Frågor om Västtrafiks priser

Startat av Patrik, 22 mars 2008, 20:44:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Patrik

Jag har ett par enkla frågor som Västtrafiks hemsida inte kan lösa för mig,
Om man använder värdekort/rabattkort (samma sak?) så är man ungdom till 26år som det står på en sida eller är det 16år som det står på andra sidor?
Om man köper ett rabattkort för första gången, finns det någon minimigräns på hur mycket man måste ladda det med? 100kr och uppåt funkar?
Vad kostar det med ett rabattkort att åka från Göteborg till Uddevalla som ungdom eller vuxen? Beroende på vad jag nu räknas in som och till slut vad kostar det med samma rabattkort från Uddevalla till Strömstad?

Jag tänker inte berätta vad jag vill göra med Västtrafiks hemsida just nu.....

Bussmicke

Finns rabattkort i Göteborg med än 100-korten?
Vill minnas man stämplar 11 kuponger till Udevalla och 20 till Strömstad för vuxen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Vad fan är Maxirabatt 100 egentligen?
Ska jag gissa så är det ett kort där man kan stämpla max 100 kuponger för 100kr?

Bussmicke

Kortet räcker till max 13-14 kuponger
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Patetiskt, heter det 100 för att det kostar 100kr eller? ??? ??? ???

(Måste bara dampa lite å Västtrafiks vägnar....)

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 22 mars 2008, 20:57:09 PM
Patetiskt, heter det 100 för att det kostar 100kr eller? ??? ??? ???

Typ så, det är fd. GL/Bohustrafikens motsvarighet till våra förköpsremsor..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

När det gäller frågor om Västtrafiks priser är det extra viktigt att komma ihåg att det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga. Kort sagt: det gäller ett prissystem i det gamla GLAB- och Bohustrafikområdet samt ett i gamla Älvsborg och Skaraborg.
De svar som hittills framkommit gäller det första. Men det kanske var det Patrik undrade över.
Skall man åka någorlunda mycket på ett dygn lönar det sig att köpa Regionen runt 24 timmar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Jag ska bara åka ett par gånger utspritt på flera dagar så ett dagskort funkar inte men om det är möjligt att få lite rabatt på ett kort som man kan använda senare och i andra län så är det ju bra men då återstår fortfarande frågan vad det kostar från Göteborg - Uddevalla, Uddevalla - Strömstad.

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 21:42:08 PM
När det gäller frågor om Västtrafiks priser är det extra viktigt att komma ihåg att det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga. Kort sagt: det gäller ett prissystem i det gamla GLAB- och Bohustrafikområdet samt ett i gamla Älvsborg och Skaraborg.
De svar som hittills framkommit gäller det första. Men det kanske var det Patrik undrade över.
Skall man åka någorlunda mycket på ett dygn lönar det sig att köpa Regionen runt 24 timmar.



Men alltså har inte Västtrafik lyckats samordna biljettsystemen till ett gemensamt system?
Hur svårt kan DET vara?

/K

Bussmicke

Den frågan har jag också ställt mig många gånger.
Västtrafik är ett bolag som består av fler bolag med samma namn.
För att inte tala om alla dubbla linjernummer som finns överallt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

nimbra

Maxirabatt kan laddas med upp till 900 kr, Uddevalla- Strömstad kostar 12 kuponger, GBG-Strömstad kostar 20 kuponger a ca 8 kr.

Bussmicke

Citat från: nimbra skrivet 22 mars 2008, 22:03:49 PM
Maxirabatt kan laddas med upp till 900 kr, Uddevalla- Strömstad kostar 12 kuponger, GBG-Strömstad kostar 20 kuponger a ca 8 kr.

Har man övergivit papperskorten till Magnus i Göteborgområdet?
Förr förra gången jag var i Götet fanns bara papperskorten att tillgå.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 22 mars 2008, 21:58:06 PM
Men alltså har inte Västtrafik lyckats samordna biljettsystemen till ett gemensamt system?
Hur svårt kan DET vara?

/K

Problemet är att det är olika biljettmaskinsystem i de båda områdena. GLAB/Bohus hade Prodata ("Magnus") och Älvsborg/Skaraborg hade Scanpoint. Sedan har man ju nu i snart åtta år försökt hitta någon nytt maskinsystem som man kan använda över hela området. Och det är svårt.
Hade inte den eländiga mutskandalen från Prodata ägt rum utan GLAB/Bohus hade avvaktat de andra länsbolagen hade vi inte behövt ha det här problemet. Men tre höga GLAB-chefer fick sitt straff och avskedades när det hela uppdagades.
Föredömligt snabbt tog Västtrafik fram ett antal biljetter som inte är biljettmaskinberoende som Regionen runt och Tågkort. Men sedan har det stött på patrull på alla tänkbara och otänkbara sätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Svårt? Är väl bara att skrota hela det gamla biljettsystemet och skapa ett helt nytt.
Man har ju haft hur mycket tid som helst på sig, snacka om Ineffektivitet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Vissa kan tydligen vara sämre än SL...