Vilka linjer i Göteborg kommer att fortsätta köras med ledbussar?

Startat av danneh, 04 januari 2011, 01:04:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Ja, som rubriken frågar, vilka linjer kommer att fortsätta köras med ledbussar när det är dags för ny upphandling?
L25 borde man ju nästan fortsätta med led... Men nu när även L50 blev boggi, så kan ju L25 bli det också. L24 blir ju boggi till våren/sommaren. Till juni 2012 är ju en ny upphandling, där L60 är inkluderad, är det någon ledbuss-linje i det packet? Isf kommer de fortsätta med ledbuss eller bli boggi?
Räknar inte med stombusslinjerna nu...
Vad tror ni?

mushkot

Citat från: danneh skrivet 04 januari 2011, 01:04:06 AM
Ja, som rubriken frågar, vilka linjer kommer att fortsätta köras med ledbussar när det är dags för ny upphandling?
L25 borde man ju nästan fortsätta med led... Men nu när även L50 blev boggi, så kan ju L25 bli det också. L24 blir ju boggi till våren/sommaren. Till juni 2012 är ju en ny upphandling, där L60 är inkluderad, är det någon ledbuss-linje i det packet? Isf kommer de fortsätta med ledbuss eller bli boggi?
Räknar inte med stombusslinjerna nu...
Vad tror ni?
Körs linje 25 med ledbussar igen?

danneh

L25 bör iaf va ledbussar, ser L25 väldigt ofta och har aldrig sett något annat än MAN-ledar på den...

mushkot

När jag först började på GS kördes det mycket med leder därute. Sedan kom någon på att det fanns ett stycke väg som inte tillät ledvagnars vikt (och tydligen aldrig gjort det heller, ooops), och därför byttes alla icke-stombussmålade ledbussar på depå grimbo ut mot volvoboggier (tror de kom från kungsbacka? säfflekarosser var det iaf). Så var det iaf i slutet av 2007, har någonting alltså ändrats sen dess?

Erling.L

Citat från: mushkot skrivet 04 januari 2011, 12:24:56 PM
När jag först började på GS kördes det mycket med leder därute. Sedan kom någon på att det fanns ett stycke väg som inte tillät ledvagnars vikt (och tydligen aldrig gjort det heller, ooops), och därför byttes alla icke-stombussmålade ledbussar på depå grimbo ut mot volvoboggier (tror de kom från kungsbacka? säfflekarosser var det iaf). Så var det iaf i slutet av 2007, har någonting alltså ändrats sen dess?


var tydligen en kort sträcka som inte tålde vikten men kommunen fick välja fixa sträckan eller köpa mer trafik har ja förstått det som.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

De två ledbussarna  08xx man flyttade ner från Eskilstuna, vilka linjer brukar de rulla på?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Brollan

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2011, 12:55:50 PM
De två ledbussarna  08xx man flyttade ner från Eskilstuna, vilka linjer brukar de rulla på?

Mest på L 24.

danneh

Vad tror ni om L42 och L52? De verkar ju enligt vad man sett vara ledbuss-linjer, man såg ju bara ledbussar där ett tag, nu är det väl lite mer blandat, men inte mycket.
De har jag för mig ingår i den upphandling som ska va avgjord till våren/sommaren.

Johan B

Citat från: danneh skrivet 04 januari 2011, 18:25:01 PM
Vad tror ni om L42 och L52? De verkar ju enligt vad man sett vara ledbuss-linjer, man såg ju bara ledbussar där ett tag, nu är det väl lite mer blandat, men inte mycket.
De har jag för mig ingår i den upphandling som ska va avgjord till våren/sommaren.

Passar bättre med boggi på dessa med tanke på Eklandagatan och de hemska backarna i Guldheden. Förra året var det ju en pusher som fick sladd på släpet nedför Eklandagatan och skrapade ett flertal parkerade bilar. Vet dock inte vad avtalet säger att det ska vara för busstyp.

Slash2

Citat från: danneh skrivet 04 januari 2011, 11:56:08 AM
L25 bör iaf va ledbussar, ser L25 väldigt ofta och har aldrig sett något annat än MAN-ledar på den...
Då och då händer det dock att det dyker upp en och annan Volvo-boggie (både av äldre och nyare modell, kan tyvärr inte beteckningar) på 25:an, men uteslutande verkar det vara just MAN-ledar.

PauPut

Citat från: danneh skrivet 04 januari 2011, 11:56:08 AM
L25 bör iaf va ledbussar, ser L25 väldigt ofta och har aldrig sett något annat än MAN-ledar på den...

Det är nog för att de omloppen som går till Amhult eller Torslandakrysset är ifrån Grimbogaraget, och dom körs alltid med MAN-led.
Sen finns det ju de turer som går bara till Torslanda Torg, och det turerna har jag för mig att utgår från Kville.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

forthemoment

Dom gick bara på linje 24 innan den nya tidtabellen. Dock var dom väl borta på grund av skador och massa fel på dom. Tror det var en liten brand i en av dom också. Dom skall ju gå mest på linje 24 nu också men i praktiken så blandas många bussar ändå sen dom nu utgår ifrån Majorna. Och eftersom det är brist på ledbussar så.... 3873 och dom scania har jag sett på 58/90/91/99 mm.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Slash2

Citat från: pauput skrivet 05 januari 2011, 01:03:47 AM
Det är nog för att de omloppen som går till Amhult eller Torslandakrysset är ifrån Grimbogaraget, och dom körs alltid med MAN-led.
Sen finns det ju de turer som går bara till Torslanda Torg, och det turerna har jag för mig att utgår från Kville.
Nog förekommer det allt att en boggie sätts in även på ordinarie turer till Amhult och Torslandakrysset, åtminstone under förra tidtabellsperioden när jag bodde ute i Lilleby och åkte 25:an dagligen. Numera ser jag bara 25:an enstaka gånger vid Hjalmar Brantingsplatsen eller utanför jobbet vid Centralen, så jag har ingen större koll på denna linje längre.