Nya motorvägar E22 i december 2017

Startat av David M, 04 december 2017, 00:15:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Redan har det första avsnittet vid Kalmar (motorväg Kalmar Södra - Trf Dörby, motortrafikled till trf Hossmo) öppnat från och med den 29 november:

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-forbi-Rinkabyholm/

Det innebär att förbifart Rinkabyholm är klar och att det på riksväg 25 numer är motortrafikled från trf Dörby till vägkorsningen i Tingby väster om Smedby (en del av den gamla förbifart Smedby från 1985-1986).

Invigning sker den 12 december.

*****

Utanför Linderöd är arbetena klara men trafikpåsläppet dröjer till de samtidiga invigningsfestligheterna 20 december:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/E22-genom-skane/Omradesinformationdeletapperdelprojekt4/byggdagbok/2017/november/

Fredde

Då väntar vi bara på "Förbifart Söderköping " när det gäller E22 och dess proppar...

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 04 december 2017, 00:15:36 AM
Redan har det första avsnittet vid Kalmar (motorväg Kalmar Södra - Trf Dörby, motortrafikled till trf Hossmo) öppnat från och med den 29 november:

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-forbi-Rinkabyholm/

Det innebär att förbifart Rinkabyholm är klar och att det på riksväg 25 numer är motortrafikled från trf Dörby till vägkorsningen i Tingby väster om Smedby (en del av den gamla förbifart Smedby från 1985-1986).

Invigning sker den 12 december.

*****

Utanför Linderöd är arbetena klara men trafikpåsläppet dröjer till de samtidiga invigningsfestligheterna 20 december:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/E22-genom-skane/Omradesinformationdeletapperdelprojekt4/byggdagbok/2017/november/


Angående Linderöd så är det i sig ett framsteg att E22 äntligen slutar gå genom samhället. Detta har varit efterlängtat länge.

Men det verkliga framsteget i trakterna dröjer ett bra tag till. Fortfarande saknas ett avsnitt mellan Sätaröd och Vä via Tollarp. Det avsnittet är på gång att påbörjas snart då beslut finns om detta och allt. Men trots allt, det har inte påbörjats. Så det dröjer ytterligare en tid innan det är motorväg mellan Kristianstad och Malmö, trots att de i Kristianstad längtat efter det i många år nu.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2017, 06:14:40 AM

Angående Linderöd så är det i sig ett framsteg att E22 äntligen slutar gå genom samhället. Detta har varit efterlängtat länge.

Men det verkliga framsteget i trakterna dröjer ett bra tag till. Fortfarande saknas ett avsnitt mellan Sätaröd och Vä via Tollarp. Det avsnittet är på gång att påbörjas snart då beslut finns om detta och allt. Men trots allt, det har inte påbörjats. Så det dröjer ytterligare en tid innan det är motorväg mellan Kristianstad och Malmö, trots att de i Kristianstad längtat efter det i många år nu.


Redan nu är de ute i markerna och sätter upp mätpinnar har jag sett. Kan tänka mig att den blivande entreprenören för sträckan till Vä kommer att tas upp under invigningstalet den 20 december:

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/E22-genom-skane/Omradesinformationdeletapperdelprojekt5/


En annan tråkig bieffekt av att motorvägen dröjt så länge är att det fortfarande är en usel lösning mellan sydvästra Skåne och Hässleholm där det 45 km långa avsnittet mellan trf Rolsberga och Hässleholm ännu inte åtgärdats på något sätt. Hade riksväg 15 byggts som en helt ny väg som man planerade mellan Vägplan 57 och slutet av 1970-talet hade motorvägen anslutit till 23:an vid en trafikplats norr om Höör (ungefär där vägen breddas från 9 meter till 12-13m, förmodligen hade man sedan i modern tid byggt om vägen till 2+1väg mot Hässleholm). En bieffekt av utbyggnaderna på E22:an ses idag i att Google Maps rekommenderar den 6 km längre rutten över Hörby och småvägarna vid Södra Rörum-Häglinge-Sösdala, och så fort vägen till Kristianstad är klar kan jag tänka mig att fler trafikanter som ska mot Växjö och/eller Göinge från sydvästra Skåne väljer riksväg 19/29 (visserligen längre väg och med ett antal samhällsgenomfarter i sig, men jag tror fler kommer finna det mer avkopplande jämfört med 23:an. De 15 km mellan Höör och Rolsberga tar drygt 20 min i laglig hastighet, långt över timmen när det är stora mässutställningar på Bosjökloster).

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 04 december 2017, 22:09:37 PM

Redan nu är de ute i markerna och sätter upp mätpinnar har jag sett. Kan tänka mig att den blivande entreprenören för sträckan till Vä kommer att tas upp under invigningstalet den 20 december:

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Skane/projekt-i-skane-lan/E22-genom-skane/Omradesinformationdeletapperdelprojekt5/


En annan tråkig bieffekt av att motorvägen dröjt så länge är att det fortfarande är en usel lösning mellan sydvästra Skåne och Hässleholm där det 45 km långa avsnittet mellan trf Rolsberga och Hässleholm ännu inte åtgärdats på något sätt. Hade riksväg 15 byggts som en helt ny väg som man planerade mellan Vägplan 57 och slutet av 1970-talet hade motorvägen anslutit till 23:an vid en trafikplats norr om Höör (ungefär där vägen breddas från 9 meter till 12-13m, förmodligen hade man sedan i modern tid byggt om vägen till 2+1väg mot Hässleholm). En bieffekt av utbyggnaderna på E22:an ses idag i att Google Maps rekommenderar den 6 km längre rutten över Hörby och småvägarna vid Södra Rörum-Häglinge-Sösdala, och så fort vägen till Kristianstad är klar kan jag tänka mig att fler trafikanter som ska mot Växjö och/eller Göinge från sydvästra Skåne väljer riksväg 19/29 (visserligen längre väg och med ett antal samhällsgenomfarter i sig, men jag tror fler kommer finna det mer avkopplande jämfört med 23:an. De 15 km mellan Höör och Rolsberga tar drygt 20 min i laglig hastighet, långt över timmen när det är stora mässutställningar på Bosjökloster).


Ja när den ursprungliga motorvägssnutten förbi Kristianstad byggdes så hade man helt andra framtidsplaner mot vad det sedan blev. Detta är5 orsaken också till den olyckliga lösningen som det är idag i Härlöv i Kristianstad, där E22 så att säga får två motorvägar som kopplas samman minst sagt lite klumpigt.

Ca 1965-1970 var det ingen självklarhet att vägen mot Malmö heller skulle prioriteras högre än de andra vägarna. Ingen väg var heller någon Europaväg. Det var riksvägarna 15, 19 och 21 samt länsväg 118 som mötte varandra där. Och det var inget som var självklart att vägen mot Malmö skulle prioriteras högre. Skulle man mot Köpenhamn var det flera som åkte över Helsingborg och Helsingör med färjan, för Öresundsbron fanns ju inte som exempel.

Planerna bör ha ändrats ca 1980, för det var då riksväg 15 blev E66, som i sin tur idag är E22.

Men det är faktiskt anmärkningsvärt att det ändå tagit så lång tid att bygga klart så det blir motorväg eller motortrafikled hela vägen mellan Malmö och Kristianstad. Jämför med E4 mellan Helsingborg och Gävle. Omkring 1990 var det inte alls många delar som var motorväg. Det var långa sträckor med bara landsväg där. 2007 blev det helt klart då sträckan mellan Björklinge och Mehedeby var färdig som blev sista delen på sträckan.

Och på samma tid som det tagit att färdigställa E4 mellan Helsingborg och Gävle så är man än idag inte ens klar med E22 mellan Malmö och Kristianstad.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2017, 06:09:48 AM

Ja när den ursprungliga motorvägssnutten förbi Kristianstad byggdes så hade man helt andra framtidsplaner mot vad det sedan blev. Detta är5 orsaken också till den olyckliga lösningen som det är idag i Härlöv i Kristianstad, där E22 så att säga får två motorvägar som kopplas samman minst sagt lite klumpigt.


