Vad händer om man...

Startat av blaze033, 10 februari 2013, 19:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 12 februari 2013, 11:32:57 AM
Det har jag väl inte skrivit

Jag har väl aldrig påstått det. Jag ställde bara en följdfråga.

1896

Citat från: Björn Ax skrivet 12 februari 2013, 13:30:22 PM
Man kan inte ha koll på allt trots att man är en förare. Får man inget larm på förarplatsen Och Man har annat att vara Uppmärksam på så är det lätt att missa en sådan Sak.

Det är lätt att påpeka vad en förare Ska vara Uppmärksam på tills Man Kör Själv och upptäcker att man kan inte se allt hela tiden.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2


Citat från: buskörare skrivet 12 februari 2013, 14:00:04 PM
Jag skulle då inte vilja åka med en bussförare som sitter och kollar i backspegeln hela tiden. Jag föredrar att åka med dom som kollar framåt faktiskt.

Jag har väl aldrig påstått att man ska släppa uppmärsamheten framåt, men det är viktigt att ha koll bakåt också.

Jag har kört själv, så jag vet hur det är.  :P

Johan B

Citat från: Camilla skrivet 11 februari 2013, 23:16:43 PM

Jag hörde aldrig att det pep i trängselbussarna som Nobina körde i Nacka/Värmdö

De flesta trängselbussar Nobina hade där hade väl den gamla förarplatsen. Där pep det inte lika hysteriskt som på nyare Volvo.

F.Å

Citat från: Johan B skrivet 12 februari 2013, 17:41:23 PM
De flesta trängselbussar Nobina hade där hade väl den gamla förarplatsen. Där pep det inte lika hysteriskt som på nyare Volvo.

Vi hade B9:or av första generationen i Råsta. Jag kan bekräfta att det pep när en dörr öppnades under färd. Fick en vagn vid avlösning där trycket i bakdörren var lite dåligt så vid första sväng öppnades den. Att töma luften och låsa hjälpte förstås så att den inte öppnades, men det pep lika mycket ändå.

Ersa

Citat från: F.Å skrivet 12 februari 2013, 18:50:16 PM
Vi hade B9:or av första generationen i Råsta. Jag kan bekräfta att det pep när en dörr öppnades under färd. Fick en vagn vid avlösning där trycket i bakdörren var lite dåligt så vid första sväng öppnades den. Att töma luften och låsa hjälpte förstås så att den inte öppnades, men det pep lika mycket ändå.

Ja, ibland undrar man om Volvo Bussar AB älskar att göra förarkåren hatiska till deras produkter, med hjälp av alla dessa hemska varningsljud från 2002 års modell och framåt. En gång i tiden var Volvo mina favoritbussar och det bästa som fanns var att glida fram i en B10M Carrus Star med G8-låda. Men numera vill man ju knappt se åt deras håll på vägarna eller på mässor.
En favorit var att lyssna på varningsljudet för låg kylarvätskenivå i en 8900 hela vägen från Järna till Stockholm. Inget vatten fanns att hitta, och att stänga av oljudet gick ju inte. Det var ju en Volvo! :(

F.Å

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 20:11:35 PM
Ja, ibland undrar man om Volvo Bussar AB älskar att göra förarkåren hatiska till deras produkter, med hjälp av alla dessa hemska varningsljud från 2002 års modell och framåt. En gång i tiden var Volvo mina favoritbussar och det bästa som fanns var att glida fram i en B10M Carrus Star med G8-låda. Men numera vill man ju knappt se åt deras håll på vägarna eller på mässor.
En favorit var att lyssna på varningsljudet för låg kylarvätskenivå i en 8900 hela vägen från Järna till Stockholm. Inget vatten fanns att hitta, och att stänga av oljudet gick ju inte. Det var ju en Volvo! :(

Ja, det ljudet är ju en klassiker även i B9S. Där kan man dock kvittera bort det med ESC-knappen. Det återkommer dock med jämna mellanrum så man får vara beredd på torkar-spaken.

Camilla

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 16:45:53 PM
Jag har väl aldrig påstått det. Jag ställde bara en följdfråga.

Jag har aldrig hört att det har pipit i dom äldre B9S när hon/han har försökt att köra ifrån hållplatsen innan dörrbromsen har släppt

Camilla

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 februari 2013, 12:37:18 PM
Var det en ledbuss, och dörren bakom leden ? Även om det är ståplats i bussen, så ska väl en förare ha så pass mycket koll i backspegeln, så att vederbörande märker om en dörr flyger upp.

Det var en ledbuss och det var dörren i bakom ledet som han öppnade och jag förstår om föraren inte såg vad som hände för det var en trafikolycka på samma plats så han hade fullt upp med att kolla framåt efter som han fick gå över i mötande körfällt en bit