Vilken är den bästa turistbussen? (2011)

Startat av Carl Eric, 01 juli 2011, 19:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!


Hade en lite diskution med en kompis som inte gillar att åka buss, och jag menade på att om man åker rätt sorts buss så kan det (nästan) bli bekvämare än att åka tåg.


Men då började jag fundera lite, vilken är denna buss? Jag har inte åkt så många turistbussar på längre distanser, bara en Setra dubbeldäckare och en Volvo 9700HD faktiskt.

Så till er som har åkt mycket buss på längre sträckor (inte Swebus), vilken är eran uppfattning? Vilken är den ultimata turistbussen?



Tacksam för svar!



MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Cyklisten

Bus 4 you? (har inte åkt själv, bara provsuttit!)

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 01 juli 2011, 19:40:52 PM
Hej!


Hade en lite diskution med en kompis som inte gillar att åka buss, och jag menade på att om man åker rätt sorts buss så kan det (nästan) bli bekvämare än att åka tåg.


Men då började jag fundera lite, vilken är denna buss? Jag har inte åkt så många turistbussar på längre distanser, bara en Setra dubbeldäckare och en Volvo 9700HD faktiskt.

Så till er som har åkt mycket buss på längre sträckor (inte Swebus), vilken är eran uppfattning? Vilken är den ultimata turistbussen?



Tacksam för svar!



MVH Calken

För att få en standard jämförbar med tåg måste det vara 1 + 2 stolar i bredd och cirka en decimeter större stolavstånd än normalt. Det är en specifikation som man gör vid beställningen och har inte så mycket med fabrikat att göra. Det finns en Setra S417HDH (Strömstad-Tanum/Resemakarn), ett antal Scania Irizar PB (Bus4you) och ett par Volvo 9700 (Interbus) med denna konfiguration. Kan finnas fler som jag inte känner till och jag pratar nu naturligtvis om fullstora bussar och inte  t ex Mercedes Sprinter.

Min favorit är den ovannämnda Setra S417HDH.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

swedebear

Bus4You slår allt jag har åkt i när det gäller bussar
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Fredde


Turbo

Setra. finns ingen som slår dem. 416,417 HDH

bastyaelvtars

Citat från: Turbo skrivet 02 juli 2011, 20:57:42 PM
Setra. finns ingen som slår dem. 416,417 HDH

Setra, Setra, Setra.  Resten kommer ljusår efter.