BUSS 90 i Borlänge i september 1990, del 5

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2011, 10:20:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En ungersktillverkad buss som lite senare samma månad såldes till Delfinbuss. Dessa bussar byggdes på såväl Volvo- som Scania-chassier. I synnerhet på de senare hade man problem med axeltrycket. Ganska många Ikarus av olika modeller letade sig till vårt land. SBH förtecknar 534 stycken.


En Säffle till Fredrikstad på Østfold i Norge. Tillverkningen i Horten hade lagts ner så nu fick man ta bussar tillverkade i Sverige om man ville ha dem av Säffle-typ.


En demobuss som sedan såldes till Gustav Hjerpe i Lysvik i värmländska Fryksdalen.


Ramdala Buss fanns i norra Blekinge och lånade ut denna nyinköpta van Hool för utställningen. Om någon tycker att namnet låter likt Ramkvilla så finns inget egentligt samband. Men faktum är att denna buss sedan hamnade hos Ramkvillabuss.


Swebus satsade vid denna tid också på taxi. Bland annat körde man i Jönköping och om jag förstått rätt så motsvarade det den verksamhet som i dag bedrivs av Keolis-ägda Tunabergs Taxi.


Postens Diligenstrafik köpte fem van Hool Astrobel för framför allt militärtransporter och bussarna fick namn efter olika figurer i serien 91-an Karlsson. Bussarna var:
6659 MZW 292
6660 LXZ 432
6661 LFH 432
6662 LLM 112
6663 LYY 322
Vad ingen visste då var dock att Postens Diligenstrafik mindre än ett år senare hade gått upp i Swebus. De här bussarna behölls men lackerades om i Swebus eller Wasatrafiks design.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2011, 10:20:57 AM
Ramdala Buss fanns i norra Blekinge och lånade ut denna nyinköpta van Hool för utställningen. Om någon tycker att namnet låter likt Ramkvilla så finns inget egentligt samband. Men faktum är att denna buss sedan hamnade hos Ramkvillabuss.


Uppgiften att den tillhört Ramkvilla är felaktig. Troligen en sammanblandning mellan namnen. De bolag som haft bussen längst är Hjortsberga Taxi&Buss(1992-2000) och Sköldhs Taxi i Knutby(2000-2007).

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2011, 10:20:57 AM

Postens Diligenstrafik köpte fem van Hool Astrobel för framför allt militärtransporter och bussarna fick namn efter olika figurer i serien 91-an Karlsson. Bussarna var:
6659 MZW 292
6660 LXZ 432
6661 LFH 432
6662 LLM 112
6663 LYY 322
Vad ingen visste då var dock att Postens Diligenstrafik mindre än ett år senare hade gått upp i Swebus. De här bussarna behölls men lackerades om i Swebus eller Wasatrafiks design.


Inventarienumren tillkom hos Swebus. Hos Diligensen användes endast bussarnas namn.


Åke Berggren

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 11:50:57 AM
Uppgiften att den tillhört Ramkvilla är felaktig. Troligen en sammanblandning mellan namnen. De bolag som haft bussen längst är Hjortsberga Taxi&Buss(1992-2000) och Sköldhs Taxi i Knutby(2000-2007).
Inventarienumren tillkom hos Swebus. Hos Diligensen användes endast bussarnas namn.


Enligt SBH så har den tillhört Ramkvilla också.

Jonas Gustafsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 11:50:57 AM

Inventarienumren tillkom hos Swebus. Hos Diligensen användes endast bussarnas namn.


Officiellt kanske inte numren användes men nog hade alla diligenser nummer?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Citat från: Åke Berggren skrivet 09 januari 2011, 20:20:24 PM
Enligt SBH så har den tillhört Ramkvilla också.


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 januari 2011, 20:39:58 PM
Officiellt kanske inte numren användes men nog hade alla diligenser nummer?

Tydligen är min auktoritet på forumet nere på noll så det är väl bara att upphöra med att leka Bror D och rätta i andras inlägg..

