Vilka nummer på Scania OmniCity hos Uppsala av Swebus?

Startat av chbuss82, 01 maj 2009, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chbuss82

Vilka nummer på Scania OmniCity hos Uppsala av Swebus  ???  ???

Jag kom inte ihåg vilka nummer hade Swebus som kör endast ett Scania OmniCity på Uppsala stadstafik?

Gärna grön bilden  ;D

Simon A

Om det är de gröna Omnicity stadsbussarna du syftar på så körs de av GUB och har dessa nummer 501-502, 505-514 och 601-605. UL hade väl ett par gula etanol Omilink- ledvagnar ett tag men som de flyttade på eftersom man var tvungen att åka till en annan depå för att tanka har jag för mig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

//Simon 

Niklas Bygdestam

Citat från: chbuss82 skrivet 01 maj 2009, 21:55:34 PM
Vilka nummer på Scania OmniCity hos Uppsala av Swebus  ???  ???

Jag kom inte ihåg vilka nummer hade Swebus som kör endast ett Scania OmniCity på Uppsala stadstafik?

Gärna grön bilden  ;D

Citat från: Simon A skrivet 01 maj 2009, 23:46:29 PM
Om det är de gröna Omnicity stadsbussarna du syftar på så körs de av GUB och har dessa nummer 501-502, 505-514 och 601-605. UL hade väl ett par gula etanol Omilink- ledvagnar ett tag men som de flyttade på eftersom man var tvungen att åka till en annan depå för att tanka har jag för mig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

//Simon 

Det har faktiskt även funnits en OmniCity som kördes av Swebus som var grön i stadstrafik för Uppsalabuss. Det var under åren 1997-1999 då Swebus körde på ett par linjer i stadstrafiken. Det var Swebus 4116 som var just en OmniCity som var Uppsalagrön för stadstrafik. Utvändigt såg den ut som 501-502. Invändigt skiljde den sig däremot. Den hade stolar av typen Vogelsitze och de var klädda i en gråaktig klädsel med något rött mönster och som varit vanlig hos Swebus. Jag tror att bussen idag är en SL-buss. Vet däremot inte om den har varit det hela tiden sedan den lämnade Uppsala eller om den varit på annat ställe en tid emellan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 maj 2009, 00:19:26 AM
Det har faktiskt även funnits en OmniCity som kördes av Swebus som var grön i stadstrafik för Uppsalabuss. Det var under åren 1997-1999 då Swebus körde på ett par linjer i stadstrafiken. Det var Swebus 4116 som var just en OmniCity som var Uppsalagrön för stadstrafik. ... Jag tror att bussen idag är en SL-buss. Vet däremot inte om den har varit det hela tiden sedan den lämnade Uppsala eller om den varit på annat ställe en tid emellan

Den lär nu finnas i Bromma. Dessemellan rullade den i Karlstad i många år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bese001

4116 såldes 2009-03-30 till NNT i Gävle och är avställd sen 2009-03-04. vidare öde okänt.

chbuss82

Har ni någon som har en bild på Swebus 4116  ???  ???

Gärna grön bild  ;D

// Christian

FET_BaugettE

6735,6736 som nu mer rullar i Botkyrka om jag inte är fel underrättad

Bussmicke

Det stämmer men de gick aldrig i stadstrafik i Uppsala
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Peter Öden

Hej !

Fd. Swebus 4116 finns fortfarande kvar i Gävle.

Mvh Peter Ö