Vad händer om man...

Startat av blaze033, 10 februari 2013, 19:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blaze033

Rätta mig om jag ej är korrekt men jag har en fråga om bussarnas nödöppnare och dörrbroms..
Eftersom jag har läst att de bussar som är utrustade med dörrbroms kan oftast inte åka någonstans förens dörren som är öppen är helt igenstängd.



Då.. Nu kommer min fråga, nödöppnare som finns exteriört och interiört på de flesta bussarna är ju till för att vid olycka komma snabbt ur bussen. Vad den gör i de flesta fall är att släppa ut luften ur dörrmekanismen någon cylinder av något slag... Så vi ponerar detta scenario..

Bussen kör ca 80 km\h i en motorväg. En person i bussen får för sig att gå till den bakre dörren/dörrparet och vrider kranen/trycker på nödöppnaren. Dörren släpper och eventuellt flyger upp så att den är öppen mitt i farten.



Går då dörrbromsen likt som på vissa tåg som automatiskt går i nödbroms ifall nödöppnaren dras mitt i farten. Eller kommer föraren att möjligtvis sätta på varningsblinkers och stanna för att sedan rätta till problemet?
Vad händer igentligen?
Har ni råkat ut för något sådant?


Kan den då börja sladda ifall det finns ett snööverlag och slutligen volta ifall man drar nödöppnaren mitt i farten när bussen kör rätt fort. (För att dörrbromsen går igång)

Orsaken till att jag frågar detta är att från ett säkerhetsperspektiv så tänker jag på hur nödöppnaren kan utnyttjas som en nödbroms.
Eller finns det sk säkerhetsanordningar som förhindrar detta?

Ersa

Ordet "nödöppnare" är lite fel. Det nödreglaget gör är endast att tömma luften ur dörrkretsen, varvid man får putta upp dörren. Där dörrbroms finns aktiveras den endast om dörren öppnas med strömbrytaren på förarplatsen. Men det brukar gå igång ett kraftigt larm för föraren om någon gjort en bakre dörrkrets trycklös.

Blue

Om man vrider upp nödöppningen på en setra så går dörrbromsen till, jag har råkat ut för det i stora folksamlingar. Någon vred upp nödöppningen varvid bussen inte gick att flytta, så fort jag hade varit ute och återställt så vred någon annan på nödöppningsvredet så bussen bromsade igen.
Som tur är finns det en knapp på instrumentbrädan som kopplar bort dörrbromsen.
På setra styrs dörrbromsen över dörrens kontrolllampa, så fort dörren sjunker tänds lampan och bussen bromsas. Jag har aldrig provat att göra det i fart så då vet jag inte vad som händer. Dörrarna går inte att öppna med knapparna om bussen rullar, det kunde man på äldre setror.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Camilla

Jag åkte med en Volvo b9S när en mycket överförfriskad kille fick för sig att kila av bussen mellan två hållplatser så han vred på nödöppnaren och bussen rullade vidare men bakdörren öppen efter att grabben hoppat ur och bussföraren märkte inget och det var en passagerare som vred till tillbaka nödöppnaren och dörren gick igen

Håkan

På Neoplan slår bromsarna till... Råkade ut för det att en förfriskad person vred om nödöppnaren till bakdörren på motorvägen i 90 km/timmen. Idiot!  >:(

Ronald M. Jannesson

På Volvo och Scania har jag för mig att dörrbromsen inte aktiveras i farter över 7 km./tim. Så var det förr iaf. I övrigt så aktiveras väl inte dörrbromsen överhuvudtaget när luften har släppts i en dörr då denna är elektriskt manövrerad, eller? ???

1896

Citat från: Camilla skrivet 10 februari 2013, 23:51:04 PM
Jag åkte med en Volvo b9S när en mycket överförfriskad kille fick för sig att kila av bussen mellan två hållplatser så han vred på nödöppnaren och bussen rullade vidare men bakdörren öppen efter att grabben hoppat ur och bussföraren märkte inget och det var en passagerare som vred till tillbaka nödöppnaren och dörren gick igen

Ja, då har då föraren noll koll på vad som händer inne i bussen, och det kan man ju ha en åsikt om.  :P

Johan B

Märkligt att man inte märker att dörren är öppen på en B9S. Där brukar det ju liksom på alla nya Volvo bli ett j***a pipande om man försöker köra med öppen dörr. Vill minnas att det piper även om man gjort dörren trycklös och låst den med nyckel. Ruggigt kul  ::).

Camilla

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 februari 2013, 18:45:09 PM
Ja, då har då föraren noll koll på vad som händer inne i bussen, och det kan man ju ha en åsikt om.  :P

Nu var det så att det var ståplats inne i bussen så föraren såg nog inte mycket vad som hände bak i bussen och han var tvungen att byta körfällt mitt i en backe på grund av en trafikolycka

Camilla

Citat från: Johan B skrivet 11 februari 2013, 19:01:34 PM
Märkligt att man inte märker att dörren är öppen på en B9S. Där brukar det ju liksom på alla nya Volvo bli ett j***a pipande om man försöker köra med öppen dörr. Vill minnas att det piper även om man gjort dörren trycklös och låst den med nyckel. Ruggigt kul  ::).


Jag hörde aldrig att det pep i trängselbussarna som Nobina körde i Nacka/Värmdö

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 11 februari 2013, 23:16:43 PM
Jag hörde aldrig att det pep i trängselbussarna som Nobina körde i Nacka/Värmdö

Var dörrarna trycklösa ofta i trängselbussarna under färd i N/V?

Camilla

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 00:20:24 AM
Var dörrarna trycklösa ofta i trängselbussarna under färd i N/V?

Det har jag väl inte skrivit

1896

Citat från: Camilla skrivet 11 februari 2013, 23:13:53 PM
Nu var det så att det var ståplats inne i bussen så föraren såg nog inte mycket vad som hände bak i bussen och han var tvungen att byta körfällt mitt i en backe på grund av en trafikolycka

Var det en ledbuss, och dörren bakom leden ? Även om det är ståplats i bussen, så ska väl en förare ha så pass mycket koll i backspegeln, så att vederbörande märker om en dörr flyger upp.

Björn Ax

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 februari 2013, 12:37:18 PM
Var det en ledbuss, och dörren bakom leden ? Även om det är ståplats i bussen, så ska väl en förare ha så pass mycket koll i backspegeln, så att vederbörande märker om en dörr flyger upp.

Man kan inte ha koll på allt trots att man är en förare. Får man inget larm på förarplatsen Och Man har annat att vara Uppmärksam på så är det lätt att missa en sådan Sak.

Det är lätt att påpeka vad en förare Ska vara Uppmärksam på tills Man Kör Själv och upptäcker att man kan inte se allt hela tiden.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2


buskörare

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 februari 2013, 12:37:18 PM
Var det en ledbuss, och dörren bakom leden ? Även om det är ståplats i bussen, så ska väl en förare ha så pass mycket koll i backspegeln, så att vederbörande märker om en dörr flyger upp.

Jag skulle då inte vilja åka med en bussförare som sitter och kollar i backspegeln hela tiden. Jag föredrar att åka med dom som kollar framåt faktiskt.