Persontrafik 90 vid Elmia i Jönköping i september 1990, del 7

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 januari 2011, 18:13:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

BL Teknik kunde stolt tillkännage att den 100:de Ontarion nu kunde levereras till kund. Den hamnade hos Söne Trafik AB i Lidköping tillsammans med en systervagn och användes i servicelinjetrafiken/tätortstrafiken i Skara.



Det visades också en fullstor Ontario V. Denna hade bensinmotor och lär ha dragit 12 liter milen. Den blev inte så gammal i Partille. Senare köptes den av Göteborgs Kyrkliga Stadsmission som använde den mest för stationär uppställning. De lär ha kört mindre än 100 mil om året och eftersom bensindrivna fordon inte omfattas av miljözonen kunde den flyttas även i centrala Göteborg. På den här tiden fanns det inte katalysator för dieselbussar så därför valet av bensin. Olja och därmed bensin fanns på den tiden i obegränsad mängd...  :o



Två Setra-bussar. Den första kom till Folkes Bussresor i Uppsala och den andra till Hallgrens Buss & Taxi, då i Gällstad.




Slutar med två Hino-busar, varav den första också lär ha kommit till Hallgrens.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2011, 18:13:58 PM

Det visades också en fullstor Ontario V. Denna hade bensinmotor och lär ha dragit 12 liter milen. Den blev inte så gammal i Partille. Senare köptes den av Göteborgs Kyrkliga Stadsmission som använde den mest för stationär uppställning. De lär ha kört mindre än 100 mil om året och eftersom bensindrivna fordon inte omfattas av miljözonen kunde den flyttas även i centrala Göteborg. På den här tiden fanns det inte katalysator för dieselbussar så därför valet av bensin. Olja och därmed bensin fanns på den tiden i obegränsad mängd...  :o





Har du inga bilder på hur den såg ut inuti?

/Janne

1896






Aldrig hört talas om detta företag, kan inte ha fört mycket väsen av sig, och finns väl knappast kvar idag ?  ???




yngrot

Citat från: Janne Rickman skrivet 26 januari 2011, 18:47:20 PM
Har du inga bilder på hur den såg ut inuti?

/Janne


Denna minns jag väl frfån mässan.
Men vilken flopp en buss och den var inte poppis blnad varken förare eller verkstad enda som gillade den var bensin handlarn,, ;D Invändigt var den ungefär som en buss var npå den tiden.. Minns det fanns en lucka att öppna vid förarplats för att få in friskluft på vintern var den inte tät bara en tunn plåt utan isolering . Miljö ja man kan undra hur de tänkt där 12liter per mil jisses ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2011, 19:41:57 PM
Antar att denna var inblandad i någon olycka eller så eftersom den bara blev drygt 3 år gammal.
SBH uppger att den 1994 såldes till Maskinia i Linköping.  http://www.maskinia.se/  I samband med detta avregistrerades bussen så frågan är vad de använde den till. Export?

Enligt SBH köpte Maskinia sex bussar mellan 1990 och 1994 http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=Ownerid:{9391B883-D1C6-41EC-803A-CDD8FC28E137}&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=2&maxhits=50&onlypics=false?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2011, 21:27:10 PM
SBH uppger att den 1994 såldes till Maskinia i Linköping.  http://www.maskinia.se/  I samband med detta avregistrerades bussen så frågan är vad de använde den till. Export?

Enligt SBH köpte Maskinia sex bussar mellan 1990 och 1994 http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=Ownerid:{9391B883-D1C6-41EC-803A-CDD8FC28E137}&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=2&maxhits=50&onlypics=false?

Maskinia hade en period då de sålde lastbilar och bussar. De annonserade bl. a i tidningen Trailer med bilder. Har för mig att det var fler bussar än de som nämns på Svensk busshistoria.

bilomnibussen

Om bensinförbrukningen. Den mindre Ontario, "Näbbgäddan" som ses på första bilden, var väl inte heller så snål på soppa. Jag tror jag har hört 6 liter per mil. Och de satt på motorn och solen stekte in genom den stora vindrutan och en av förarna i Örebro övervägde att börja odla tomater framme i bussen.
Mvh Jan G

yngrot

De små låg på ca 8 liter i Borås .. varmt som s***n där fram värre med bensin än diesel vad gäller värmen där fram..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svempa

Jag kan inte påminna mig att det gått någon " näbbmus " i Örebro . Vi hade DAB har jag för mig . MVH Svempa