Bussar i Östersund i augusti 1990 del 5

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 december 2010, 09:58:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag lite bussar från andra bussbolag än Jämtlandsbuss. Först Olle Danielsson i Vigge, föregångaren till dagens Danielssons Busstrafik. Ser på deras hemsida att Daniel Johansson startade företaget redan 1922.


Länsmålning börjar komma även i Jämtland. Vad det blev av Åre Buss vet jag inte men den här bussen hamnade i alla fall år 2005 hos Vän-Trafik Vännäsbuss.




Jämtnäs Buss i Hallen finns heller inte kvar. Visserligen  vinns det i dag ett Hallens Buss men det finns i norra Småland och har fått sitt namn efter ägarens efternamn och inte ortsnamnet. Bussen blev sedan Linjebuss 1070 och Vilhelmina Taxi.


Postens Diligenstrafik hade ännu inte hunnit gå upp i Swebus. Det blev inte förrän drygt fyra månader senare. Christian visade en bild i går på dagens Tvärflöjten men så här såg den alltså ut för drygt 20 år sedan.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

ORP403 fanns i många år i Danielssons ägo efter Åre Buss. Tog Danielssons över verksamheten rentav? Här torde bl.a Ljunggren och Ödlund ha mer info än vad jag har. ORP403 blev reservbuss på Årekontraktet redan 2002 när SUC193 Fanny och SUJ865 Frida köptes in, och såldes några år senare via Wist till Vännäs Buss.

Danielssons grundades mycket riktigt i Vigge 1922, året efter att föregångaren till Jämtlandsbuss grundades. 90-årsjubileum om knappt 1½ år då. :)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 11:51:55 AM
Det var väl Thunells som tog över kontraktet efter Åre Buss.


Det var väl Jämtnäs Buss, som gjorde det.

/Christian

Ersa

Ja, Jämtnäs låter logiskt. Tror inte att Thunells hade nån trafik så långt norrut som Hallen och Åre. När lade Jämtnäs ner, och vilka förutom Danielssons tog över dennes kontrakt?

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 11 december 2010, 17:46:45 PM
Ja, Jämtnäs låter logiskt. Tror inte att Thunells hade nån trafik så långt norrut som Hallen och Åre. När lade Jämtnäs ner, och vilka förutom Danielssons tog över dennes kontrakt?


Thunells hade en buss i Duved, som gick på dåvarande linje 167/166 till Östersund mellan juni 1989 och juni 1991.

Danielssons tog ju Jämtnäs trafik och bussar.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 december 2010, 20:40:52 PM
Det var ORP263 som gick för Thunells i Duved antar jag :-)


Jajamensan!

Drängen

Blir nästan tårögd av bilderna från min gamla hemstad. Kul bilder!. Satt bredvid en av Danielssons trotjänare på fest i Vigge. Man trodde nästan han var bussägarn. Trevlig karl vid namn Filip.

Ersa

Citat från: Drängen skrivet 11 december 2010, 22:40:48 PM
Blir nästan tårögd av bilderna från min gamla hemstad. Kul bilder!. Satt bredvid en av Danielssons trotjänare på fest i Vigge. Man trodde nästan han var bussägarn. Trevlig karl vid namn Filip.

Min gamle skolbusschaufför för övrigt. Bussen CHC976 mer radionummer 42 var en av av flera skolbussar.
Kanske det blir ännu en fest i Vigge Bygdegård när firman fyller 90 om 1½ år?

Drängen

Hehe, det får man väl förutsätta, ingen i Vigge tackar väl nej till en fest?. Festen jag var på gällde ett åkeri, samt dottern/frun till en av åkeriägarna. Den del av gamla åkeriet som har lastväxlare m.m. Körde en period för dom, och blev därför bjuden. Riktigt kul tillställning.