Ersa

Visst har Greger och Lars rätt. Fattas bara annat, då de ju var med på plats när det begav sig.
Kul ändå att det var Swebus som sorterade in dessa bussar i Diligensens Scania-nummerserie.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 20:47:10 PM
Tydligen är min auktoritet på forumet nere på noll så det är väl bara att upphöra med att leka Bror D och rätta i andras inlägg..

Nej sluta för Guds skulle inte med detta. Jag uppskattar mycket att få sådana här rättelser. De källor jag använde för att OMC580 tillhörde Ramkvillabuss var SBH och att Gyllenskalp skulle haft nummer 6659 redan hos Posten var vagnslistan i Kjell F Olssons bok "Postens gula bussar". Som Uffe R själv påpekat många gånger är inte allt i SBH korrekt (hur skulle man kunna begära något sådant) och vagnslistan har även tidigare visat sig ha fel. Så det är ingen tvekan om att det är du, Greger, som har rätt. Sedan kan man ju tycka att det är konstigt att inte Posten använde inventarienummer på just dessa bussar men det är en helt annan femma.

Kan du eller någon annan komplettera med det namn som respektive buss hade?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#7
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2011, 21:41:38 PM
Kan du eller någon annan komplettera med det namn som respektive buss hade?

6659, MZW292, Överste Gyllenskalp
6660, LXZ432, 91:an
6661, LFH432, 87:an
6662, LLM112, Major Morgonkröök
6663, LYY322, Elvira

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2011, 22:58:57 PM
När diligenstrafiken inlemmades i Swebus fanns det 7 bussar som inte hade inventarienummer i sedvanliga nummerserier, 5 har ni redan nämnt men det fanns ytterligare 2 bussar som fick "nya" nummer hos Swebus......

Ja just, de bägge Volvobussarna som kom från HB Olofssons Busstrafik i Strömsund och som fick invnr styrd av årsmodellen.
MOZ339, Diligens 86, Swebus 7886 (årsmodell 1986)
LKP045,  Diligens 82, Swebus 7882 (årsmodell 1982)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2011, 22:58:57 PM
Jag hade även "förmånen" att köra ett par av dessa, både i Postgult som i Swebusvitt.

F.ö som ytterligare kuriosa kan nämnas att 6659 faktiskt besattes redan i mitten på -80 talet av en Scania "provbuss",

Behöver jag ens säga att vi gärna vill se fler bilder på dessa fyra, om du nu tog några.
Om nån har nån bild på "gamla 6659" skulle det självklart vara kul att se även den.

Jonas Gustafsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 20:47:10 PM
Tydligen är min auktoritet på forumet nere på noll så det är väl bara att upphöra med att leka Bror D och rätta i andras inlägg..

Jag ber å det ödmjukaste om ursäkt  :-X
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2011, 23:34:36 PM
DPZ193, antar att kanske Staffan har nån bild från mässan 1983?

Tyvärr inte. Det var inte förrän 1984 jag började besöka bussutställningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 20:47:10 PM
Tydligen är min auktoritet på forumet nere på noll så det är väl bara att upphöra med att leka Bror D och rätta i andras inlägg..
Tvärtom Greger! Din auktoritet är på topp! Jag som vet hur minutiöst och seriöst Du har samlat och forskat fram bussuppgifter under drygt 30 år känner en oerhörd tillit till de uppgifter Du delger oss!!

Åke Berggren

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 20:47:10 PM
Tydligen är min auktoritet på forumet nere på noll så det är väl bara att upphöra med att leka Bror D och rätta i andras inlägg..

Nej, Greger fortsätt du, jag kollade liksom Staffan med SBH för att jag tyckte att jag kände igen den.
Men kollade i Ramkvillas jubileumsskrift och fann att jag förväxlkat den med en annan buss.
Ber där med så mycket om ursäkt.
Åke

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2011, 23:34:36 PM
DPZ193, antar att kanske Staffan har nån bild från mässan 1983?


DPZ193  Scania K112CL ch 1806924 / Wiima M452  nr: 6080.
Inköpt 1984. Bussen återgick till Finland pga ej godkänd handikappanpassning
i Sverige.

/Christian