Persontrafik 90 vid Elmia i Jönköping i september 1990, del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 januari 2011, 15:30:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Scania hade en tydlig miljöprofil på sina utställda bussar. Även Volvo hade börjat så smått med partikelfälla. Denna buss kom sedan till Malmö Trafik AB som 601 och blev Linjebuss 3601 när de köpte företaget.


Även denna buss kom till Malmö Trafik AB men fick nummer 602 > Linjebuss 3602.


Förste ägare till den här blev Nilsbuss i Vimmerby. Sedan hamnade den hos Utters Busstrafik i Frändefors, som köptes av Vänersborgs Linjetrafik. Därefter blev det Ulricehamns Omnibus och de sista åren gick den som reservbuss hos Kjellgrens i Tranemo. Den hann bli såväl Älvsborgslackad som Västtrafiklackad.


Den här bussen hamnade hos Danielssons Busstrafik i Östersund som efter närmare 15 år sålde den till Robert Lindbergs Bussar i Visby.


Helsingborgs Lokaltrafik hade i samarbete med kommunen startat ett projekt med småbussar i tät linjetrafik. De fick namnet Kvick. Jag återkommer i ämnet eftersom jag direkt efter Jönköping åkte till Helsingborg för att studera dessa närmare.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ove Bojarp

 JCT 171 hade en väldigt snygg färgkombination här, sedan vet jag inte
om den hade den blå färgen med Danielssons namn diagonalt före eller
efter den hade fått Årependeln och Z-loggan.

Ersa

Jag vill minnas att JCT171 behöll detta vita demo(?)- färgschema efter köpet. Man satte bara dit firmatext telefonnummer på sidan i rött, samt Länstrafiksdekalerna. Sen körde man denna i vitt i många år, vid sidan av alla andra bussar som ju var senapsgula med bruna ränder.

När företaget bytte profil till blått omkring 1999-2000 var JCT171 en av de första att bli omlackad i blått. Även NZY955 blev blå i samma veva har jag för mig.

yngrot

BEW 002  var inte så länge sen den försvann från Tranemo såldes till Finland..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 22 januari 2011, 19:48:40 PM
BEW 002  var inte så länge sen den försvann från Tranemo såldes till Finland..

Den såldes f ö enligt bilregistret till Vinga Bus Partner 10-02-16 men var då avställd sedan 10-01-13.

Ola Almquist

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 januari 2011, 20:20:12 PM
Den såldes f ö enligt bilregistret till Vinga Bus Partner 10-02-16 men var då avställd sedan 10-01-13.

Attans! Så sent. Den hade jag velat fotografera i Västtrafiklack. Bild från Nilsbusstiden finns dock.

M.v.h.
Ola

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2011, 15:30:49 PM




Aabenraa-bussen är väl en av dem som Wasatrafik använde då de samkörde med Malmö Trafik på Lommapaketet efter upphandlingen 1992? Hos Swebus fick de väl 099x-nummer? Minns att dessa var rätt fina bussar. En har jag sett för inte så längesedan utanför moskén i Malmö.

Finns förresten servicelinjerna kvar i Helsingborg? De här Renault-bussarna fanns kvar rätt länge och jag minns att de under min tid i Helsingborg användes till att köra linje 16 mellan Väla och Dalhem.

Först hade vi en specialbuss som hämtade oss uppe på Mogatan och körde ner oss till stan. Sedan ersattes den av en tidtabellslagd linje 16 mellan Väla By och Dalhem. Den fick jag alltid åka själv för klasskompisarna "palla vänta på den". Alltså de gick till Dalhem.

De hann väl med en tidigare tvåa eller trea till stan, men jag hade inte bråttom. Tåget till Malmö gick inte fortare för det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -