Trafikområde Norrtälje

Startat av homer, 26 oktober 2007, 20:19:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 21:52:48 PM
Men var behövs dom då?  den frågan är nog helt omöjlig att svara på och för att uppnå lagkraven om tillgänglighet hamnar man i dessa situationer, kan jämföra med Kalmar län som krävt lågentréfordon även på samtliga skolbussomlopp i pågående upphandling.

Lågentré och låggolvsfordon kommer det att bli överallt med ytterst få undantag, i Nynäsanbudet tex undantas  linjerna 850, 852 och 856 från lågentrékrav under den avtalsperiod som löper nu, dessutom undantas arbetarbussarna till Muskö, i praktiken kommer det nog att rulla lågentréfordon även på dessa linjer med undantag för 850 av omloppstekniska skäl.

//Lars
På så vis, man får väl lita på att alla de där planerarna har tänkt ut något bra och det finns säkerligen en anledning till att just denna lösning valts.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten


Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2007, 20:57:45 PM
Fridströms har haft avtal att köra som underentrepenör med Storstockholms Lokaltrafik AB, SL Buss AB och numera Busslink i Sverige AB sedan många år. Dagens avtal är förhandlat med Busslinks huvudkontor och ej via lokalgaraget i Norrtälje.
-Linje 649 Rimbo-Rö-Beateberg: Har alltid körts av enbart Fridström sedan SL-starten 1975. Innan dess körde Fridström ren skolbuss på sträckan sedan sent 50-tal eller 60-tal.
-Linje 646 Rimbo-Närtuna-Gottröra-Abrahamsby: Kördes av en taxifirma i Gottröra som skolbuss, och blev 1975 en SL-linje. Fridströms köpte upp taxifirman under okänt årtal. Då ingick en buss, samt linje 646. Har alltid körts enbart av underentrepenören.
-Linje 648 Rimbo-Ränäs-Ubby: Blev SL-linje 1972 och kördes då av Rånäs Buss, som finns kvar än idag som "TaxiBuss Rånäs AB". Under okänt årtal tog Fridström över linjetrafiken medan Rånäs Buss fortsatte med rena skolkörningar. Fridström delar denna linje med Busslink, fram till 2004-05 på hälften, men därefter fick Fridström uppåt 80% av avgångarna på 648:an och blev samtidigt av med några 625:or.

-Linjer som Fridström kör regelbundna avgångar på året runt: 625, 639E* Edsbro-Rimbo, 647E* Rimbo-Norrtälje,
(* = Förstärkning till ordinarie avgång)
-Linjer som Fridström kör vissa avgångar på under skollov: 604H, 604V, 611, 613, 639, 644 (dvs gamla 655) och gamla 656 (vad den nu heter idag).


Hmm. Vet med mig till 99 procent säkerhet att jag åkte med Fridströms till Vätö med 638:an 1997 (sommartid). Någon som vet mellan vilka år de körde på den linjen?

/UB

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 21:52:48 PM
Men var behövs dom då?  den frågan är nog helt omöjlig att svara på och för att uppnå lagkraven om tillgänglighet hamnar man i dessa situationer, kan jämföra med Kalmar län som krävt lågentréfordon även på samtliga skolbussomlopp i pågående upphandling.

Lågentré och låggolvsfordon kommer det att bli överallt med ytterst få undantag, i Nynäsanbudet tex undantas  linjerna 850, 852 och 856 från lågentrékrav under den avtalsperiod som löper nu, dessutom undantas arbetarbussarna till Muskö, i praktiken kommer det nog att rulla lågentréfordon även på dessa linjer med undantag för 850 av omloppstekniska skäl.

//Lars


Precis, för dom linjer som inte har krav på LE så kommer det ändå bli det då bolagen inte har råd att ha speciella bussar till vissa linjer, det blir ju billigare att kunn köra med samma bussar på alla omlopp.

Det intressanta vore i så fall om man INTE fick köra med LE på en linje. Men det kravet kommer nog aldrig att dyka upp.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

#19
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 29 oktober 2007, 10:26:41 AM
Hmm. Vet med mig till 99 procent säkerhet att jag åkte med Fridströms till Vätö med 638:an 1997 (sommartid). Någon som vet mellan vilka år de körde på den linjen?

Det kan mycket väl stämma. Jag vet även att H22 6431 har varit uppe och vänt vid Ellan på linje 637 några gånger. Även linje 641 & 642 har man gästspelat på förr. 640/676 har man ofta kört på förr, samt än idag under somrarna. Senast i somras med röda normalgolvade TUM745. Vadå blått och lågentré? "Vega som Vega"  ;)