Vilka regler gäller för liggstolar och bussimport?

Startat av Jan Nilsson, 29 juli 2007, 23:36:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hej!

Jag har en lite speciell fråga som rör en lite udda företeelse inom bussvärlden, nämligen liggstolar. Vad jag förstår finns det ett antal bussar med sådana här i Sverige och de har också förekommit en hel del i skidresesvängen ute i Europa.
I den verksamhet jag är inblandad i skulle liggstolarna inte användas under färd, men som sovplatser i stillastående buss under en del av nätterna under en Europaresa.
Det är lite olika besked man får om möjligheten att registrera bussar med den här typen av stolar och vilka regler som gäller för användandet av stolarna. I vårt fall funderar vi på att importera en buss som redan har liggstolar inmonterade. Vi kan också tänka oss att köpa en svensk buss i samma utförande, men jag har förstått att utbudet är minimalt.

Fråga två handlar om importen i sig. Jag har fått information från Bilprovningen om att grundregeln är att en buss som är godkänd i ett EU-land också är det i ett annat, men att man måste ha ett intyg från tillverkaren på att den uppfyller landets regelverk. Har någon här erfarenhet av bussimport eller känner ni någon som stångats med Bilprovningen i sådana ärenden?

Jag vet om en sovinredning här i landet, den kanske är drygt 10-12 år. Finns det några utsikter att sätta in en sådan inredning i en begagnad buss och få den godkänd?

Ett gäng novis-frågor, men jag hoppas att någon av er har kunskaper att dela med sig av.

Mvh, Jan N



Jan Nilsson

Aha, det är så det ligger till när det gäller sätesbyten....
Inredningen i fråga finns hos ett familjeföretag i branschen, låter i alla fall så på namnet. Swebus är det inte i alla fall.
Nu vill vi ha bälten på alla platser i alla fall och kommer att eftermontera om det inte finns, men du menar att Bilprovningen inte krånglar i frågan när det gäller äldre bussar? När kom bältestvånget? *blåbär*

Jan

Jan Nilsson

Jag har fått svar på frågan om bälteskravet f.r.o.m. 2004 via annan kanal, men har lite funderingar kvar.
Bussimoprt till Sverige är vad jag förstår sällsynt, men finns det någon här som har erfarenhet av hanteringen? Speciellt intressant är frågan om intyg från tillverkaren och Bilprovningens policy. Är en danskreggad Volvobuss från mitten av nittiotalet knepig att ta in eller borde det gå ganska geschwint?
Jag förstår att det inte kan finnas många som skulle ha intresse av en dylik transaktion så erfarenhetsbasen är väl minimal.

Jan N

Trier

Jag skulle vilja hävda att det inte alls är ovanligt att importera bussar. Framförallt från Tyskland. Ofta bra utrustade och betydligt mindre rost på vagnarna än en lika gammal "svensk" buss.

Du får se upp med den stolsinredning du tänkt köpa så att den passar till exakt den bussmodell du ska ha dom i. Olika bussmodeller kräver oftast olika storlekar.

En annan sak att tänka på är att klara av ventilationen om du ska sova i bussen när den står stilla. En Neoplan Spaceliner borde vara bra för dom brukar ha många öppningsbara takluckor.

Och sovinredningar ligger säkert både här och där och i bussägarnas lador. Du hittar säkert något om du ringer runt till de bussbolag i södra sverige som kör/har kört för de större resebyråerna.

Apropå bussimport kan säkert Bo Nelson på Transportmarknaden hjälpa till med svar på olika frågor. Kolla på www.transportmarknaden.se för kontaktuppgifter.

Lycka till!

//Mr T

Jan Nilsson

Tack Trier för ditt svar!

Vi började med att leta på mobile.de, det var den vägen jag hamnade på Busimport i Danmark. Jag tycks ha läst här att det ändå är oerhört mycket vanligare med bussexport än bussimport. I alla fall när det gäller lite äldre saker.

