433 nya bussar till Keolis Sverige

Startat av Bjarne-W, 20 januari 2011, 15:40:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 20:38:08 PM
Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.

Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, några är tyvärr redan överåriga. MAN-leveransen ligger f.ö. ca en månad sen.
OmniLinkarna blir vid sin läst.

/Ted

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 29 april 2011, 22:13:55 PM
Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, /Ted


Jag står redo med partygrillen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

at1981

Hej!


När det gäller kortvagnar i Nacka/Värmdö har jag hört av person från Keolis att det beräknas räcka med 5 st. kortvagnar och det blir begagnade Scanior det rör sig om som redan finns i andra trafikområden.
Så då får man med stor sannolikhet räkna med Scania kortvagn på 462 mellan Kolvik och Ramsdalen t.ex. framöver, men de är nog i alla fall bättre än nuvarande MAN-vagnar får man hoppas :).
Undrar om det blir gul eller grön displaytext på de nya bussarna? Den gula färgen verkar ta över mer och mer nu vid nyleverenser av bussar.

En helt annan sak som jag funderar på, är varför det bara rör sig om 10 nyinköpta Volvo-boggie, enligt rykten inom Nobina så skall dessa 10 vagnar stationeras i Ramsmora.
Om Älvsby får bli kvar, undrar om det blir en blandning av olika fabrikat på det garaget eller om man koncentrerar sig på en bussmodell. Det återstår att se :)

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 29 april 2011, 22:13:55 PM
Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, några är tyvärr redan överåriga. MAN-leveransen ligger f.ö. ca en månad sen.
OmniLinkarna blir vid sin läst.

/Ted


Tack för uppgiften, Ted.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omnilasse

Citat från: at1981 skrivet 30 april 2011, 06:37:09 AM
Hej!


När det gäller kortvagnar i Nacka/Värmdö har jag hört av person från Keolis att det beräknas räcka med 5 st. kortvagnar och det blir begagnade Scanior det rör sig om som redan finns i andra trafikområden.
Så då får man med stor sannolikhet räkna med Scania kortvagn på 462 mellan Kolvik och Ramsdalen t.ex. framöver, men de är nog i alla fall bättre än nuvarande MAN-vagnar får man hoppas :).
Undrar om det blir gul eller grön displaytext på de nya bussarna? Den gula färgen verkar ta över mer och mer nu vid nyleverenser av bussar.

En helt annan sak som jag funderar på, är varför det bara rör sig om 10 nyinköpta Volvo-boggie, enligt rykten inom Nobina så skall dessa 10 vagnar stationeras i Ramsmora.
Om Älvsby får bli kvar, undrar om det blir en blandning av olika fabrikat på det garaget eller om man koncentrerar sig på en bussmodell. Det återstår att se :)

Älvsby räknar man tydligen med kunna ha kvar nu men det är tydligen inte helt klart. Vet inte varför man skulle ha Volvo-boggie i Ramsmora. Den kortare längden gör nog troligare att de är tänkta för 71:an - och då har man dem nog inte placerade i Ramsmora - man vill nog kunna utnyttja bussarna även till andra linjer vid Slussen och då är det bättre med 14,8. Man behöver också uppfylla SL:s krav på antal sittplatser för 433/434 under dimensionerad tid och det gör man inte med 13,7-metersmodellen. De 5 Scaniorna är nog tänkta för att kunna stå på något av satelituppställningarna för att inte även behöva ha etanolpump - så troligen att man då har dem i sådana fall i Ramsmora (eller ännu troligare kanske i Älvsby). Nu när det är lågentrékrav på alla linjer - kan man nog tänka sig att det blir betydligt fler B9S ut till Stavsnäs också. Men omlopp och annat verkar inte vara planerat än, så man får nog vänta till dess för att veta säkert hur det blir.

at1981

Citat från: Omnilasse skrivet 30 april 2011, 09:59:36 AM
Älvsby räknar man tydligen med kunna ha kvar nu men det är tydligen inte helt klart. Vet inte varför man skulle ha Volvo-boggie i Ramsmora. Den kortare längden gör nog troligare att de är tänkta för 71:an

Hejsan!

Det vore ju trevligt med lite regionalt inne i Stockholms innerstad.
Ang. linje 71 har jag hört lite att det är Söderhallen som ska ta över den linjen, men huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.

Om Älvsby blir kvar och vi får dessa 10 Volvo-boggie så blir inte jag ledsen i alla fall :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

Citat från: at1981 skrivet 30 april 2011, 20:09:26 PM
Hejsan!

Det vore ju trevligt med lite regionalt inne i Stockholms innerstad.
Ang. linje 71 har jag hört lite att det är Söderhallen som ska ta över den linjen, men huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.

Okej, det var mer än jag visste -men det låter ju inte helt fel om Söderhallen tar över - frågan är bara hur de får plats med ytterligare en linje (kommer bli rätt trångt i innerstadshallarna några år framåt med rivningen av söderhallen etc. och om man har tillräckligt med boggibussar (SL har ju krav att de ska gå på 76:an i huvudsak de som finns nu)

Nåväl, tror i vart fall inte att man kommer lägga alla bussarna av en viss typ på ett ställe (iaf inte av sateliterna). Bäst ekonomi får man i trafikupplägget om man kan fördela dem så att de inte behöver trafikera Slussen under dimensionerande tid  (förutom någon möjligen på 403 och 409). 433-434 är sämre eftersom det där är mer varierande trafikunderlag och man nog därför behöver ha lite marginal i bussen (kommer nog ändå bli rätt trångt på vissa tider då man ju kört med normalgolvade leedbussar rätt mycket) Ingarölinjerna skulle ju vara bra övrig tid - men fungerar inte heller där i maxtimmen -kan ju dock lösas lätt med omlop på 467, 424, 426 och 46x-linjerna under denna tid utan för många onödiga tomkörningar.  

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2011, 23:53:17 PM
Jag står redo med partygrillen..



Aja baja B-M du lär bli rätt ensam ... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Turbo

Vad blir det för fordon i Finspång, Norrköping åt AB Östgötatrafiken?

Ted Selander

Citat från: Turbo skrivet 05 maj 2011, 19:21:22 PM
Vad blir det för fordon i Finspång, Norrköping åt AB Östgötatrafiken?

Finspång (repris):
Scania   CKUB   Boggi  14,6   Finspång      2301 - 2309   RME   OptiCruise

Norrköping:
CoMan   Fiat   Mini   Norrköping      2923 - 2927   RME

/Ted


Ronni Bjørn Svensson

Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Beffi

Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2011, 20:46:15 PM
Svar direkt (med sedvanlig reservation för inventarienumren)!

5   CoMan   Fiat   Mini   Maj 2011      Norrköping   2923 - 2927 ?   RME   

9   Scania   CKUB   Boggie 14,6   Maj 2011      Finspång   2301 - 2309   RME   OptiCruise

/Ted


Nu har iallafall 4 (vad jag vet) bussar anlänt till finspång

Zella

Några har anlänt till Mölndal för Härryda... eldriven solskydd

virtual1

Citat från: Beffi skrivet 16 juni 2011, 01:16:43 AM

Nu har iallafall 4 (vad jag vet) bussar anlänt till finspång

Tyckte mig se 2924 stå på en industritomt i Norrköping igår f.ö...

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 05 maj 2011, 20:35:42 PM
Norrköping:
CoMan   Fiat   Mini   Norrköping      2923 - 2927   RME

/Ted



Var i Norrköping står dessa garagerade?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.