Min poäng är att vägnätet i relation till Mellanskåne aldrig fått sig någon riktigt bra lösning jämfört med den som presenterades i Vägplan 57 - Hade den byggts hade relationerna Malmö/Lund-Eslöv-Höör-Hässleholm/Kristianstad idag haft vägar av riktigt bra standard med kortaste möjliga avstånd mellan orterna liksom en väg av bra standard för trafiken mellan Sydvästskåne - Växjö/Småland. Den lösningen man byggt efter sedan 1980-talet tar inte höjd för de ganska så stora orter som vuxit upp längs med stambanan på något bra sätt (Hässleholm, Höör och Eslöv är större än Tollarp, Linderöd och Hörby).


Detta visar sig i att man aldrig kunnat bestämma sig för hur 23:an ska se ut söder om Höör eller kunnat driva igenom det snabbt nog med moderna miljölagstiftningar (naturskyddsområden vid Ringsjön måste inkräktas på oavsett alternativ), att man jämfört med fågelvägen måste köra en omväg på minst en mil Höör-Kristianstad oavsett vilken väg man väljer (likt relationen Hässleholm-Eslöv) och att 23:an mellan Rolsberga och Hässleholm räknas som en av de farligaste vägavsnitten i hela landet.

Nu med Google Maps och den typen av navigationstjänster, färdigställd motorväg/trafikled till Hörby och snart Linderöd  rekommenderas istället för 23:an en mängd småvägar för den som ska mellan sydvästra Skåne och Hässleholm/Osby/Växjö, vägar jag inte skulle rekommendera någon att köra med släp eller större bilar på utan kunskap om vägen exempelvis (många smala, kurviga partier, backar och jordbruksredskap, då kan man lika gärna hålla sig på huvudvägen men man måste utgå från att många hellre följer gps:en oavsett vad som står på vägskyltarna, ha på inställningar om att undvika vägkameror och intensiv trafik etc etc).

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 05 december 2017, 23:15:15 PM
Min poäng är att vägnätet i relation till Mellanskåne aldrig fått sig någon riktigt bra lösning jämfört med den som presenterades i Vägplan 57 - Hade den byggts hade relationerna Malmö/Lund-Eslöv-Höör-Hässleholm/Kristianstad idag haft vägar av riktigt bra standard med kortaste möjliga avstånd mellan orterna liksom en väg av bra standard för trafiken mellan Sydvästskåne - Växjö/Småland. Den lösningen man byggt efter sedan 1980-talet tar inte höjd för de ganska så stora orter som vuxit upp längs med stambanan på något bra sätt (Hässleholm, Höör och Eslöv är större än Tollarp, Linderöd och Hörby).



Det du berör handlar egentligen om hela sträckan mellan Lund och Mjölby. För på hela denna bit följer inte motorväg och järnväg varandra, utan berör olika orter.

Mycket av detta kan ses som ett resultat av att man förr i tiden mer satsade på att mata färjeläget mellan Helsingborg och Helsingör med Stockholm istället för att skapa en snabb och smidig väg mellan Stockholm och Malmö. Hade man gjort det sistnämnda hade man troligen haft en motorväg idag som följt stambanan i princip hela vägen mellan Stockholm och Köpenhamn. Idag blir det istället att den som åker mellan Stockholm och Köpenhamn åker förbi Helsingborg och sedan fortsätter längs med den skånska kusten förbi Landskrona innan denne kommer förbi Malmö och sedan fortsätter över vidare mot Köpenhamn.

I modern tid hade en motorväg som följt stambanan varit smidigare.

Som det ser ut idag har vi mellan Lund och Mjölby ett antal platser där orterna i regionerna antingen har motorvägen eller järnvägen. Det ser ut som följande:

Järnvägen (stambanan):
Hässleholm
Älmhult
Alvesta
Sävsjö
Nässjö
Tranås

Motorvägen:
Örkelljunga
Markaryd
Ljungby
Värnamo
Vaggeryd
Jönköping
Gränna

Den stora vinnaren är Jönköping. Man har goda järnvägsförbindelser trots att man inte just har stambanetrafiken mellan Stockholm och Köpenhamn. Annars är det orter som har antingen eller så att säga. Det har blivit områden i de berörda trakterna där man antingen söker goda vägförbindelser eller järnvägsförbindelser. Men man saknar både och.

