Persontrafik 90 vid Elmia i Jönköping i september 1990, del 5

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 januari 2011, 17:51:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En Scania med tryckackumulator till Trollhättan. Man hade som sagt börjat tänka miljö.


En bussutställning utan medverkar av Gunnar Jansson på Svenska EA-Bussar i Hjo är inte tänkbar.


Vest visade tillsammans med Busscentrum i Uppsala två av sina karossbyggen. Denna kom sedan till Månkarbo Taxi, dagens Th Arnesson Trafik AB.


Björks Buss i Hallstahammar, nu Västerås, hade köpte en enklare Vest Liner.


En Mercedes till Halmstads Lokaltrafik. Är det djärvt att gissa på färdtjänst och specialtransporter.


Ytterligare en Mercedes. Denna kom till Swebus och fick nummer 3298. Jag har noterat att den varit i Helsingborg, men jag vet inte om det var första, mellersta, sista eller enda placering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2011, 17:51:49 PM
En Scania med tryckackumulator till Trollhättan. Man hade som sagt börjat tänka miljö.


UNDERBART! :D ser fram emot fortsättningen :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Göran Nilsson

Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 januari 2011, 19:45:17 PM
UNDERBART! :D ser fram emot fortsättningen :)

//Jacob

Håller med.

Just denna var inte helt ny vid utställningstillfället (87:a). Den höll sig hela trafiktiden i Trollhättan, först som just Trollhättans Trafik 92, sedan som Linjebuss 1392 och karriären avslutades faktiskt med att den gjorde tjänst åt Swebus några dagar efter att Swebus tagit över stadstrafiken i Trollhättan i augusti 2002 (1392 avställdes 2002-09-15 enligt SBH).
/GNl

Christer K

Vem var först med Scania med tryckackumulator? Örebro Trafik AB fick sina 1987.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.