändvagn och när det började användas på linje 12. Svaret finns i allt material. 1957 byggdes i vart fall B24 632, 635, 636, 639 och 646 om.

Det finns och jag har kopior av rapporter även för linje 17 år 1954 och framåt. Allt inte tillgängligt digitalt här och nu, men vartefter.

Bältes-Assar

Men vagnarna utan förarhytter gick väl som ändvagnar även senare än så. Te.x så finns det en bild på Digitalt museum som heter Spårvagn på linje 14 år 1962 där det är en sån där släpvagn som ser ut som ett växthus som går sist.

Leyland

#29
Absolut. Det förekom ju även att ombyggda B24 gick med B-änden sist i tåget (vännen Gunnar D har ju en sådan bild från 1963) på södra linjerna.

Men här gällde frågan linje 12, där det inte hade fungerat med ej ombyggda B24 som ändvagn.