Om nu motorvägen hade byggts längs med stambanan hade det helt klart varit en smidigare väg idag. Orterna längs med stambanan är egentligen också mer motiverade att ha motorvägen än de orter där motorvägen faktiskt går, Jönköping är dock ett undantag.

Om man hade byggt motorvägen längs med stambanan hade man kunnat lösa trafiken till Helsingborg och färjeläget genom att ha en motorväg som matar mellan Hässleholm och Helsingborg. Denna hade i sin tur kunnat också förlängas till Kristianstad.

Men nu ser vägnätet ut som det gör. De som ska åka mellan Stockholm och Köpenhamn via bron åker E4 till Helsingborg och fortsätter neråt skånska kusten och vidare ut till Köpenhamn.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2017, 06:09:48 AM

Ja när den ursprungliga motorvägssnutten förbi Kristianstad byggdes så hade man helt andra framtidsplaner mot vad det sedan blev. Detta är5 orsaken också till den olyckliga lösningen som det är idag i Härlöv i Kristianstad, där E22 så att säga får två motorvägar som kopplas samman minst sagt lite klumpigt.

Ca 1965-1970 var det ingen självklarhet att vägen mot Malmö heller skulle prioriteras högre än de andra vägarna. Ingen väg var heller någon Europaväg. Det var riksvägarna 15, 19 och 21 samt länsväg 118 som mötte varandra där. Och det var inget som var självklart att vägen mot Malmö skulle prioriteras högre. Skulle man mot Köpenhamn var det flera som åkte över Helsingborg och Helsingör med färjan, för Öresundsbron fanns ju inte som exempel.

Planerna bör ha ändrats ca 1980, för det var då riksväg 15 blev E66, som i sin tur idag är E22.

I går hittade jag en rapport från 1995 i en hylla här på jobbet, om sydsvenska vägförbindelser. Där finns en karta som redovisar "Vägverkets målstandard" och där är det faktiskt motorväg R23 Malmö-Osby via Höör och Hässleholm, motorväg R21 Hässleholm-Kristianstad och 13-metersväg E22 Gårdstånga-Kristianstad. Där finns också R19 Älmhult-Ljungby med, dvs. den gamla planerade "E4-sträckningen" från 1950-talet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 06 december 2017, 08:50:41 AM
I går hittade jag en rapport från 1995 i en hylla här på jobbet, om sydsvenska vägförbindelser. Där finns en karta som redovisar "Vägverkets målstandard" och där är det faktiskt motorväg R23 Malmö-Osby via Höör och Hässleholm, motorväg R21 Hässleholm-Kristianstad och 13-metersväg E22 Gårdstånga-Kristianstad. Där finns också R19 Älmhult-Ljungby med, dvs. den gamla planerade "E4-sträckningen" från 1950-talet.


1995! Det var intressant! Är du säker på att det var ett mål man ännu hade? Så det inte var någon gammal plan med ett gammalt mål som man redovisade? För jag tror väldigt bestämt att dessa "1950-talsplaner" var så att säga slopade då och att man visste mycket väl att vägarna i Syd-Sverige skulle se ut som de faktiskt i princip börjat göra numera.

För 1995 höll man på för fullt med att färdigställa avsnittet mellan Härlöv utanför Kristianstad och Vä på E22. Man höll redan då på att "bygga sig fast" i den otympliga trafikplatsen i Härlöv istället för att dra motorvägen vidare en bit västerut.

En annan sak är också om man tittar på E4 1995. Ännu saknades det motorvägsavsnitt på de södra delarna mellan Ljungby och Helsingborg. Men framförallt på avsnittet söder om Örkelljunga höll man på för fullt att se till att det i alla fall var motorväg mellan Örkelljunga och Åstorp. Det som ännu inte stod klart när det skulle byggas på den tiden var avsnittet mellan Ösrkelljunga och Strömsnäsbruk. Där skulle det dröja nästan 10 år till.

Men i helhet, 1995 hade man redan låst sig i den "mall" man sitter med idag. Alltså att trafik från Malmö mot Stockholm skulle gå via Landskrona, Helsingborg, Örkelljunga. Inte via Hässleholm.

