Vilken bild är bäst?

Startat av Jacob, 08 maj 2012, 23:48:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Ja, vad säger ni lite mer erfarna fotografer. På en bussbild tycker jag att omgivningen (Hus, träd, busskurer etc.) ska vara rak. Sen om bussen lutar är det inget man ska anpassa sig efter. Själv är jag ingen proffsfotograf så alla mina bilder blir inte direkt spikraka, sen kan man ju experimentera fram lite snygga vinklar utan att bilden är rak.

Men idag när jag fotade Nobina 4922 märkte jag att om ena sidan om bussen var rak (dvs busskuren) var andra sidan (husen) sneda, och vice versa. Vilken bild skulle ni föredra, rak till vänster eller till höger? Jag kan inte avgöra...





Tack på förhand.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Med ett redigt objektiv på en systemkamera blir ju det mesta rakt. Men med små billiga kompaktkameror (även min egen) får man ju dessvärre leva med att hus lutar åt alla håll om motivet mitt i bild ska vara rakt.

Bussbilder tycker jag hellre bör vara som bild nummer två. Om det nu är bussen man vill fota rakt av utan tilltänkt "häftig effekt".

JDS

En bra tumregel är att sikta långt bort och hålla kameran vågrätt, som om man hade använt ett vattenpass. Om motivet lutar, låt det luta, men för att det inte ska se löjligt ut bör det förstås vara någorlunda mitt i bilden (vilket man inte alltid vill, så det får bli en kompromiss)...

På övre bilden har du hållit kameran "rätt", d v s ungefär så rätt det nu kan bli. Dock tror jag att du har stått aningen för nära motivet. Om du hade möjlighet att backa 5-10 m skulle du få med lite mer av omgivningen (t ex hela regnskyddet) och då skulle bussens lutning inte vara så framträdande.

På nedre bilden lutar ju allting åt vänster, utom bussen förstås, så det var inte bra. Stirra dig inte blind på teglet i högerkanten, det är inte representativt för helheten. Däremot är av någon anledning färgåtergivningen bättre i den bilden, kanske en tillfällighet.


Mats Karlsson

Bild nr 1 är bäst, även om färgåtergivningen är bättre i bild nr 2.

the0fiskis

gillar mer bild 1 gillar känslan bilden ger
men färgen på bild 2 är bättre  :)

Muk

Jag håller med de föregående skribenterna. Den första bilden är bättre vad gäller motivet, medan bild två har bättre färger.

Ett litet tips kan vara att "klippa" till bilden i redigeringen så att inga framträdande linjer går parallellt med bildkanten. Du hade exempelvis kunnat editera bort större delen av busskuren i bild två och därmed gjort lutningen mindre markerad.

Annars kan man alltid försöka räta upp bilder i redigeringen. Det är inte alltid man har tid att tänka på bildkomposition när man fotograferar. Då är det bra att digital "framkallning" finns.  ;)

Susanne

Det har ju med brännvidden på kameran att göra om objektet blir snevridet eller inte. Liten brännvidd, ingen zoom och nära fotogaferat så blir ofta objektet snett. Har inget med billiga kameror eller dyra kameror att göra, anser iallafall jag.

Det ligger mycket i vad JDS skriver.

Jacob

Tack för respons! Kan tillägga att jag inte redigerar mina bilder.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 11:08:36 AM
Tack för respons! Kan tillägga att jag inte redigerar mina bilder.

Om man vill börja lägga ner lite mer tid på att fota kvalitet istället för kvantitet rekommenderar jag köp av en mindre systemkamera samt Photoshop på datorn. Bara de enkla funktionerna "Auto color" och "Auto contrast" kan få skärpa och färger en hel del bättre. Bara att slippa onödiga orealistiska gråskalor i svarta områden är guld värt. :)

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 12:04:43 PM
Om man vill börja lägga ner lite mer tid på att fota kvalitet istället för kvantitet rekommenderar jag köp av en mindre systemkamera samt Photoshop på datorn. Bara de enkla funktionerna "Auto color" och "Auto contrast" kan få skärpa och färger en hel del bättre. Bara att slippa onödiga orealistiska gråskalor i svarta områden är guld värt. :)

Ska ju köpa mig en systemkamera innan 11 juni, så då kommer mina bilder säkerligen hålla en högre kvalité. Kan också tillägga att canonkameran jag fotograferar med nu är betydligt sämre än samsungkameran jag hade förut. Skärpan är det stor skillnad på. Därför håller mina bilder lägre kvalité fr.om 13/4 2012 så ni vet...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Muk

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 16:28:59 PM
Ska ju köpa mig en systemkamera innan 11 juni, så då kommer mina bilder säkerligen hålla en högre kvalité. Kan också tillägga att canonkameran jag fotograferar med nu är betydligt sämre än samsungkameran jag hade förut. Skärpan är det stor skillnad på. Därför håller mina bilder lägre kvalité fr.om 13/4 2012 så ni vet...

//Jacob

Det lönar sig ändå att lägga ner tid på bildbehandling, då digitala bilder kräver viss behandling för att komma till sin rätt. Du borde prova det.   :)

Susanne

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 16:28:59 PM
Ska ju köpa mig en systemkamera innan 11 juni, så då kommer mina bilder säkerligen hålla en högre kvalité. Kan också tillägga att canonkameran jag fotograferar med nu är betydligt sämre än samsungkameran jag hade förut. Skärpan är det stor skillnad på. Därför håller mina bilder lägre kvalité fr.om 13/4 2012 så ni vet...

//Jacob

Det är många som tror att allt blir bra med en systemkamera. Riktigt så enkelt är det inte. Det finns gott om bra kompakta kameror, med de bra kostar inte små pengar. Se till att köpa bra objektiv till kameran för utan bra optik så kan du glömma högre kvalité bilderna fast du då har en systemkamera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 09 maj 2012, 12:04:43 PM
Om man vill börja lägga ner lite mer tid på att fota kvalitet istället för kvantitet rekommenderar jag köp av en mindre systemkamera samt Photoshop på datorn. Bara de enkla funktionerna "Auto color" och "Auto contrast" kan få skärpa och färger en hel del bättre. Bara att slippa onödiga orealistiska gråskalor i svarta områden är guld värt. :)

Man bör i så fall köpa en av Photoshops dyrare versioner. Men klarar sig långt med de gratisprogram som finns på nätet som t ex Picasa. Kan hämtas här:
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.123923

Se bara upp så att de inte lurar på dig Google Toolbar. Den har du sannolikt ingen användning för men den kan innebära störningar på din dator. Skulle du råka få med den är den dock lätt att ta bort.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Photoshop Elements 10 torde vara tillräckligt åt Jacob,  kostar runt 1000. Annars finns Gimp som är gratis

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

http://picasa.google.com/
mitt tips är picasa  smidigt och enkelt lätt att fatta och komma in i dessutom snygga effekter :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28663.0