Diligens 7793 inför mässan -89

Startat av Ersa, 11 januari 2011, 22:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


groenis

Snygg kombination.
Det var väl inte så vanligt att man hade tvåaxlig vagn på det här sättet?

/Lennart

Danne B.

Vad är det korrekta?

"Postens diligenstrafik" (som på Astrobel:en i del 4 av Staffans tråd om Buss 90)

eller

"Postensdiligenstrafik" (som på bussen i den här tråden)

?

//Danne

KG

Oj! Det där ekipaget skulle man ha kört!  8)

1896

Vilken linje krävde så mycket godsutrymme ?

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 12 januari 2011, 12:17:48 PM
Vad är det korrekta?


"Postens diligenstrafik" är det korrekta namnet.
Det ska ej ihopskrivas som ett ord, och heller ej ha ett stort D i ordet diligenstrafik.

Innan dess hette företaget "Postverkets diligenstrafik"
Efter Swebus övertagande 1991 stod det "Swebus - Diligenstrafiken" på flera av bussarna i några år.

Claes

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 januari 2011, 13:24:06 PM
Vilken linje krävde så mycket godsutrymme ?

Skellefteå-Malå. Totallängden på ekipaget var 24 meter.

Ersa

Marcussons har nu sålt denna pärla och ny ägare sedan 2010-11-01 är United Audio AB på Snickerivägen 14 i Krylbo. Synd, då den i gulbå originallack passat utmärkt som transportör för Spårvägssällskapets egna tunga saker, med stationering i Malmköping.

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 19:46:07 PM
Marcussons har nu sålt denna pärla och ny ägare sedan 2010-11-01 är United Audio AB på Snickerivägen 14 i Krylbo. Synd, då den i gulbå originallack passat utmärkt som transportör för Spårvägssällskapets egna tunga saker, med stationering i Malmköping.


Marcussons hade fd 7794.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 12 januari 2011, 20:05:12 PM
Marcussons hade fd 7794.

Tack! Minnet är dåligt på resande fot utan tillgång till sina listor.
Marcussons äger fortfarande FZH217, men det var sagt att den ska bort så snart en ny(are) buss köpts in som ersättning.

Greger Larsson

#10
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 16:37:47 PM

"Postens diligenstrafik" är det korrekta namnet.
Det ska ej ihopskrivas som ett ord, och heller ej ha ett stort D i ordet diligenstrafik.

Innan dess hette företaget "Postverkets diligenstrafik"
Efter Swebus övertagande 1991 stod det "Swebus - Diligenstrafiken" på flera av bussarna i några år.

Lustigt nog har den där hopskrivna varianten hamnat på några bussar bl a 7793-95 och 7809..

Ska man sen hårddra det hela så fanns det inget "företag" i dagens mening som hette si eller så. På den här tiden var ju Posten ett statligt verk(bolagiseringen kom senare) och busstrafiken bedrivs som en avdelning inom detta statliga verk. Så det var nog mer ett arbetsnamn eller "varumärke" i dagens vokabulär som var klistrat på bussarna. Länge administrerades f ö diligenstrafiken av resp postkontor där man hade trafikmästare anställda. Så småningom inrättades huvudkontoret i Lycksele som fanns kvar till dess att Swebus tog över 1991.

Greger Larsson

Får väl förresten tacke P-J för bilderna också!
Det här ekipaget trafikerade som sagt linjen Skellefteå-Malå när det var nytt, ersatte semitrailern "Grisen" 7550-S. Systervagnen 7794 fanns också i Skellefteå och gick i postföringen Ske-å-Arjeplog, den ersatte 7757 om jag inte minns galet. Släpet flyttades till Överkalix efter att posttranporterna mellan Bastuträsk och Skellefteå upphört. 1993 övergick Malålinjen till Skelleftebuss(se annan tråd..) och då gjordes en rockad med Arjeplogslinjen som då fick 7793 medan 7794 flyttades till Dorotea och Borgafjällslinjen(där den finns kvar än idag).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 16:37:47 PM

"Postens diligenstrafik" är det korrekta namnet.
Det ska ej ihopskrivas som ett ord, och heller ej ha ett stort D i ordet diligenstrafik.


Detta är intressant. I t ex Sveriges Kommunikationer för 1958 står det Postverkets diligenslinjer. I Kjell F Olssons bok "Postens gula bussar" skriver han genomgående Diligenstrafiken och Diligenssektionen med versalt D. Däremot skriver han Postverkets diligenstrafik (med gement d). Bara de allra senaste bussarna var märkta Postens diligenstrafik. Tidigare var bussarna bara försedda med Postverkets logga (posthornet).

Själv har jag alltid skrivit Postens Diligenstrafik och så skrivs det också i Svensk Busshistoria. Men Ersa har rätt. Det skall vara med gement d. Så jag har alltså lärt mig något nytt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)