1995 hade byggandet av Öresundsbron påbörjats. Här är det intressant att man visste att trafik mellan Stockholm och Köpenhamn skulle vanligtvis gå just via just Landskrona, Helsingborg, Örkelljunga, Ljungby.

Kommer man att bygga en ny motorväg idag som "ginar" via Lund, Höör, Hässleholm och Älmhult? Nej, jag tror inte att det alls är aktuellt. Man satsade en gång i tiden på rutten Stockholm-Helsingborg. Och det är denna som än idag används, även om man ska till Malmö eller Köpenhamn.

En sak till: Om du tänker ta "fågelvägen" från Stockholm mot Malmö och Köpenhamn så bör du svänga av från E4 redan i Mjölby och ta riksväg 32 söderut via Boxholm, Tranås och fortsätta nedåt. Då kan du komma efter ett tag mot Älmhult och Hässleholm. Men det finns knappast så värst många som väljer detta. De flesta håller sig på E4 till Helsingborg och fortsätter sedan via Landskrona.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 04:13:42 AM

Det du berör handlar egentligen om hela sträckan mellan Lund och Mjölby. För på hela denna bit följer inte motorväg och järnväg varandra, utan berör olika orter.

Mycket av detta kan ses som ett resultat av att man förr i tiden mer satsade på att mata färjeläget mellan Helsingborg och Helsingör med Stockholm istället för att skapa en snabb och smidig väg mellan Stockholm och Malmö. Hade man gjort det sistnämnda hade man troligen haft en motorväg idag som följt stambanan i princip hela vägen mellan Stockholm och Köpenhamn. Idag blir det istället att den som åker mellan Stockholm och Köpenhamn åker förbi Helsingborg och sedan fortsätter längs med den skånska kusten förbi Landskrona innan denne kommer förbi Malmö och sedan fortsätter över vidare mot Köpenhamn.

I modern tid hade en motorväg som följt stambanan varit smidigare.


Möjligen en motorväg Lund - Hässleholm - Alvesta (beroende på linjedragning kan man tänka sig en helt ny väg väster om Alvesta med dagens riksväg 25 till Växjö som motorvägsstandard) - rv27 Värnamo/Dagens E4 till Jönköping. Det hade varit ett alternativ som täckt in Växjö närmast. Att bygga helt längs stambanan mellan Mjölby-Alvesta hade missat Jönköping fullkomligt för att få en motorväg som haft ungefär lika mycket ödemark som dagens E4:an i Finnveden redan är.

linlars

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 12:11:52 PM

1995! Det var intressant! Är du säker på att det var ett mål man ännu hade? Så det inte var någon gammal plan med ett gammalt mål som man redovisade? För jag tror väldigt bestämt att dessa "1950-talsplaner" var så att säga slopade då och att man visste mycket väl att vägarna i Syd-Sverige skulle se ut som de faktiskt i princip börjat göra numera.

För 1995 höll man på för fullt med att färdigställa avsnittet mellan Härlöv utanför Kristianstad och Vä på E22. Man höll redan då på att "bygga sig fast" i den otympliga trafikplatsen i Härlöv istället för att dra motorvägen vidare en bit västerut.

Under 90-talet fanns dock planer på att bygga om trafikplats Härlöv så att E22:an blev helt korsningsfri genom nya och vida ramper (i båda riktningarna) i "sydöstra hörnet" https://www.openstreetmap.org/#map=17/56.01741/14.11781 . Det föll först på att det fanns en djurkyrkogård på platsen, och sedan på att det inte fanns pengar. Sedan verkar man ha gett upp de planerna helt.

igel

Citat från: linlars skrivet 04 februari 2018, 13:09:21 PM
Under 90-talet fanns dock planer på att bygga om trafikplats Härlöv så att E22:an blev helt korsningsfri genom nya och vida ramper (i båda riktningarna) i "sydöstra hörnet" https://www.openstreetmap.org/#map=17/56.01741/14.11781 . Det föll först på att det fanns en djurkyrkogård på platsen, och sedan på att det inte fanns pengar. Sedan verkar man ha gett upp de planerna helt.
Nu ska man nog inte stirra sig blind på att vägen är benämnd europaväg. Trafikmängden i trafikplatsen är jämförbar med trafikplatsen mellan väg 274 och E18.