Vilke linje har flest resenärer?

Startat av Janne, 21 januari 2008, 21:15:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Vilken stadsbusslinje i Sverige har flest bussresenärer om vi säger idagsläget, är det linje 47 eller linje 4 i Stockholm? Sommartid är det ju naturligtvis 47:an.  Men visst har linje 16 i Göteborg flest där eller harlinje 18 flera utslaget på hela dygnet? Linje 16 har ju flest resenärer under högtrafik ändå. Hur är det med busslinjerna i Malmö och Linköping?

virtual1

Utan konkurrens i närheten ens skulle jag tro 4:an i Stockholm, en av norra Europas mest trafikerade busslinjer! - varför tror du man vill göra om den till Spårväg igen? =)

Krille

L676 Sthlm-Norrtälje är väl en av de linjer som kräver flest bussar i rusningstid.
Fast det var väl inte det som var frågan riktigt.

/K

Martin Maltkvist

Citat från: Janne skrivet 21 januari 2008, 21:15:42 PM
Vilken stadsbusslinje i Sverige har flest bussresenärer om vi säger idagsläget, är det linje 47 eller linje 4 i Stockholm? Sommartid är det ju naturligtvis 47:an.  Men visst har linje 16 i Göteborg flest där eller harlinje 18 flera utslaget på hela dygnet? Linje 16 har ju flest resenärer under högtrafik ändå. Hur är det med busslinjerna i Malmö och Linköping?
Jag vill minnas att 4:an i Stockholm ligger på ca 60 000 dagliga resenärer och när jag förra året åkte buss längs linjen var det inte många ståplatser över.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Janne skrivet 21 januari 2008, 21:15:42 PM
Hur är det med busslinjerna i Malmö och Linköping?

Om jag inte minns fel är linje 7 den mest åkta linjen i Malmö. Den sträcker sig från Bernstorp utanför Malmö via Kirsenberg i öster till Malmö Syd Svågertorp (Öresundstågens sista anhalt innan bron). I rusningstrafik går en buss var sjunde minut.

Josef

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 21 januari 2008, 22:13:18 PM
I rusningstrafik går en buss var sjunde minut.

Var femte, och ja, det är en av Arrivas mest lönsamma sett till passagerare (med de avtal som är med skånetrafiken).

homer

Citat från: Krille skrivet 21 januari 2008, 21:45:15 PM
L676 Sthlm-Norrtälje är väl en av de linjer som kräver flest bussar i rusningstid.
Fast det var väl inte det som var frågan riktigt.

/K

kan jag aldrig tänka mig

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 22 januari 2008, 21:51:00 PM
kan jag aldrig tänka mig

Men det kan jag.
Från Norrtälje går det en buss var femte minut på morgonen, och det tar en timme enkel resa in till Stockholm....bara o räkna. Inga bussar i stort sett är placerade i Stockholm utan alla i Norrtälje, vilket innebär tomkörning tillbaka.

Yujin Zhang

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 januari 2008, 22:00:25 PM
Men det kan jag.
Från Norrtälje går det en buss var femte minut på morgonen, och det tar en timme enkel resa in till Stockholm....bara o räkna. Inga bussar i stort sett är placerade i Stockholm utan alla i Norrtälje, vilket innebär tomkörning tillbaka.

Linje 4 ligger nog tätt efter. Linje 4 har drygt 29 blåvagnar ute på morgonrusning plus 1-2 förfogande vagn(ar) mellan Hornstull och Fridhemsplan.

Jag skulle gissa att 676 har ungefär 30 vagnar ute på morgonrusning (de har 27 vegor och två blå B9S, sen kör Täby ett par avgångar med deras vegor). Norrtälje har 3-4 tjänster där föraren pakerar bussen i Tekniska under dagen och kör 42, 44, 72, sen "tar hem" vagnen på eftermiddagen (och samma sak gäller Norrort, fast med B9S).

homer

hm, ja de blir ju ganska många

26 avgångar med 5 minuterstrafik

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Josef skrivet 22 januari 2008, 21:17:36 PM
Var femte, och ja, det är en av Arrivas mest lönsamma sett till passagerare (med de avtal som är med skånetrafiken).

Linje 7 har SJUminuterstrafik på hela linjen. Mellan Segevång och Gustav Adolfs torg är det i rusningstrafik fem minuter mellan avgångarna, alltså är det enbart resenärer på denna sträcka (enkelriktat) som har tillgång till FEMminuterstrafik.

virtual1

Citat från: Janne skrivet 21 januari 2008, 21:15:42 PM
Vilken stadsbusslinje i Sverige har flest bussresenärer om vi säger idagsläget, är det linje 47 eller linje 4 i Stockholm? Sommartid är det ju naturligtvis 47:an.  Men visst har linje 16 i Göteborg flest där eller harlinje 18 flera utslaget på hela dygnet? Linje 16 har ju flest resenärer under högtrafik ändå. Hur är det med busslinjerna i Malmö och Linköping?

O jag skulle ana att ersättningsbusslinjerna på farstagrenen kommer att kunna konkurerra här med en buss varannan minut som mest...