Från min skokartong del 306: En Arna och två Repstad

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 mars 2008, 22:16:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 19:26:19 PM
Håper dere satte pris på denne lille turen Norge Rundt!
Frank

Selvfølgelig! Tack, Frank!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 19:26:19 PM
Hadeland Bilselskap 62 SP58442 Mercedes Benz O-303 14R-UE WDB30031411034242 Arna 2616-1983 16/5

NSB Stavangerrutene 79 SP67314 Mercedes Benz O-303 15R-UE WDB30031511039919 Arna 2746-1984 28/5




Tack! Det här var mycket intressant att se! Jag är inte så van vid Arna. När jag nu fick ett så bra tillfälle att jämföra dessa olika Arna så tycker jag fortfarande att de som ser ut som Mercedes O303 i fronten ser finast ut. Tycker att Mercedesfronten klär Arnakarosssen bäst :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skyliner

#17
.

S Svensson

Detta var fina bilder. Som Niclas ser köptes DB Mc 303 ofta med färdigmonterad front och sattes in i andra karosser.
Ca 1985-86 köpte Östfolds Bilruter van Hool  med denna front. Kanske det finns foto på dessa också. En av dem var målad E6 expressen och några vinröda.
Det fanns senare också bussar med Daimler-B chassie utan att själva fronten vinns med på bussen. Alltså karosseriets egna front finns med även på DB chassie.
DB Mc 303 kan sägas känneteckna en del av den tyska fordonsproduktionen. En av de första kom till Sverige ca 1973-74 och några av de sista kom i början av 90 talet.Vissa bankgarantier och andra saker gjorde att man inte bytte konstruktion.
1994 såg jag en DB Mc 302 på en främmande kaross och denna verkade då tillverkad ganska sent. Så uppenbarligen fanns 302 ganska länge också även om de troligen byggdes långt från Bayern.

Niklas Bygdestam

Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 20:51:23 PM
Her kommer litt flere norskbygde Mercedes Benz O-303 der original front fra Mercedes er brukt


Føreland






Tack för ett mycket intressant bildsvep! Vissa av dessa hade jag aldrig anat att de var norskbyggda karosser utan trott att det varit ovanliga varianter av helbyggda Mercedes O303. Kul att få se detta :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skyliner

#20
.

Niklas Bygdestam

Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 22:36:18 PM
OK, her kommer et knippe til med O-303 busser i alle slags fasonger med forskjellige karosserier hjemmehørende i Norge;


DeltaPlan 200


VanHool Alizee



Ännu en gång ett mycket intressant bildsvep! Sånt här är roligt att se :D

Att det fanns DeltaPlan med Mercedes O303-front hade jag ingen aning om. Även dessa DeltaPlan tycker jag får drag som gör att jag först av allt tycker at det är Mercedes när jag ser dessa. Den verkar även ha frontrutan från Mercedes

Van Hool med Mercedes O303-front fanns faktiskt i Uppsala. Där är det nertill på fronten som det är O303-utseende medan frontrutan är Van Hool. GUB 700 med regnummer LMJ 869 var just en sådan som liknar den nedre bilden. Den var ganska kort också. Den stack ut lite från mängden här i Uppsala på sin tid :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skyliner

#22
.

Niklas Bygdestam

Citat från: Skyliner skrivet 06 mars 2008, 16:33:27 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM
Lite norska busskarosser får bli kvällens tema. Ingen av dessa tillverkas längre.



Her er bussen etter omlakkering etter endt tjeneste som "Caravan" buss, og samtidig er bussen omnumrert fra 1756 til 5756 og dørene har endret seg fra utsving- til foldedører. Dette er nok gjort da bussen skulle over i rutetrafikk og foldedørene er da mere praktisk da dørene lukkes/åpnes mye raskere og man slår  ikke ned til folk på holdeplassen når døra kommer utover.



Det var ovanligt att se att man bytt bladdörrar mot vikdörrar. I Sverige brukar det istället vara tvärtom. Jag vet inte hur man ser på detta i Norge men här i Sverige upplever vi vikdörrar som omoderna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.