Busskort (D-behörighet)

Startat av Fredde, 11 januari 2008, 17:38:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hej..

Jag funderar på att fixa Busskortet (D-behörigheten) detta år, är det någon som har tips på vart man kan göra det i Gävle regionen? Jag har redan jobb så det blir ju givet ur egen ficka så jag undrar vad priset kan typ hamna på med? Jag kör iaf bil bra enligt andra.. Har ju bara haft körkortet sedan maj 2005 men ändå... Orka inte fixa det tidigare fast man passerat dom 30..

Önskar tips från dom som är proffs på området, givet kan jag åka några mil med för att köra då jag har bil, kan köra i princip alla tider på dygnet då jag jobbar 6-skift på det jobbet jag har..

Mvh Fredde

Björn Ax

Tja priset beror ju lite på körskola till körskola.

Grönlunds här i stan tar ca 1800 per lektion för buss.

Så räkna med säkert 25-30 tusen iaf beroende på hur många lektioner du behöver.

Jag tog D-kortet via ams och dom betalade 60 tusen till grönlunds.

Men då var det många lektioner plus teori lektioner.

Fredde

#2
Okej, vilken stad är det du fixade detta ?
När jag tog B-kortet så gjorde jag allt privat dvs inget via någon körskola, teorin snoka jag via nätet bara och via den bra läraren jag hade (en kompis)..
Hur mycket tid skulle behövas via teori på en körskola tror du?
Man har ju åkt en del buss så man har ju lärt sig en del via det samt man åkte mycket i yngre ålder med en förare på KLAB (Karlstad Lokaltrafik AB) när kommunen ägde även bussarana vad gäller dörrar och bromsar m.m , tror det mesta sitter kvar än fast det har säket ändrat sig med med åren på säkerheten säkert ?

Man lär hålla ut en del mer med boggibuss med icke styrade sista hjul bla.. Ledbussar är ju nästan samma som en 12 meters buss..


Mvh Fredde

Björn Ax

Tja det är ju upp till var och en.

Det du inte har på B-kortet som du har med D är ju funktionsbeskrivningen.

Färdskrivaren fick jag när jag tog D som tur var. Den är lätt.

Lite mera pluggande krävs om du får luftsystemet eller bränslesystemet.

Men aja du får ju göra som du själv vill.  :)

Tycker det är lite synd om man ska skynda sig igenom D-kortet eftersom du ska ändå köra fordon som väger upp mot 20 ton och ansvara för upp till 100 personer i bussen.

// Hamre

Fredde

Jo det är helt sant, men jag lär mig fort å är energisk oftast.. Ska fan klara saker.. Tack iaf för infon...

Mvh Fredde

Johan B

Citat från: hamre skrivet 11 januari 2008, 17:45:49 PM
Tja priset beror ju lite på körskola till körskola.

Grönlunds här i stan tar ca 1800 per lektion för buss.

Så räkna med säkert 25-30 tusen iaf beroende på hur många lektioner du behöver.

Jag tog D-kortet via ams och dom betalade 60 tusen till grönlunds.

Men då var det många lektioner plus teori lektioner.

Vilket ockerpris, i Göteborg kan du få en D-lektion (55 minuter) under tusenlappen. Du kanske skulle undersöka kring storstadsregionerna, antagligen är konkurennsen hårdare. Det finns uppenbarligen pengar att spara.

Buss-Anders

Det vanliga är väl att ta 80-minuterslektioner för cirka 1600-1700 kr, alltså cirka 21 kr/ min, så 1000-lappen för 55 minuter är nästan samma sak 18,18 kr per minut.
Men det är bra att köra lite längre i 80 minuter.
Likaså så ska man inte köra för sällan.

Håller precis med att köra buss är så mycket mer än att köra bil. Du ska ansvara för och göra det bekvämt för 50-75 passagerare. Om du inte kör bra så får du inget jobb eller så får du inte fortsätta på det jobb som du lyckats skaffa dig.
Att köra buss är att få plats på samma yta som bilarna och det kräver skicklighet. Du ska vara så skicklig så att du inte orsakar olyckor eller skrapar bussen. Gör du det  flera gånger så kan du också räkna med att du inte har något arbete. Privata bussägare sätter ut dig i kylan direkt om du skrapar en buss för 4 miljoner när du är nybörjare.
En bussförare  blev inblandad i en dödsolycka där en gammal människa bara klev rakt ut i gatan vid ett övergångsställe. Maken till den dödade stod kvar på trottoaren men hustrun insisterade. Jag har rätt att gå, sa hon och klev rätt ut. Vi som bussförare tar nog bussförarens parti men det gjord inte tingsrätten utan fällde förare för vållande till annans död. Den föraren har inte så lätt att få arbete idag, i alla fall inte det arbete som han  egentligen skulle vilja ha vad gäller busskörning.

Få bussförare får fast arbete direkt utan blir timanställda. Alltså kan arbetsgivaren välja och vraka.
Det är lite som hamnsjåarna hade det förr i tiden.

Så det går inte att ta det för lätt det där med att köra buss. Gå i en bra trafikskola och bli en skicklig förare det råder jag dig till.
Ett D-kort är bara ett bevis på att du får börja fortsättningen av övningen på egen hand.

25.000 - 30.000 kr är mycket pengar, men för en yrkesutbildning är det inte mycket pengar.
När du ändå är igång så ta yrkesförarkompetensbeviset så att du får köra längre än 50 km från stationeringsorten.


mvh
Buss-Anders

Andreas Ljungqvist

Jag tog mitt busskort för två år sedan hos Nya Trafikskolan i Kristianstad. Detta kostade mig ca 10000 kronor: jag pluggade då all teori på egen hand och hade erfarenhet av tungt fordon sedan tidigare. Detta mest för att bevisa att det inte behöver kosta så mycket.


Lycka till..

Buss-Anders

Men då hade du erfarenhet av tungt fordon sedan tidigare. Hade du läst den tunga teorin för lastbil tidigare? Då är det naturligtvis mycket enklare och då blir det billigare.

Precis som det skulle vara enklare för mig att ta C-körkort 3 år efter D-körkortet och  1200-timmar i buss. Jag har funderat på ett lastbilskort. Min kropp skulle dock knappast hålla för att lasta styckegods och annat. Möjligvis för lättare lastbilsarbete, men visst skulle det vara kul att ha även C i körkortet.
Frågeställaren har ju dock inte kört bil i så många år, knappt 3 år.
Genvägar får inte bli en fälla som gör det svårare att få arbete vill jag säga.

mvh
Buss-Anders

Andreas Ljungqvist

Mja nu var det ju så att jag tog mitt C 1998 så det är ju några år sedan.. Mitt inlägg syftade mer åt hållet at de behöver inte kosta 60 000 kr..

Anders L

Mitt tips är att höra med arbetsförmedlingen om inte de kan sponsra dig. De betalade min utbildning på 60 000 :- och då ingick ALLT. Borde ju inte vara nåt problem idag med tanke på bristen på chaufförer. Fast om du redan har ett jobb så kanske de inte är lika villiga.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 11 januari 2008, 19:15:52 PM
En bussförare  blev inblandad i en dödsolycka där en gammal människa bara klev rakt ut i gatan vid ett övergångsställe. Maken till den dödade stod kvar på trottoaren men hustrun insisterade. Jag har rätt att gå, sa hon och klev rätt ut. Vi som bussförare tar nog bussförarens parti men det gjord inte tingsrätten utan fällde förare för vållande till annans död. Den föraren har inte så lätt att få arbete idag, i alla fall inte det arbete som han  egentligen skulle vilja ha vad gäller busskörning.


Jag pratade en gång med en bussförare som berättade att han fått körkortet indraget i ett par månader för vårdslöshet i trafik. Jag frågade naturligtvis vilket fruktansvärt brott han begått och det visade sig att han svängt ut med bussen på en väg, där han förvisso hade väjningsplikt. När han var nästan ute kände han en smäll i bakpartiet. En förare i en stulen bil hade kört in i bussen. Polisen mätte upp över 100 meter långa bromsspår, vilket tyder på en hastighet på cirka 150 km/tim. Sikten var inte dålig på platsen men naturligtvis inte dimensionerat för att någon kom i 150 knyck på en 90-väg.
Åklagarna och därmed ofta också domstolarna ställer ibland helt orimliga krav på yrkesförare. Kanske fler yrkesförare skulle försöka bli nämndemän.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Har du tid att vara borta från jobbet 15 veckor? Isåfall tycker jag du ska kolla på nåt som

http://www.allbolarcenter.nu/CM.php?PageID=25618

Visserligen har jag inte gått nånting sådant själv, men har visst för mig att det diskuterades för inte så längesen här på bussnack...

JDS

Om man bara har den rätta viljan så behöver det inte kosta så där mycket att ta busskörkort. Själv tog jag D-behörighet på trafikskola (i Solna) 2004 för totalt 16760 kr. Då hade jag visserligen C-behörighet sedan fem år, men jag hade aldrig använt mig av den.

60000 kr tycker jag låter fruktansvärt mycket, även för en utbildning betald av länsarbetsnämnden. Är det inklusive något bidrag eleven får då eller? (Eller valde de bara en dålig elev... ::))

Ersa

Ta gärna kontakt med Liljaskolan i Vännäs utanför Umeå.
Det är en 15-veckors komvuxutbildning. Kommer du bara in finns inackorderingsmöjligheter på skolan.

http://www.lilja.vannas.se/default.asp?id=1852
Tel: 0935-145 00
liljaskolan@educ.vannas.se