Bussar i Malmö i augusti 1990 del 4

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 december 2010, 10:42:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Visst kan reklammålade bussar vara snygga.



Till och med CR111 var Malmös bussar lackerade i denna snygga ljusgröna färg. År 1990 var dessa bussar inte så vanliga i trafiken.


Var det fler svenska städer än Malmö och Jönköping som använde Aabenraa i lokaltrafiken? I Malmö fanns de på såväl Volvo som Scania.



Ännu en av ledbussarna som nu rullat i staden i ugefär ett halvår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt gillar CR111   Aabenraa fanns väl även hos Mölndals buss   eller vad bolaget hette.. Dock kan man väl inte kalla Aabenraa för något vidare kvalitetsbygge.. det jag minns av dem : skrammel värre än Säffle och det säger inte lite det.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 december 2010, 11:01:21 AM
Trevligt gillar CR111   Aabenraa fanns väl även hos Mölndals buss   eller vad bolaget hette.. Dock kan man väl inte kalla Aabenraa för något vidare kvalitetsbygge.. det jag minns av dem : skrammel värre än Säffle och det säger inte lite det.. :P

Jo, Mölndals Buss hade Aabenraa liksom SJ. Men man kan väl knappast kalla det för lokaltrafik när det berör två kommuner. Med andra ord: jag tänkte på bussar som var byggda för lokaltrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2010, 11:15:31 AM
Jo, Mölndals Buss hade Aabenraa liksom SJ. Men man kan väl knappast kalla det för lokaltrafik när det berör två kommuner. Med andra ord: jag tänkte på bussar som var byggda för lokaltrafik.



???

Även om det råkar handla om trafik mellan två olika kommuner, så handlar det väl ändå om lokaltrafik när det gäller t ex Göteborg och Mölndal. Eller Göteborg och Partille, bara för att nämna ytterligare exempel.  Vi pratar ju inte direkt om en massa "landsbygd" längs kommungränserna som ju i båda fallen ligger mitt i tätbebyggda områden.  Och mig veterligen var Mölndals Aabenraa-bussar i just lokaltrafikutförande med dörrar 2-0-1.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 30 december 2010, 13:05:17 PM
???

Även om det råkar handla om trafik mellan två olika kommuner, så handlar det väl ändå om lokaltrafik när det gäller t ex Göteborg och Mölndal. Eller Göteborg och Partille, bara för att nämna ytterligare exempel.  Vi pratar ju inte direkt om en massa "landsbygd" längs kommungränserna som ju i båda fallen ligger mitt i tätbebyggda områden.  Och mig veterligen var Mölndals Aabenraa-bussar i just lokaltrafikutförande med dörrar 2-0-1.

Fast 2-0-1 är ju knappast lokaltrafikutförande. Däremot kan jag köpa resonemanget om att lokaltrafik kan beröra mer än en kommun.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)