Uppställning av Keolis B9s i Aga

Startat av Micke A, 10 juni 2015, 19:33:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke A

Två Keolis B9s står uppställda inne på Aga depån på Lidingö såg jag i dag vid passering.

Karsten

Det är nog snarare Stockholms spårvägars B9S.

Micke A

Aha, så dom har köpt några, tack för info

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Micke A

Före detta Keolis 6322, 6328 och 6329 står här och fyra till ska komma

Joakim Wahlberg

Ska 6322 möjligen vara 6332? För den står där just i detta ögonblick =)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Micke A

Mycket möjligt, såg bara att en tredje hade kommit under dagen och man kan lätt se fel på nuffror och annat.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars_L

Citat från: Kvarne skrivet 11 juni 2015, 21:42:25 PM
Vad är tanken med dessa?

Ersättningstrafik. Formellt tar ju SSAB över driften av Lidingöbanan vid trafikstart. Vad jag förstått har man då tänkt sig "Norrköpingslösningen" det vill säga att spårvagnsförarna kör ersättningsbussarna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

roggek

Citat från: Lars_L skrivet 11 juni 2015, 22:54:19 PM
Ersättningstrafik. Formellt tar ju SSAB över driften av Lidingöbanan vid trafikstart.

SSAB? ::)
Du menar väl AB SS?
Tror nog SSAB har fullt upp med ståltillverkningen i landet, fast det hade ju varit kul och se SSAB driva Lidingöbanan ;D...

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 11 juni 2015, 22:54:19 PM
Ersättningstrafik. Formellt tar ju SSAB över driften av Lidingöbanan vid trafikstart. Vad jag förstått har man då tänkt sig "Norrköpingslösningen" det vill säga att spårvagnsförarna kör ersättningsbussarna.

Det är ju en idé som fungerar för ett väl avgränsat område med få anställda och gamla bussar med låga kapitalkostnader.

Nackdelen är svårigheten att ordna med och vidmakthålla bussbehörighet för x antal spårvagnsförare och att man helst ska ha ett överskott på personal med den behörigheten för att kunna sälja busstjänster vid andra avstängningar i Stockholmsområdet, bussar ska ju rulla och "nedtiden" för Sjuan och Lidingöbanan lär nog inte sysselsätta dessa dagligen :-)

I Norrköping används bussarna i den dagliga driften.

Thomas Lange

Några uppgifter från källan själv:

SS har köpt 5 Volvo B9S (som tidigare använts av Keolis).

Avsikten är att ha viss egen kapacitet för ersättningstrafik på Linje 7 och Linje 21, framför allt att kunna få ut de första bussarna snabbt i väntan på att de avtalade bussarna från Keolis hinner fram.

Vid bussbrist i regionen kan bussarna också avropas av andra som har behov. De kommer att vara utrustade med Fordons-Pc och viseringsutrustning för hela SL-trafiken.


Lars-Håkan_E

Citat från: Thomas Lange skrivet 12 juni 2015, 14:23:34 PM
Några uppgifter från källan själv:

SS har köpt 5 Volvo B9S (som tidigare använts av Keolis).

Avsikten är att ha viss egen kapacitet för ersättningstrafik på Linje 7 och Linje 21, framför allt att kunna få ut de första bussarna snabbt i väntan på att de avtalade bussarna från Keolis hinner fram.

Vid bussbrist i regionen kan bussarna också avropas av andra som har behov. De kommer att vara utrustade med Fordons-Pc och viseringsutrustning för hela SL-trafiken.

Kommer spårvägen att ha förare på "passning" för att snabbt kunna bemanna bussarna?

Kvarne

Spontan undran: Får dessa verkligen gå i innerstan? Tänkte utefter 7:ans linje och med tanke på miljözonen?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 12 juni 2015, 17:44:24 PM
Spontan undran: Får dessa verkligen gå i innerstan? Tänkte utefter 7:ans linje och med tanke på miljözonen?

Konverterade till Euro 5 standard, sannolikt mha adBlue