Vilken buss tycker du är skönast att köra?

Startat av buss gurra, 04 april 2009, 17:46:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buss gurra

Undrar vilken buss ni tycker är skönast att köra, själv tycker jag Scania cn133
bild på denna

Optimal

CN113CLB för att vara exakt. Jag har inte kört så många olika vagnar. Men måste isåfall vara Volvo B10MA säffle

Zella

Scania CN113 var det nästan slagsmål om nere i småland.


Dessa var också favoriter... 2623 var min ängel.


Här i götet är det dom nyare volvogasledarna samt boggie 6xx serien som gäller.

Björn Ax

Tycker att Swebus nya volvo bussar var himla sköna att köra. Kommer inte ihåg vad dom hetter. Men inv nr var 67xx.

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 04 april 2009, 19:34:02 PM
Tycker att Swebus nya volvo bussar var himla sköna att köra. Kommer inte ihåg vad dom hetter. Men inv nr var 67xx.

   Du menar deras B12M med Volvo 8500-kaross (Säffle)

   //Niclas

Niclas Rosenius



     En av mina favoriter när det gäller stadsbuss så är det MAN Lion´s City/Neoplan N4516 Centroliner.

     Turistbuss så är det Neoplan Spaceliner

     //Niclas

Clabbe


CS

Då ska jag göra folk upprörda och säga B9S. När dom går som dom ska är det helt underbara bussar med gott om krut. Även B12BLE är en favorit, med de nyare årsmodellerna att föredra.

Ska bli intressant att få se hur nya B9S beter sig när (om) vi får nån i Botkyrka.

Scania CN113 är långt ifrån mina favoriter. Jag förstår att många tycker om dom, men jag som har ben längre än modell kort sitter fruktansvärt dåligt på förarplatsen med ratten vid knäna ungefär. Varje gång man ska svänga och kanske än värre varje gång man ska blinka måste jag sträcka på mig vilket frestar ordentligt på rygg och axlar.

Nej, tacka vet jag Volvo som alltid verkar ha förstått att det finns förare som behöver mer plats, men fortfarande gärna vill ha nära till ratt etc. Då är jag ändå inte mer än ca 184 lång, men benen kan vara långa för det :)

Fredde

Min favvo hittills är Volvo Carrus B12M 6x2 9700S -04a.


Danne B.

Volvo B10M VanHool Alizee från 80-talet... ;)

//Danne

76

Bara för att sätta mig på tvären så måste jag säga Scania Omnicity.

Visst inredningen känns ju som om den ska falla sönder ibland, och så värst mysig är inte förarplatsen. Men styrning och växellåda är nästan perfekt anpassad för det jag kör, stadstrafik. Så ska man enbart se till körupplevelsen blir den min favorit.

Fast MANs Lion City är inte så dum den heller...

Å andra sidan så har jag bara rattat buss i 3 år och nog inte kört fler än 10 modeller, så min erfarenhet är ganska begränsad.

Ersa

#11
För att krångla till det väljer jag att dela upp det i fyra kategorier, med två-tre rangordningar vardera:

Stadstrafik med kortvagn: Solaris Urbino 12LE. På andra plats kommer Scania MaxCi, strax före Scania OmniLink.
Stadstrafik med ledvagn: Solaris Urbino 18LF. På andra plats kommer Scania CN113ALB.
Förortstrafik: Volvo 8700LE. På andra plats kommer Volvo B10BLE Carrus Vega.
Landsbygdstrafik/Beställningstrafik: Volvo 9700. På andra plats kommer Volvo B10M Carrus Star. Därefter någon Setra och VanHool.


I botten:
-Första generationens Volvo B9S (modell SL) är helt okej på barmark sommartid, men den nya B9S faller snabbt bort pga sin alltför stora ratt, som ryggen inte mår bra av. Dessutom är vinteregenskaperna inte direkt jätteroliga på någon B9S, ny som gammal.
-OmniCityn duger som färdtjänst/närlinjebuss i max 50 km/t på bra vägar utan gupp inne i städer, men inget mer. Dessutom är antispinnsystemet "TC" på ledversionen inte bra alls.

j-a

1 Volvo B10m Vanhool  80-90 tal
2 volvo  9700
3 Volvo Carrus 502

dajo

Vad gäller Turistbussar.
Setra 417 HDS, finns inget som slår den

Erling.L

hmmmm tror det blir nått så här


Landsväg: Bova

Stad Led:  Volvo Gas led

Kort buss: Man gas

Stads Boggie: Volvo 8500
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus