"Bussspårvagnar" i Florida

Startat av virtual1, 15 november 2014, 12:55:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Då jag nyligen var på semester till Florida så hittade jag en drös med bussar som såg ut som gamla spårvagnar från San Fransisco som rullade både i Orlando och Miami - ser både roligt och konstigt ut - verkara vara rätt nya allihopa - här finns en film med både exteriör och interiör...

http://www.youtube.com/watch?v=6tlnpxbn_dM

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johnny

Liknande bussar finns även i Fort Lauderdale.


Wetjo


Skånebussen

Lyfter tråden, Boston innehar nog ett rekord när det gäller dessa. Det såg otroligt komiskt ut att se dessa fordon komma rullande med ungefär treminutersintervall. Inte minst eftersom det går att åka riktig spårvagn i staden ifråga också, såväl PCC (Mattapan Line) som nyare modeller på övriga linjenätet.

Jag har faktiskt inte åkt "busspårvagn" ännu förutom i Alexandria där de har något som kan utseendemässigt kan liknas vid en lanterninförsedd Mercedes O405 med träbänkar. Det är en lite för kufisk fordonstyp för min smak, låt bussen vara... buss. Riktigt gamla bussar är ju mycket vackra som t.ex denna favorit i Berlin:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Berlin_vintage_bus.jpg

Däremot är ju dessa "busspårvagnar" inte speciellt autentiska - det snällaste jag kan säga är att de lånat in fronten från Triangelmotorvagnar i många fall minus teakbeklädnaden. ;)

Sedan finns det en ganska udda "busspårvagnsmodell" som är upphöjd för bättre utsikt, vilket ser ännu roligare ut. Riktigt fint är också att dessa fordon benämns "trolleys" trots att de inte ens har en strömavtagare modell trolleystång.;) I Washington DC finns också en ganska stor flotta av dessa fordon i trafik i de centrala delarna. Dock valde jag att ta mig ut till spårvägsmuséet och tog den spårbundna varianten. :)

groenis

Eftersom ämnet är udda bussar , är det någon som vet vart dubbeldäckaren som Helmark byggde har tagit vägen?

/Lennart