Vi trodde vi hade hittat den perfekta bussen för oss i Danmark.  Det visade sig dock idag att jag missbedömde vad jag såg på bilderna (stolarna liknade en variant på liggstolar som ja har sett förr) samt att ordet "sleepingchairs" oftast används för vanliga lutbara stolar, men även för liggstolar.

Jag förstår att det gäller att noga kolla upp vad en sovinredning passar till. Enklast vore väl att få tag i en färdiginredd buss, men vi har ganska begränsad börs att röra oss med. Den buss vi tittade på nu låg på 5-600 000 med moms, som vi som förening är tvungen att betala.

Vi torde inte resa ut med fler än 25-30 personer, mest högstadieelever, så det blir inte full buss. Det är nog ändå som du säger att man kan behöva vidta speciella åtgärder för att hålla luften fräsch.

Jag ska kolla både herr Nelson och de bolag jag kan få tag i.
Än en gång, tack för tipsen!


Jan Nilsson

Staffan Sävenfjord

Det har inte framgått om du vill ha en begagnad inredning eller en nya. Gäller det en ny så föreslår jag att du kontaktar Nenco AB i Helsingborg. De brukar klara det mesta och vet också vad som krävs för just din buss.
http://www.nenco.se/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Nilsson

Hej administratör Sävenfjord!

Just nu har vi ingen buss, den såldes förra veckan. Vi är tre fattiga små skolor som tänt hårt på möjligheten att ta ut elever i Europa och låta dem få upplevelser, egna intryck och kött på benen vad gäller historia, samhällskunskap, ekonomi, religion, språk och inte minst social mögnad. Även om det hamnar långt utanför det här forumets område så kan jag inte låta bli att komma in på verksamheten och de glädjande effekterna från senaste resan i vår. Grabbar som brukar hänga på gärsgår'n mellan G/IG skrev VG med häng på MVG vid ett oannonserat samhällsprov efter 2,5 veckor i buss. Det var egna intryck, kunskaper man tagit in via bussens högtalare och saker som man samtalat om och som införlivats med deras personer och tankevärld. En buss kan vara mycket mer än de flesta tror, även en kunskapsförmedlingskanal och socialt växthus av rang! Inte minst för en del elever som har svårt att finna sig till rätta i den totalteoretiserade skolans klassrum.

Nu till det du skrev. Det är en begagnad inredning vi söker, men helst en färdig buss som inte kostar så mycket. En osedvanligt välvårdad buss med lite mil från mitten av nittiotalet kanske? Det var en sån vi hade på gång i Danmark. Eller en renoverad buss med fler mil. Vår buss kommer att rulla extremt lite per år jämfört med de flesta, men vi vill förstås ha de stora kostnaderna så långt bort i tid som möjligt.
Vi hoppas få en snurr på den här verksamheten så att vi kan åka i fullmoderna saker så småningom, men tillsvidare handlar det om att "koka soppa på en spik".
Jag ska ändå gå in och titta på vad Nenco kan erbjuda. Man blir inte dummare av att orientera sig på marknaden.

Tack!

Jan N

Staffan Sävenfjord

Låter trevligt. Jag lovar att hålla ögon och öron öppna. Det är dessutom många bussägare som läser Bussnack så vem vet. Du kan kanske få napp.
Lycka till!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Nilsson

Tror du man kan/ska lägga ut en speciell tråd med "Ligginredning köpes" eller något sådant? Eller eventuella bussägare kanske snubblar in här ändå? Kanske det finns andra forum för sådant, rent komersiella kanaler?

En idé jag just fick är att titta efter en konferensbuss som kan ha lite lullull i form av kök och annat. De som finns har ofta inte så många mil på mätaren och är inte överdrivet attraktiva för flertalet kunder på grund av få säten och begränsat utrymme för att montera in fler.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Nilsson skrivet 30 juli 2007, 18:18:07 PM
Tror du man kan/ska lägga ut en speciell tråd med "Ligginredning köpes" eller något sådant? Eller eventuella bussägare kanske snubblar in här ändå? Kanske det finns andra forum för sådant, rent komersiella kanaler?

