Huvudmeny

C2 2138 - sista

Startat av Leyland, 21 februari 2025, 18:50:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

I kväll är det 40 år sedan!

Om vi räknar bort alla "Sista C2-tågs-utfärden", sista tåget till Bagarmossen gamla, museitåg osv - då var det i kväll 40 år sedan sista gången C2 gick som ledarvagn "på riktigt i vanlig trafik".... och detta helt oplanerat.

Det hade inte gått C2 som ledarvagn sedan tidigt 1984. På grund av så kallade omtågningar i eftermiddagsrusningen kom ett "felaktigt" 8-vagnarståg att delas i Farsta på kvällen. Då blev det att 18/8 fick 2138 som v4/ledarvagn. Detta uppmärksammades till TUC, om jag minns rätt, genom att det saknades förarstol och som ingick i kopplingsövervakarens uppgift i Farsta att kontrollera. Föraren hade överseende med att förarstolen saknades eller om det löstes längs vägen någonstans.

2138 skulle komma att gå som ledarvagn Hässelby strand-Farsta strand en gång och sedan i vagntransport Gullmarsplan-Högdalshallen en gång.

Jag åkte med Rådmansgatan-Farsta strand-Högdalshallen.

Nedan den CA4-rapport som jag senare slog ut ur TUPen som ett minne.

Det har mig veterligt inte rapporterats ett senare tillfälle.

2138 levererades 1952-05-29.

Om uppgiften stämmer, att hon gick i trafik 1952-06-17 första gången, var det i så fall på södra banan och kom sedan att flyttas till västra banan.

Kanske någon kan verifiera, dementera eller bekräfta, detta.

20 december 1955 välte hon i vart fall på bangården Spångahallen - efter påkörning i sidan av 2113

2138, parkopplad med 2119 efter R3 (Revision) 1974, var en av de sista C2-paren med HS. Vagnarna slopades och skrotades 1987.

Gunnar D

Tack för den fina historiken ang C2 2138!

Här bild från Hagsätra 15 jan 1967 när den var nyreviderad (mycket möjlig reprisbild):

Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar för denna härliga bild - ja repris, men den tål att se flera gånger.

2138 och "SL-Märkningen" efter revisionen 1967 har vi avhandlat en del om i tråden Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan