Bussar i Ulricehamn och Falköping i juli 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 november 2010, 20:02:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

År 1990 innebar stora ändringar för busstrafiken i såväl Falköping som Ulricehamn. Kjellgrens Busstrafik i Tranemo tillsammans med Ulricehamns Omnibus hade tagit över trafiken på linje 900 Falköping-Ulricehamn-Tranemo. I Falköping hade Larssons Busstrafik i Falköping (ett dotterbolag till Larssons Busstrafik i Främmestad) och närmast dagens Sönebuss i Göteborg tagit över tätortstrafiken efter kommunen. I Ulricehamn körde fortfarande Leif Hidgård på Ulricehamns Omnibus tätortstrafik med stora bussar när jag var där i juli, men en månad senare tar två Ontario-bussar över samtidigt som busslinjen från Borås förlängs med en slinga via Hester och Fållan. Detta upplägg finns kvar än i dag även om Ontario bytts ut mot DAB Silkeborg. Det har dock talats om en ny radikal omläggning av tätortstrafiken i Ulricehamn, kanske redan nästa år.

Det dröjde många år från det Åke Kjellgren startade sitt bussbolag till han köpte sin första nytillverkade buss men när det väl skedde slog han på stort. Här kör han på linje 206. På linje 900 användes vanligen en två-axlig Alizée i Älvsborgstrafikens färger.


Ulricehamn lär vara den enda stad där tätortsbussarna hade cykelställ. Anledningen är att staden ligger på sluttningar och folk som cyklade ned mot centrum på morgonen ville gärna ta bussen hem på eftermiddagen och då förstås få med sig cykeln.




Larssons hade köpt nya Scania CN113 för tätortstrafiken i Falköping.




Slutligen en anslutningsbuss för Europa Touring.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Tidigare hade Ulricehamns Omnibustrafik en Volvo VBK från nånstans på 70-talet som med tiden blev skolbuss hos Bengt Holmgren i Pålsboda.
Mvh Jan G

S Svensson

Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB är nuvarande namnet på företaget i Tranemo. Men tidigare var det handelsbolag, Men Åke Kjellgren blev helägare först 1978 och detta beror på att trafiken tidigare sköttes av Tranemo Taxi med ägare Josefsson,Svensson och Kjellgren. Eftersom det var mycket att göra delades företaget alltså 1978. Det var då på gång med beställningscentral i Tranemo centrum. Detta kostar pengar och det var inte lämpligt att busstrafiken räknades in i taxin. Först 1989 (?) blev det lag på kommunbeställningscentral och den lär tagits bort tidigt. Det fanns även ett litet taxibolag med buss i Uddebo som togs över av taxiföretaget.Det har hänt en del ändringar i de båda företagen. Kjellgrens har tagits över av dottern och mågen som överlåtit en del till Orusttrafik /Nettbus. Taxiföretaget finns kvar inne i samhället och har några midibussar.
SJ hade Tranemo taxi till att köra buss emellan Sjötofta-Tranemo och använde bla en CF61 och en äldre buss från Borås(BL/Stb) på 60 talet. När grundskolorna kom i gång på 60 talets mitt var det många företag med taxi som skaffade sig buss. Få är i dag kvar. Men de som är kvar är Kjellgrens men även Hallgrens,TransGe hör dit. Orust Buss också. Även om det rör sig om ändrade företagsformer och olika ägarebyten. Hallgrens är resultat av omstart av bussföretaget i Grönahög som 1974 och tidigare ägdes av släkten Axell. Kjellgrens har i dag trafik i Gislavet också. 

yngrot

Trevliga bilder  .  Men Kjellgrens Van Hoolen känner jag inte igen i  den lacken.. fick den inte ÄLAB lack ??  De hade en gammal Setra oxå ... 

Tranem taxi heter ju Östra Kind taxi idag de har en stor Irizar som de nyligen köpt in   med matrisskyltar med tysk text schulbus  ..  oj nu vart det lite för modernt här...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 november 2010, 22:03:31 PM
Trevliga bilder  .  Men Kjellgrens Van Hoolen känner jag inte igen i  den lacken.. fick den inte ÄLAB lack ??  De hade en gammal Setra oxå ... 


Ja, van Hoolen fick Älvsborgslack så småningom. Färgsättningen på bilden är bolagets egen lack. Den Setra S215HR de hade och som det kommer bild på så småningom var dock redan 1990 lackerad i Älvsborgstrafikens färger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för bilder på bussar man aldrig sett, yttligare en buss imer modern tid takside reklam bara där varför?

En Kutter får man aldrig se för mycket av.


mvh Stefan P

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2010, 20:02:59 PM


Ulricehamn lär vara den enda stad där tätortsbussarna hade cykelställ. Anledningen är att staden ligger på sluttningar och folk som cyklade ned mot centrum på morgonen ville gärna ta bussen hem på eftermiddagen och då förstås få med sig cykeln.


Vad är det för årsmodell på denna vackra Volvo?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 27 november 2010, 02:37:27 AM
Vad är det för årsmodell på denna vackra Volvo?

1967. Den var alltså i tjänst 23 år men när bilden togs var det bara en månad kvar till pensionering.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2010, 20:02:59 PMUlricehamn lär vara den enda stad där tätortsbussarna hade cykelställ. Anledningen är att staden ligger på sluttningar och folk som cyklade ned mot centrum på morgonen ville gärna ta bussen hem på eftermiddagen och då förstås få med sig cykeln.

Nejdå!  Även Kristinehamns stadsbussar var utrustade med cykelställ, och användes av och till av resenärer.  Kanske dock mer flitigt av förarna själva som vid utkörning från garaget om morgnarna tog med sig cyklarna till N:a Torget där de ställdes av och fanns lättillgängliga när morgonskiftet avslutades vid 14-tiden varje dag.  Och på motsvarande sätt togs eftermiddagsskiftens cyklar med från N:a Torget i samband med sista turens avgång på kvällen, och följde på så vis med till garaget där hemgående förare kunde cykla hem efter avslutat skift!

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 28 december 2010, 16:43:37 PM
Nejdå!  Även Kristinehamns stadsbussar var utrustade med cykelställ, och användes av och till av resenärer. 

Jag har gått genom mina bilder på Kristinehamns stadsbussar men inte hittat några cykelställ, i varje fall inte fram. Hade de cykelställen i bakpartiet? I så fall räknas det inte.  ;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Trevligt! SKV:ns färgsättning påminner lite om MOAB Scaniornas lack.

/Peter

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 19:29:27 PM
Jag har gått genom mina bilder på Kristinehamns stadsbussar men inte hittat några cykelställ, i varje fall inte fram. Hade de cykelställen i bakpartiet? I så fall räknas det inte.  ;D

Följande av Kristinehamns Omnibustrafiks stadsbussar hade cykelställ monterade fram;

05, 07, 08, 09, 10, 11

Följande stadsbussar hade cykelställ monterade baktill;

12, 18, 20, 21, 23, 24?

Resterande levererade efter vagn 24 kan möjligtvis ha saknat cykelhållare helt och hållet.