Bussar i Malmö i augusti 1990 del 8

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 januari 2011, 16:08:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så avslutas serien från Malmö för den här gången. Men det kommer mera framöver...

Först en Swebus ledbuss i nya designen:



Så två i SJ Buss gamla, varav en är en riktig pärla vid den här tiden.




Bussapågarna körde vid denna tid flygbussarna. Företaget köptes i denna veva av Malmö Lokaltrafik, som senare under året bytte namn till Malmö Trafik AB. Sedan köptes Bussapågarna ut igen och sedan 2009 ägs det av Bromölla Busstrafik.


En dansk buss på linje 999. Någon som har en uppfattning om vem som är karosstillverkare? Företaget som körde denna linje i samarbete med Linjebuss har haft flera namn men det är samma som i dag heter Gråhundbus.


Om det är någon som har korrigeringar eller kompletteringar angående Malmö Lokaltrafik, Malmö Trafik AB och Bussapågarna mottages dessa tacksamt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2011, 16:08:15 PM
Bussapågarna körde vid denna tid flygbussarna. Företaget köptes i denna veva av Malmö Lokaltrafik, som senare under året bytte namn till Malmö Trafik AB. Sedan köptes Bussapågarna ut igen och sedan 2009 ägs det av Bromölla Busstrafik.


Om det är någon som har korrigeringar eller kompletteringar angående Malmö Lokaltrafik, Malmö Trafik AB och Bussapågarna mottages dessa tacksamt.


Trevliga bilder som vanligt Staffan!

Noterar att just denna "Bussapågen" har jag kört som Linjebuss 3221 mellan Kävlinge och Löddeköpinge, lite skillnad mot alla Solaris som kör där numer...  ;D Manuell växellåda med rejäl krycka minns jag, men trevlig bekantskap.

Vet inte om jag har mer information om uppköpsaffärerna, men ägde verkligen ML Bussapågarna? Vill minnas att Linjebuss åtminstone köpte ut den delen av företaget som ägnade sig åt regionbussar. Linjebuss 3217-3221 (Lund) var alla före detta Bussapågar ursprungligen tillhörande trafikpaket Kävlinge (119, 122, 123). Dessutom fanns det fler Bussapågs-Mercedes i Malmö, tror de körde flygbussarna till Sturup.

De regionbussar som Linjebuss tog över från ML fanns i serien 36xx medan Bussapågarna fanns i serien 32xx. SBH nämner inte heller något om ML-ägande för just denna buss i alla fall. Men visst är det möjligt att bussarna gick via ML till Linjebuss ändå.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 04 januari 2011, 19:05:27 PM
Vet inte om jag har mer information om uppköpsaffärerna, men ägde verkligen ML Bussapågarna?

Ja, därom är det inte någon tvekan. Framgår av Bussapågarnas hemsida http://www.bussapagarna.se/page/id___533.php (klicka på Företaget) och det är också vad jag hört vid samtal med ML:s vd Åke Reingsdahl (fd Svensson) och Magnus Erdelius, som köpte loss Bussapågarna från ML.

Det hindrar ju inte att vissa av bussarna gick över till Linjebuss dessförinnan eller under ML-tiden (det vill säga innan Linjebuss köpte hela ML).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2011, 19:22:45 PM

Det hindrar ju inte att vissa av bussarna gick över till Linjebuss dessförinnan eller under ML-tiden (det vill säga innan Linjebuss köpte hela ML).


Nä, det är klart!

Greger Larsson

Malmö Lokaltrafik/Trafik köpte Bussapågarna i maj 1991. Företaget lär väl ha drivits vidare även fortsättningsvis(bussarna blev i alla fall inte registrerade på ML) fram till årsskiftet 1993/1994 då Linjebuss övertog både Malmö Trafik och Bussapågarna. Hos det senare fanns då 21 st linjevagnar vilka numrerades 3206-3226 hos LB. Det fanns även fem turistbussar som i maj 1994 köptes ut från Linjebuss och "återstartade" Bussapågarna. Det är möjligt att de fem bussarna var tänkta att bli 3201-3205 hos Linjebuss men jag hittar ingen uppgift på att dom i praktiken hade dessa nr.

/GL

64-LE

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2011, 16:08:15 PM
Så avslutas serien från Malmö för den här gången. Men det kommer mera framöver...

Först en Swebus ledbuss i nya designen:



Så två i SJ Buss gamla, varav en är en riktig pärla vid den här tiden.




Bussapågarna körde vid denna tid flygbussarna. Företaget köptes i denna veva av Malmö Lokaltrafik, som senare under året bytte namn till Malmö Trafik AB. Sedan köptes Bussapågarna ut igen och sedan 2009 ägs det av Bromölla Busstrafik.


En dansk buss på linje 999. Någon som har en uppfattning om vem som är karosstillverkare? Företaget som körde denna linje i samarbete med Linjebuss har haft flera namn men det är samma som i dag heter Gråhundbus.


Om det är någon som har korrigeringar eller kompletteringar angående Malmö Lokaltrafik, Malmö Trafik AB och Bussapågarna mottages dessa tacksamt.


"En dansk buss på linje 999" er ikke en Volvo B58, selv om den på billed-tidspunktet havde en Volvo motor. Det var en Saurer/Leyland SLG 6850/3, den eneste! Leyland-DAB og Saurer udviklede den i 1974, med chassisdele fra Leyland-DAB og led, aksler og motor fra Saurer. Leyland havde dengang ikke en motor der var effektfuld nok. Karrosseriet var et Leyland-DAB. Fra 1974 var den prototypebus og kørte her bl.a. i England, Schweiz og Portugal. I 1981 blev den solgt til Frk. Ella Mosegaard i Fredericia der anvendte den som bybus i Fredericia. I 1989 blev den solgt til Jørgen Andersen i Ballerup, der netop kørte linje 999 med den, og i 1991 blev den skrottet i Roskilde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 64-LE skrivet 05 januari 2011, 00:08:40 AM
"En dansk buss på linje 999" er ikke en Volvo B58, selv om den på billed-tidspunktet havde en Volvo motor. Det var en Saurer/Leyland SLG 6850/3, den eneste! Leyland-DAB og Saurer udviklede den i 1974, med chassisdele fra Leyland-DAB og led, aksler og motor fra Saurer. Leyland havde dengang ikke en motor der var effektfuld nok. Karrosseriet var et Leyland-DAB. Fra 1974 var den prototypebus og kørte her bl.a. i England, Schweiz og Portugal. I 1981 blev den solgt til Frk. Ella Mosegaard i Fredericia der anvendte den som bybus i Fredericia. I 1989 blev den solgt til Jørgen Andersen i Ballerup, der netop kørte linje 999 med den, og i 1991 blev den skrottet i Roskilde.

Tack! Vi har haft detta uppe förut men jag kopplade inte detta till bilden när den nu dök upp. Onekligen är det lätt att vilseledas av att det står i Volvo i fronten. Bildtexten är i alla fall nu korrigerad.

På linje 999 användes ofta gamla bussar. Det gällde såväl Linjebuss som Jørgen Andersen men framför allt den senare. Själva bussresan var ju inte så lång eftersom det också ingick en nästan en timme lång resa med färjan Limhamn-Dragør men ändå kanske man väntat sig lite komfortablare bussar. Men mellan Lund och Köpenhamn blev det ju närmare en timme i bussen om än i två etapper.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)