Huvudmeny

SL A24 366

Startat av Leyland, 21 februari 2025, 10:46:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2025, 17:14:18 PM

Bilden ska visa H34 4307 på Högdalsskroten i jan 1976. Sista körningen kan ha varit på linje 191.

Mvh Gunnar

Tack Gunnar för denna (trevliga) bild.

Är det inte 366:ans hytter som ligger och vilar ovanpå Raketer och Büssingar!

A24 366 slopades/skrotades 1975 från SL. Något var mindre bra med 366:an jämfört övriga A24 på Nockebybanan. Lätt att ta beslut för skrotning då det fanns ett visst överskott A24/B24 för dimensioneringen på linje 12 (120) vid denna tid. Jag har uppgifter om ett flertal urspårningar perioden 1967-1974 - om nu det har med saken att göra att 366 slopades 1975.


A24 366 på linje 8 sommaren 1950 utanför (gamla) Enskedehallen. Släpvagnen är B24 647. Foto från framlidne Gunnar Hedmans samlingar - men ej verifierat om Gunnar var fotograf.

Gunnar D

5559 får väl då sägas vara lite av en lågmilare. Antagligen en diggare som tyckte "33" var en fin koppling historiskt.

Det är hytterna från A24 366 på bilden. Denna gick främst i invigningståget på linje 11 1/10-44 och sedan förutom på linje 8/19 även på linje 14 som här vid Brännkyrkahallen 24 okt 1963:



Mvh Gunnar

Leyland

#2
Se där ja, tack Gunnar för trevlig bild.

Kan man då tänka sig en ungefärlig placering av 366
  • Brommahallen 1944-
  • Enskedehallen senast 1949/1950-
  • Brännkyrkahallen efter oktober 1951-
  • Brommahallen efter april 1964-

30 mars 1964 var 366 en av tre A24 i någon form av utfärdståg, troligt med Svenska Spåvägssällskapet.


Foto Gunnar Hedman

Gunnar D

Tack själv! Denna bild från Slakthuset missade jag att ta, tyvärr. Men SSS utfärd var nog 30 mars 1964 några dagar innan Brännkyrkahallen stängde för spårvagnar.

Här lite mer om utfärden:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=264546

Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar

För att lättare datum- och tidsätta bilder från Spårvägssällskapets alla utfärder och studiebesök under åren, skulle det vara bra med en förteckning över desamma.

Kanske finns en redan?

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 21 februari 2025, 17:51:53 PMKan man då tänka sig en ungefärlig placering av 366
  • Brommahallen 1944-
  • Enskedehallen senast 1949/1950-
  • Brännkyrkahallen efter oktober 1951-
  • Brommahallen efter april 1964-


Trolig placering av A24 366:

Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-

Minns A24 på linje 17 vid Kilaberg första gången 1954.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 22 februari 2025, 10:53:41 AMFör att lättare datum- och tidsätta bilder från Spårvägssällskapets alla utfärder och studiebesök under åren, skulle det vara bra med en förteckning över desamma.

Kanske finns en redan?

Har själv sökt en sådan men inte hittat någon. Jag brukar googla med lämpliga sökord när jag vill tidsätta någon bild.

/Gunnar

Leyland

#7
Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2025, 12:09:08 PMTrolig placering av A24 366:

Bmh 1944-49
Edh 1949-1950/51
Bmh 1950/51-54
Bkh 1954-apr 64
Bmh Apr 1964-

Minns A24 på linje 17 vid Kilaberg första gången 1954.

/Gunnar

Tack Gunnar. Placeringshistoriken är alltid intressant.

Här kommer en bild när A24 366 + B24 632 lämnar Ålstens Gård den 3 maj 1969 på linje 12 mot Alvik.


Leyland arkiv, foto troligen Åke Leijd

Gunnar D

Tack för denna bild! Spåranslutningen till slingan i vänstertrafik var dock snyggare. På min bild ovan från okt-63 är det också B24 632 på släp. De kanske trivdes ihop! Åke Leijd kan jag sakna.

/Gunnar

Gunnar D



A24 366+373 vid Fruängen 20 dec 1963.

Mvh Gunnar

Ted Selander

Bidrar med ett par nyskannade bilder i färg från Nockeby ca 1968.
Det blir en skojig siffersumma när 366 går ihop med 633.


Leyland

Tack Gunnar och Ted för trevliga bilder.

När jag ser Teds bild på B24 633, slår det mig - var det inte så att "hytt-kupén" i B-änden på B24 på Linje 12/120 stängdes och låstes igen helt någon gång på 1970-talet, då de inbjöd till "stökighet och vandalisering"?

På temat A24 366+B24 632 trivas ihop var det så även 18 april 1972 - eller möjligen att de inte trivdes ihop. Nu fanns det på 1970-talet begränsade kombinationer A24+B24 på linje 12, så sannolikheten var ju stor att de fick åka ihop oavsett.


Namn suddade

Gunnar D



Här vid Årstadal 23 aug 1963 går B-ändan på B24 632 sist vilket sommartid kunde vara ganska trevligt. Bra om föraren inser detta och inte kör direkt in på avgångsspåret vid Fridhemsplan.
En reprisbild.

Mvh Gunnar

Railmaster

Notetar att SL-märkena är blå och målade uppe i fönsterhöjd precis som SS-märkena på A29. Var det någon A24 / B24 som fick blå SS-märken så som A29 hade?

Leyland

På temat A24 366+B24 632 Trivdes ihop kommer här ytterligare ett tillfälle


A24 366 och B24 632 (med A-änden sist) den 2 april 1964 på linje 14. Foto Gunnar Hedman, arkiv Leyland