En idé jag just fick är att titta efter en konferensbuss som kan ha lite lullull i form av kök och annat. De som finns har ofta inte så många mil på mätaren och är inte överdrivet attraktiva för flertalet kunder på grund av få säten och begränsat utrymme för att montera in fler.

Jag tror inte en speciell tråd gör någon nytta. Möjligen då en annons i en branschtidning, t ex Bussbranschen. 1/16 dels sida kostar 1 400 kronor + moms. http://www.busstidningen.se/annonspriser.htm
Inredningen från en konferensbuss kan kanske vara något. Men konferensbussar är ovanliga och det är således en begränsad marknad. Även begagnade båtinredningar brukar kunna användas i bussar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Hej!

I Norrbotten finns det ett flertal åkare som kört med sovstolar i vpl-transporterna till/från Boden och Arvidsjaur. Skulle tro att den DD som nyligen såldes från Bergdahls till Bhonus Musik hade/har sovstolar.

/GL

Jan Nilsson

Hej Lars!

Nej, vi vill förstås vara så miljövänliga som möjligt, men vi får väl undvika våra största städers miljözoner. Tills dess att någon stormrik svenskamerikansk bussälskare donerar eller testamenterar en rund summa till vår ideella verksamhet så vi kan specialbeställa våra drömmars buss så får vi ha lite lägre ambitioner på miljöområdet.

Ju fler svenska försäljningsställen jag hittar och kollar priserna ju mer ser jag att skillnaderna inte alltid är så stora som jag trott i de segment där vi rör oss. Men ibland drar det iväg ordentligt. Det kan förstås handla om att man gjort renoveringsinsatser som man inte satt ut i annonsen. Kan man göra affär inom landet så sparar man förstås också en väldig massa arbete och bekymmer med införseln och registreringen.
Som jag nämnt tidigare så måste vi som förening betala moms och spänner vi våra muskler lite så kan vi kanske mäkta med 5-600 000 i totalpris. På ett sätt är det förstås vansinne att köpa en buss för så få turer per år. Förutom lite småsvängar så blir det väl i regel tre rejäla resor per år. Men då de kan sträcka sig upp mot tre veckor och ibland mot fyra och det i den bästa beställningssäsongen så är det klart att det blir dyrt att hyra också. Sen finns inte många bussar att hyra som fyller våra behov. Varje natt vi kan sova i bussen innebär stora besparingar i de lägen då vi inte kan sova gratis i t.ex. skolor. Vi behöver också 220 volt till datorer m.m. och vi brukar ha med oss full frys med hemlagade maträtter. Då blir det enklast med egen anpassad buss!
Så småningom får vi väl bilda ekonomisk förening och se mer affärsmässigt på verksamheten med allt vad det nu kan innebära, men nu är den som sagt ideell. Det innebär bl.a. att det är skralt på intäktssidan.

Är det i branschtidningarna som man stöter på de annonser om liggstolar som du sett? Jag får väl hemsöka Vännäs buss, Sjöströms bussar eller Liljaskolan som utbildar förare här i Vännäs där jag bor och tjyvläsa facktidningarna.

Jan Nilsson

Tack för tipset Greger!

Jag har idag varit i kontakt med ett norrbottniskt bussåkeri som hade en inredning att erbjuda. Jag har inte sett foton på något säte därifrån än. Återstår också att se om vi kan mötas när det gäller priset.
Det verkar alltså vara norr eller söder som gäller när det handlar om ligginredningar.
Hittar vi komplett buss går det först, fast det blir väl svårt. Vi har tillgång till arbetsglada mekaniker, men vi är ändå lite lata.
Jag fick ett erbjudande om en Skyliner igår, men den var från fel årtusende så den kostade 1 300 000 plus de 25% som Anders Borg ska ha.

DD = dubbeldäckare?