Huvudmeny

C2 2037

Startat av Leyland, 20 februari 2025, 07:33:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

C2 2037 har diskuterats flitigt under tråden C2 på linje 19. Vagnen och dess historik får här en egen tråd för forskningen.


2037 vid Hammarbyhallen, enligt uppgift den 5 oktober 1950. Detta är en skannad papperskopia utan annat än datumanteckning. Men jag tänker och hoppas att bilden är Stockholms Spårvägars (SS) och kanske originalet (negativet) finns på Spårvägsmuseet så en bättre kopia kan vaskas fram. Man kan utgår ifrån, givet skyltningen, att vagnen hunnit gå i trafik på södra banan och linje 18. Anteckningar jag har säger dock att vagnen inte syntes i trafik invigningsdagen den 1 oktober. Kanske någon kan verifiera motsatsen eller bekräfta uppgiften?

Urval vagndata
  • 1950-09-26 Levererad
  • 1950-10-01 Enligt uppgift, ej i trafik på invigningsdagen
  • 1950-10-05 Fotograferad i Hammarbyhallen
  • 1957-12-31 Totala trafik-km uppgick till 338 749
  • 1959-10-28 R1 (Revision)
  • 1972-02-17 I trafik, ledarvagn linje 19/1
  • 1972-04-06 Utbränd vid Skärmarbrinks station. Vagnen gick i nattrafik på linje 11, dvs matarlinje Skärmarbrink-Bagarmossen till nattlinje 01 (Farsta-Hässelby). Branden anlades av "två pojkar" enligt vissa uppgifter i tidningarna. Troligt anlades branden när tåget var stillastående vid Skärmarbrink. Jag har inte alla uppgifter och bekräftelser och vill inte heller spekulerar vidare - med respekt för att pojkarna alltjämt kan vara i livet.
  • 1972-09 Uppställd ute på Heden, Hammarbyhallen, tillsammans med C3 2358
  • 1973 Ombyggd till A234 9364, skräpsugningsvagn. Ramen är original medan närmast det mesta ovanpå ramen konstruerades- och byggdes nytt. Jag vet själv att jag någon gång på 1980-talet "tvättade fram" i ramen, ena änden ovanför kopplet, originalinstansningen "37". Kanske t.o.m. jag tog en bild. Men vagnen finns ju kvar (väl), så detta går säkert att göra även nu.

1 296 826 trafik-km blev det som tunnelvagn för passagerare.


Mer att läsa om 2037s vidare öden som A234 på Spårvägssällskapets hemsida
A234 9364 - Svenska Spåvägssällskapet



Dagrapporten från TUC (Tunnelcentralen och centrala trafikledningen för tunnelbanan). Det hade precis hanterats ett vagnfel på linje 18, vilket innebar att det fanns personal snabbt på plats för att "rädda" övriga tåget. Angränsande vagn, v2, C2 2113 blev "svedd" och fick krossade rutor till förarhytten på grund av värmen.


SLs interna bärgningsteam från Nybodahallen larmades ut. En notering, som belägger att det går inte att helt lita på alla uppgifter hur de än är verifierade, är att Bärgningsrapporten säger att de ryckte ut klockan 01:40, medan TUC säger att de larmades först klockan 01:50. Mänskliga faktorn, man menar olika saker, eller så finns det en god förklaring som jag behåller för mig själv.


En utbränd 2037 den 7 april 1972 i Hammarbyhallen. Foto: Göran Bergström och från ett av Brandkårens arkiv.


Sista dagarna i september 1972 i Hammarbyhallen. 2037 står alltjämt och väntar på vidare öden, nu i sällskap med nyss utbrända C3 2358. Foto: okänd.

Kul om någon har trafikbilder på 2037.

Gunnar D

Tack för en imponerande dokumentation!
6/4-72 var torsdagen efter påskhelgen och möjligen var det påsklov då.
Var det två ombyggnader, 1973 och 1979?

Mvh Gunnar

Cero

70-talet är ju långt bort men mitt minne är att påsklovet alltid var veckan före påsk (när jag själv gick i skolan) i Stockholm.

Intressant att man körde C4-tåg i nattrafiken på 70-talet, vagn 2588 i 01 tur 4 i trafikrapporten från Hökarängen. Har alltid haft känslan att C4-tåget på bana 1 vanligtvis bara gick som högtrafiktåg.

virtual1

Påsklov har nog i Stockholm alltid varit själva påskveckan (veckan med skärtorsdag, långfredag etc), veckan efter som inleds med annandag påsk gäller nog lov för övriga delar av landet, primärt norrut.

Leyland

Citat från: Cero skrivet 20 februari 2025, 14:34:59 PM70-talet är ju långt bort men mitt minne är att påsklovet alltid var veckan före påsk (när jag själv gick i skolan) i Stockholm.

Intressant att man körde C4-tåg i nattrafiken på 70-talet, vagn 2588 i 01 tur 4 i trafikrapporten från Hökarängen. Har alltid haft känslan att C4-tåget på bana 1 vanligtvis bara gick som högtrafiktåg.

Instämmer. I vart fall på 1970- och 1980- talet hade Stockholm alltid påsklov veckan före påskhelgen. Under 2000-talet har Stockholm haft påsklov flera år veckan efter påskhelgen.

När det gäller C4 på Tub 1 är min uppfattning att det kunde förekomma alla dagar i veckan på alla linjer före  april 1964 liksom i början av 1970-talet - men tågen delades inte planenligt vid koppling (undvika/förbjudet samkörning med C1-C3), dvs de gick i hela 8-vagnarståg rusningstid eller hela 4-vagnarståg i lågtrafiktid. Det C4-tåg som fanns i slutet av 1970-talet och under början 1980-talet stationerat i Högdalshallen gick som heltåg på linje 19 eller 29 i rusningstid. Förekom även att det gick lördagar på linje 29, då ofta på två turer á 4 vagnar.

När det gäller denna natt, 6 april 1972, var det säkert inte omöjligt med ett heltåg 8 vagnars C4 på linje 01. Nattrafiken under 1970- och 1980-talet hade på flera turer natt mot lördag och söndag 8-vagnars och koppling skedde och heltåg 8 vagnars kördes ut i trafiken runt midnatt.

Men med ett alltid kritiskt förhållningssätt till alla förekommande uppgifter som inte helt kan verifieras, ger mig vid handen att det i detta fall kan vara en kommunikationsmiss eller skrivfel på TUC.

C4 2588 gick, verifierat genom bild, i trafik i 5-vagnarståg på Tub 2 december 1971. Vidare gick 2588 15 april 1972 som ledarvagn, även denna gång i 5-vagnarståg, på linje 14 tur 5.

Slutsats, inte omöjligt men inte sannolikt denna gång. Mer sannolikt skrivfel.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2025, 11:26:44 AMTack för en imponerande dokumentation!
6/4-72 var torsdagen efter påskhelgen och möjligen var det påsklov då.
Var det två ombyggnader, 1973 och 1979?

Mvh Gunnar

"Ombyggnaden" år 1973 definieras av mig snarare vara en nybyggnation. Om det därtill skedde ombyggnad-, revision- eller byte av komponenter år 1979 har jag inga uppgifter om. Jag har däremot uppgifter om att 9364 vid minst två tillfällen mellan åren 1973 och 1979 utgjort "hinder i trafiken", en gång vid Hökarängen, under längre tid.

De två tidigare vagnarna litt. A234 - var de skrotade 1972?