Vilka städer hade från början MaxCi?

Startat av Niklas Bygdestam, 01 juli 2009, 14:03:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

MaxCi kommer på tal lite då och då. Men vilka var det från början som satsade på MaxCi? Nu nöjer jag mig med Sverige och struntar alltså i t ex Krakow som tillhör de orter utanför Sverige som köpte MaxCi
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

#1
Tja lite osäker med vad du menar med från början men Linjebuss i Lund var väl tidigt ute.

Swebus köpte Maxci till Karlskrona tidigt, även Helsingborg, Jönköping, Karlstad.

Kan ju göra en liten lisat baserat på Swebus tidgaste MaxCi-inköp.

Stad (första placering) och år

3455-3457 Skövde 1993
3518-3522 Jönköping 1994
3594-3615  Karlskrona 1994
3664-3665 Hudiksvall 1995
3675 Dalarna? 1995
3696-3703 Helsingborg 1995

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Kan nämna att Halmstad  har sex st. inventarienr 3930-3935
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Stockholm var väldigt tidigt ute med MaxCi-vagnar av 1993 års modell.
Östersunds fem MaxCi-vagnar var av 1994 års modell.
Umeå kom in på banan väldigt sent, och deras äldsta MaxCi är av 1997 års modell.

yngrot

Borås började ju 1995 .. och de rullar troget på ännu  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ivo

#5
Stockholm Hornsberg hade provvagnarna 4021 & 4022 årsmodell 1992 de fick sedan nummer 5021 & 5022 & avslutade sin tid i Söderort.

Söderhallen fick 5001 - 5020 1993 & de är snart utskrotade. Idag har  5006 på linje 74 & 5019 på linje 76 varit ute i morgonrusningen.  8)
Ivo

Simon Bertilsson

Vilka årsmodeller finns idag kvar i Stockholm?

JAB

#7
Linjebuss 580 sedemera Swebus 1282, karossnummer 1 är väl en tidig MaxCi.

edit:

Lund var väl hemstaden för 580 som ny.




Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 01 juli 2009, 14:52:48 PM
3675 Dalarna? 1995

Rättvik och linje 77.

Bild från senare placeringar i Myggbotten; Kiruna och Gällivare



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: JAB skrivet 03 juli 2009, 17:49:25 PM
Linjebuss 580 sedemera Swebus 1282, karossnummer 1 är väl en tidig MaxCi.

edit:

Lund var väl hemstaden för 580 som ny.



Den rullade i Bromma i sin sista del av livet, även 1287 som fanns i bromma till sist var en av de första (också från LB har jag för mig)




Bussmicke



Notera den trevliga märkningen på 1282..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 20:30:21 PM


Notera den trevliga märkningen på 1282..


Ja, trevligt med 'Swebus' i destfönstret, men varför är den dekalad med '1282' här???? Gick den i trafik innan den omlackades? För jag anar att den rullade enbart för Linjebuss i Lund, inte för Swebus, eller????

Fredrik Gelin

#12
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 juli 2009, 17:37:57 PM
Vilka årsmodeller finns idag kvar i Stockholm?
Än så länge finns nog alla varianter kvar, I innerstan är det 93-97 och i förorterna ser det ungefär likadant ut (några få 98:or på Lidingö och i Söderort), dock varierar drivmedlet beroende på stationering.
I City är det bara etanolmotorer i reguljär trafik, medan det i förorterna är dieslar som dominerar.
Dock har Råsta fått överta några etanoldrivna (fn 5007 och 5010) MaxCi som gjort sitt i Söderhallen.
Som tidigare sagts i tråden pågår skrotning av flertalet 93:or i Söderhallen då dessa skall ersättas av nya biogasdrivna bussar.
//Fredrik

JAB

Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2009, 20:33:47 PM
Ja, trevligt med 'Swebus' i destfönstret, men varför är den dekalad med '1282' här???? Gick den i trafik innan den omlackades? För jag anar att den rullade enbart för Linjebuss i Lund, inte för Swebus, eller????

Den gick väl i trafik för Swebus i Kristianstad och var ev. utlånad till Arriva innan den landade i fack 19 i Bromma...

Cero

Citat från: Ivo skrivet 03 juli 2009, 11:37:00 AM
Stockholm Hornsberg hade provvagnarna 4021 & 4022 årsmodell 1992 de fick sedan nummer 5021 & 5022 & avslutade sin tid i Söderort.

Söderhallen fick 5001 - 5020 1993 & de är snart utskrotade. Idag har  5006 på linje 74 & 5019 på linje 76 varit ute i morgonrusningen.  8)

Var inte 5019 skrotad? Tyckte den cirkulerade i tidigare tråd när dessa vagnar började försvinna.