Från min skokartong del 306: En Arna och två Repstad

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 mars 2008, 22:16:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Lite norska busskarosser får bli kvällens tema. Ingen av dessa tillverkas längre.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM





Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 01:57:08 AM

Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes

Ja, det står Arna med stora bokstäver i fronten. Och Arna tillverkade mycket riktigt en modell av det här utseendet. Framför allt taket som lutar framåt i framänden är typiskt. Elaka röster sa att det berodde på att fabriken var lägre i den ände där framänden hamnade vid bygget. Fast i själva verket har det väl med luftmotstånd i högre farter att göra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

#3
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 01:57:08 AM

Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes

Dette er en Arna Concord med orginal Mercedes O 303 front.

Her kan du se hvordan chassiene ser ut da de kom til frabriken: http://www.oveerik.net/Undersider/Andre_album/012_HORB%20AS/ARNA_index.htm
Trykk på bilde nr. 4 fra toppen

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 08:32:36 AM
Ja, det står Arna med stora bokstäver i fronten. Och Arna tillverkade mycket riktigt en modell av det här utseendet. Framför allt taket som lutar framåt i framänden är typiskt. Elaka röster sa att det berodde på att fabriken var lägre i den ände där framänden hamnade vid bygget. Fast i själva verket har det väl med luftmotstånd i högre farter att göra.




Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 21:57:43 PM

Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk

Så kan det ju också vara. Fast just detta med lutande tak i framänden förekom ju på fler modeller vid denna tid. Delta 400 t ex.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 21:57:43 PM

Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk

Lutningen er ej för at anpassas til den tyska orginal fronten, det är för at den ska se ut som flyget concord!

Staffan Sävenfjord

Citat från: m.e. skrivet 03 mars 2008, 22:45:04 PM
Lutningen er ej för at anpassas til den tyska orginal fronten, det är för at den ska se ut som flyget concord!

Då måste man nog säga att de inte lyckades vidare bra.  :) Men det var väl fler norska bussbyggare som satsade på lutande tak i framänden. Jag vill minnas att Repstad också byggde sådana bussar. Eller förväxlar jag nu med lutande fönsterlinje, sådan som man kan se på den understa Repstad-bussen. Även Vest byggde med lutande fönsterlinje i framänden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 22:31:47 PM
Så kan det ju också vara. Fast just detta med lutande tak i framänden förekom ju på fler modeller vid denna tid. Delta 400 t ex.



Ja det var nog lite av ett mode på den tiden. Padane hade alltid ett lutande tak i framänden på detta sätt också. Det fanns Padane byggda på Mercedes O303 som visserligen inte hade så mycket Mercedes O303 i fronten som denna Arna men de hade ändå detaljer i fronten som "grillen" och strålkastarna som gjorde att helhetsintrycket av dessa Padane faktiskt påminde en del om denna Arna. Frontruta och hela karossformen var Padane men med drag ändå från Mercedes
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Jag har ju sett en del bussar av ARNA:s tillverkning. Ofta besökte dessa Sverige. Vad som är intressant är att dessa,de flesta jag sett, hade kaross påbyggd på  B9M. Dvs den variant av B10M som kom att kallas B9M i försäljningssammanhang. Motorerna hade lägre effekt och växellådan därmed den lättare ZF S6-65. Fjädersystemet vet jag exakt hur det var. Till Norge levererades ibland bladfjädring. B10M kunde fås i olika fjäderutföranden beroende på vad den skulle användas till. I Sverige luftfjädring bak och fram till bussar oftas. Lastbilar kunde eventuellt ha bladfjädring ev i komb med luftfjädring.
Arna kaross var alltså nästan identiskt lika antingen det rörde sig om Mercedes,Volvo eller Scan

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM




Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 12:11:08 PM
Jag har ju sett en del bussar av ARNA:s tillverkning. Ofta besökte dessa Sverige. Vad som är intressant är att dessa,de flesta jag sett, hade kaross påbyggd på  B9M. Dvs den variant av B10M som kom att kallas B9M i försäljningssammanhang. Motorerna hade lägre effekt och växellådan därmed den lättare ZF S6-65. Fjädersystemet vet jag exakt hur det var. Till Norge levererades ibland bladfjädring. B10M kunde fås i olika fjäderutföranden beroende på vad den skulle användas till. I Sverige luftfjädring bak och fram till bussar oftas. Lastbilar kunde eventuellt ha bladfjädring ev i komb med luftfjädring.
Arna kaross var alltså nästan identiskt lika antingen det rörde sig om Mercedes,Volvo eller Scan


Jag undrar om vi inte då har olika uppfattning om vad som är nästan identiskt. Titta på Staffans bild ovan. Jag kan tänka mig att en Arna från samma tid med Volvo eller Scania hade samma form på karossen. Men fronten kan inte ha sett ut sådär. Hela fronten är en Mercedes standardfront O303. Allting i fronten är Mercedes på den här bussen. Det tycker i alla fall jag har stor betydelse för bussens helhetsintryck. Även om en Volvo Arna är identisk bakifrån och från sidan så ger den inte samma helhetsintryck som denna Mercedes Arna gör. Om Staffan hade tagit en bild på den här bussen precis rakt framifrån så hade den sett ut som en vanlig helbyggd Mercedes O303 fast med förhöjt tak. Även snett ifrån sidan så är det väldigt mycket Mercedes över bussen och ser faktiskt till stor del ut som Mercedes O303 fast med lite speciellt tak och så ser den lite grövre ut på sidan. Men Mercedesutseendet tycker jag dominerar på bussen trots allt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord


Hittade en  bild på en likadan kaross byggd på Volvo B10M.



Det var överhuvudtaget vanligare på 1980-talet att norska bussbolag köpte Volvo B9M och motorsvagare Scania (BR86, K82, K92 etc) än vad det var bland svenska bussbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 15:50:43 PM
Hittade en  bild på en likadan kaross byggd på Volvo B10M.


TUSEN TUSEN TAKK Staffan!!!!!!!!!!! :) :) ;D

Også med bilde ifra Stockholm, så jeg kan se hvordan holdeplassen så ut. Ca to mnd. senere kom det annen buss med reg. nr. AD 60693(159) inn på denne trafikken.

Nå ble jeg glad nå.
Denna buss har jeg kjørt mange mil med, fint å se den igjen. Obs. det var ikke toa i denna buss(158)!

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 15:50:43 PM





Det var stor skillnad! De ger helt olika intryck tycker i alla fall jag. Rent estetiskt tycker jag att den här Mercedesvarianten ser mycket bättre ut. Tycker den fronten är mycket mer klädsam på den här karossen. Mercedes tycker jag också har finare front
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Skyliner

#14
.