SL Buss AB 4223

Startat av Hasse L, 27 september 2019, 14:33:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DL

Att skylta enkom Stockholm är lika illa som att det skulle stå Sverige på flygplanet som du ska gå på. Det säger absolut ingenting för den som inte är hemma i området.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 20:31:38 PM
Det är verkligen ingen garanti för en korrekt skyltning och ju mer text som ska fram dess större risk att något blir fel. Läste du inte inlägget häromdagen om en buss som hade tre olika skyltningar?

Men snälla nån, utgångpunkten är väl att allting skall fungera som det är tänkt.

Finns inga garantier där människan är inblandad.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 30 september 2019, 21:51:06 PM
Men snälla nån, utgångpunkten är väl att allting skall fungera som det är tänkt.

Finns inga garantier där människan är inblandad.
Utgångspunkten är ju förstås så.
Finns inga garantier där tekniken är inblandad skulle jag vilja säga.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 21:56:43 PM
Utgångspunkten är ju förstås så.
Finns inga garantier där tekniken är inblandad skulle jag vilja säga.

Tekniken gör bara vad människan gör det till

zjbus

#19
Citat från: Leyland skrivet 30 september 2019, 22:00:47 PM
Tekniken gör bara vad människan gör det till
Så t.ex. att en buss kör på en linje med olika skyltningar fram, bak och på sidan det beror på att människan har programmerat så menar du?
Läs andra inlägget i denna tråd: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73288.0.html

Bussmicke

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 19:53:52 PM
Det verkar ju bli väldigt mycket onödigt jobb, man får väl förutse att resenärerna vet att dom är i Stockholm.
Dumheter, bara en programmeringsgrej. Det handlar om att tydliggöra.
Allt går Om man Vill och Är intresserad..


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 23:22:24 PM
Så t.ex. att en buss kör på en linje med olika skyltningar fram, bak och på sidan det beror på att människan har programmerat så menar du?
Läs andra inlägget i denna tråd: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73288.0.html

Ja, då all teknik och dess brister, från konstruktion till användning ligger en människa bakom. Liksom människan ligger bakom den teknik som fungerar utan avvikelser.

Och utgångspunkten är att all teknik skall fungera som det är tänkt, i vart fall efter tester och fullskaliga implementeringar.

Fredrik Gelin

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 23:22:24 PM
Så t.ex. att en buss kör på en linje med olika skyltningar fram, bak och på sidan det beror på att människan har programmerat så menar du?
Läs andra inlägget i denna tråd: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73288.0.html
Kanske inte programmerat i just det fallet, min erfarenhet säger att när detta fel uppstår är det nästan alltid kabelbrott som är orsaken.
Kablarna dras ju av människor som bygger bussarna, så Leyland kan nog sägas ha en poäng i sitt resonemang tycker jag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2019, 18:56:00 PM
Då blir det ju även att ändra alla andra till:

Stockholm
(Humlegården)

Stockholm
(Slussen)

Stockholm
(Cityterminalen)

Stockholm
(Centralen)

Stockholm
(Vasagatan)

Stockholm
(Sergels torg)

Stockholm
(Gullmarsplan)

Jo, det blir verkligen kaka på kaka. Frågan är vad nästa steg skulle bli...?

Stockholm
(Hässelby)
((Backlura))

Stockholm
(Bredäng)
((Bredängs ind.omr))

Alltså, hur långt kan man gå innan det man vill förtydliga istället blir otydligt?!

Att ha "Stockholm" som destination på bussar som går lokalt inom länet blir som andra påpekat (även jag själv flera gånger tidigare) egentligen mest något som görs i onödan.

De som känner till var de är bryr sig inte och de som inte är vana blir bara mera förvirrade då de inte klart vet mer i detalj var de hamnar.... annat än någonstans i länet. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2019, 18:56:00 PM
Då blir det ju även att ändra alla andra till:

Stockholm
(Humlegården)

Stockholm
(Slussen)

Stockholm
(Cityterminalen)

Stockholm
(Centralen)

Stockholm
(Vasagatan)

Stockholm
(Sergels torg)

Stockholm
(Gullmarsplan)

Jo och det görs en gång. Detta skulle bli mycket bra tycker jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 20:57:13 PM
Innebär inte alla andra ändringar extra jobb? Fungerar det inte bra att skylta som det är tänkt i dag?

Det har sedan 2005 skett ett kontinuerligt arbete med skyltsystemet, där texter och utrop uppdateras och korrigeras/justeras regelbundet, och nya filer sänds ut till de 1900 bussarna via trådlös uppkoppling nattetid. Jag förstår inte alls vad som skulle räknas som "extra jobb" i detta fall.

Jag vet inte vad du menar med "som det är tänkt idag", då databasen ju inte är konstant, utan förändrats regelbundet i alla sisådär 14-15 år som den nu funnits i SL:s regi.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2019, 09:02:37 AM
Jo och det görs en gång. Detta skulle bli mycket bra tycker jag.

Fruktansvärt rörigt och lite småstadsaktigt, tycker jag. Inte skulle alla Londonbussar åka runt med texten "London" på väg till sina olika knutpunkter rumtom de mer centrala delarna av staden. Ska man från förorten till Kings Cross, står det ju bara Kings Cross på bussen.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2019, 11:32:08 AM
Fruktansvärt rörigt och lite småstadsaktigt, tycker jag. Inte skulle alla Londonbussar åka runt med texten "London" på väg till sina olika knutpunkter rumtom de mer centrala delarna av staden. Ska man från förorten till Kings Cross, står det ju bara Kings Cross på bussen.

Tyvärr är den mentaliteten tyvärr förhärskande på många håll. Lite OT, men ändå med viss bärig ... Härom veckan var det en trafikrapport i radion som meddelade att det var stopp på Johanneshovsbron mot Stockholm. Tror det var fler än jag som ryckte till lite.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pnott

Citat från: DL skrivet 30 september 2019, 21:49:12 PM
Att skylta enkom Stockholm är lika illa som att det skulle stå Sverige på flygplanet som du ska gå på. Det säger absolut ingenting för den som inte är hemma i området.
Stockholm är en tätort i Stockholms kommun som kallar sig för Stockholms Stad.Stockholm är också residensstaden i Stockholms län där Region Stockholm är regional kollektivtrafikmyndighet. Håller med om att det inte är helt optimalt att bara skylta Stockholm!

virtual1

Mina fem öre i debatten är att skyltningen Stockholm rakt upp och ner bara är komplett idiotiskt, är man en långfärdsbuss som har en annan stad som utgångspunkt och enbart en angöringsplats inne i Sthlm så är skyltningen självklart given. Men då man åker med Stor-STOCKHOLMs lokaltrafik, så kan man ju ana att man hamnar nånstans inne i Sthlms län hur man än gör. Att då det skulle vara lättare att förstå då t.ex. Danderyds Sjukhus som en destination än Tekniska Högskolan t.ex. är ju omöjligt. Framförallt för att de som pendlar utifrån t.ex. Roslagen garanterat -inte- är turister, de är fastboende och fattar nog mer än väl vart bussen ska om det står den korrekta destinationen. Nej, skrota Stockholm som skyltning, det är nån gammal kvarleva som som inte behövs idag