Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping

Startat av Tobias, 09 april 2019, 12:40:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Jan

I branschen 37 år

Ersa

Kan ett fordon ha vält, samtidigt som det fortfarande står med alla hjul på marken?

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 09 april 2019, 13:50:22 PM
Kan ett fordon ha vält, samtidigt som det fortfarande står med alla hjul på marken?

Ja, det kan ha vält och därefter rests upp, om än fortfarande i diket. En tidig (låst) bild visar bussen liggandes på sidan, och andra visar att alla rutor på högersidan krossats.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 09 april 2019, 15:45:53 PM
Aftonbbladslänken funkar inte
Jodå, men Aftonbladets server låg nere ett tag. Försök nu igen så skall det säkert gå bra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 09 april 2019, 15:31:54 PM
Ja, det kan ha vält och därefter rests upp, om än fortfarande i diket. En tidig (låst) bild visar bussen liggandes på sidan, och andra visar att alla rutor på högersidan krossats.
Den inte bara kan ha vält, den hade vält. Här en bild på det från Upsala Nya Tidning som ej är låst. https://unt.se/nyheter/enkoping/bildextra-fran-bussolyckan-5264769.aspx

Ersa

Aha! Det var bara lokaltidningen som hann knäppa tidiga bilder således. Det blir ju lite smått otydligt i övriga medier då man påstår att den har vält, men bara lägger upp bilder på den stående på alla hjul, utan förklaring.

homer

Är jag helt fel ute om jag påstår att Dubbeldäckare är överrepresenterade i olycksstatistiken för bussar jämfört med andra bussar?

Gissar att de i så fall beror på flera saker, förutom att höjdpunkten är högre och bussen blir vindkänsligare så är kanske förarna som kör mycket "vanliga" bussar inte tillräckligt erfarna för dubbeldäckare och "kör på som vanligt". Hur som helst tycker jag fordonstypen är märklig och nog borde förpassas till låga hastigheter i stadstrafik

Nico

Citat från: homer skrivet 09 april 2019, 19:22:37 PMHur som helst tycker jag fordonstypen är märklig och nog borde förpassas till låga hastigheter i stadstrafik.

Mja, i stadstrafik (visserligen beroende på stad) är fordonstypen enligt min mening mest i vägen.

Den är otymplig överlag, oflexibel vad gäller hållplatsangöring och resenärsutbyte samt att den i många fall även är både för tung för många stadsgator samt verkligen ställer extra krav om där finns mycket låga passager etc.

Istället är det nog i huvudsak på längre linjer (motorväg och landsväg) med få stopp som busstypen har ett visst berättigande... men även där finns bra alternativ. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: homer skrivet 09 april 2019, 19:22:37 PM
Är jag helt fel ute om jag påstår att Dubbeldäckare är överrepresenterade i olycksstatistiken för bussar jämfört med andra bussar?

Statistik borde väl finnas att få tag i, just så man slipper gissa och påstå. Överlag känner jag tvärtom, att det är oväntat få olyckor med dubbeldäckare, med tanke på hur mycket de ändå körs. Bara i UL- och SL-trafiken har det ju sedan 2011-2012 rullat väldigt många avgångar med dubbeldäckare varje dag, med väldigt få avåkningar i förhållande till trafikmängden. Hur många tidigare avåknigsolyckor har UL-dubbeldäckarna tidigare drabbats av?  SL676 har väl fortfarande nollstatistik på avåkningar, efter snart åtta års tät trafik på E18.

homer

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2019, 10:36:10 AM
Statistik borde väl finnas att få tag i, just så man slipper gissa och påstå. Överlag känner jag tvärtom, att det är oväntat få olyckor med dubbeldäckare, med tanke på hur mycket de ändå körs. Bara i UL- och SL-trafiken har det ju sedan 2011-2012 rullat väldigt många avgångar med dubbeldäckare varje dag, med väldigt få avåkningar i förhållande till trafikmängden. Hur många tidigare avåknigsolyckor har UL-dubbeldäckarna tidigare drabbats av?  SL676 har väl fortfarande nollstatistik på avåkningar, efter snart åtta års tät trafik på E18.

SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga

Ersa

Citat från: homer skrivet 10 april 2019, 11:29:16 AM
SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga

Nummer ett linje? En enda linje går de på förvisso. Men 676 är ju knappast en linje i mängden, utan trafikmängden är väl mera något i stil med hälften av utbudet på hela trafikområdet. Antalet körda mil och avgångar med dubbeldäckarna sedan midsommar 2011 är knappast ett litet tal, men ändå har det inte skett några tillbud.
Däremot är det väl tre låga innerstadsbussar som fastnat i tunnlar i innerstan de senaste 3-4 åren?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 10 april 2019, 11:29:16 AM
SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga

Nu är det ju så att det mer eller mindre alltid tas upp i media och det är en dubbeldäckare medans alla dagliga avkörningar med andra bussar ytterst sällan ger annat än i bästa fall en liten notis i lokalblaskan

//Lasse

homer

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2019, 11:37:08 AM
Nummer ett linje? En enda linje går de på förvisso. Men 676 är ju knappast en linje i mängden, utan trafikmängden är väl mera något i stil med hälften av utbudet på hela trafikområdet. Antalet körda mil och avgångar med dubbeldäckarna sedan midsommar 2011 är knappast ett litet tal, men ändå har det inte skett några tillbud.
Däremot är det väl tre låga innerstadsbussar som fastnat i tunnlar i innerstan de senaste 3-4 åren?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussolycka-i-norrtalje-paverkar-trafiken
visst har dubbeldäckarna till Norrtälje kört av vägen, men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...


Tyresö, Nacka, Värmdö, Vaxholm är alla kommuner (förutom Norrtälje) som har en mycket stor mängd motorvägsbussar men endast en gång de senaste 20 åren har någon av de kört av vägen med folk (vad jag kan minnas)

stadsbussar som kör in i för låga tunnlar kan vi ta i en egen tråd...

Vad jag vill komma fram till är min slutsats att dubbeldäckare kanske är bra för ekonomerna då man på en förare kan frakta fler människor på samma gång, men frågade om någon vet något om olycksstatistiken. jag har inget svar bara att min känsla var att dubbeldäckare är överrepresenterade baserat på tidningsartiklar som har dykt upp senaste åren, slutsatsen OM det är så borde ju få trafikhuvudmän / åkare men även kunderna att fundera på om vi vill ha dessa bussar på motorvägslinjer, konsekvenserna när en dubbeldäckare välter i 90 km/h är ju bevisligen högre än när en envåningsbuss gör de.


sen kan vi väl bespara oss kommentarer om stavning och dyl... jag tror du är smart nog att förstå vad jag menade...