Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn

Startat av Mikael T Nilsson, 23 augusti 2011, 21:07:21 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Robert Brink

CitatDet finns ju vägar i innerstaden som är undantagna från miljözonen. Där får man ju köra med vad-som-helst.

Fast Vasagatan är ingen av dessa...

Har dessutom svårt att tro på dispens från miljözon! (Att SL skulle söka det menar jag!) Däremot kan ju bussen vara godkänd trots sitt yttre skick...

//R

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.

Det händer nog bara en gång i så fall  :D Dessa bussar är för långa för att ta sig runt på de flesta Nobina-linjer i västerort. När Omnilinkboggierna 7185-7204 var nya förra hösten så hade man även lånat in några stycken från Södertälje. Dessa är 14,5 istället för 13,7  och det gick inte så bra tydligen.  :-\

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 24 augusti 2011, 16:28:38 PM
Det händer nog bara en gång i så fall  :D Dessa bussar är för långa för att ta sig runt på de flesta Nobina-linjer i västerort. När Omnilinkboggierna 7185-7204 var nya förra hösten så hade man även lånat in några stycken från Södertälje. Dessa är 14,5 istället för 13,7  och det gick inte så bra tydligen.  :-\

Ok. Intressant. Då lär Lundas Volvo-boggievagnar hålla sig till linje 159.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?

4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns

Omnilasse

Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2011, 23:53:52 PM
4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns
561 måste du mena om du menar Kallhäll, 861 går ju också in till stan - men då med C som tillägg. Annars till Gullmarsplan där det väl också är utökad trafik - fast den delen tar ju Keolis hand om förstås.

I det här fallet har man väl fått ta vad som finns tillgänligt. Det finns ju inga bussar i Kallhäll som får köras med normalgolv. Men som "extratrafik" är det ju ett mindre problem och med så pass hög trafik på 561, tycker man nog det är acceptabelt att sätta in ett sådant omlopp där. Men det är väl rimligt att man i övrigt har den som reserv, och kanske inte lägger in den normalt på 561 heller, om vagntillgången är god. Fanns ju några vanliga fasta förstärkningar i Kallhäll förut, men jag vet inte om de fortfarande körs (på helger är det givetvis en hel del kvar), men då skulle man möjligen då, kunna använda normalgolvan på någon av dessa i sådana fall.

rengmark


Tydligen räckte inte heller boggierna till i Spånga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2011, 23:53:52 PM
4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns

Tack för dessa uppgifter!

Citat från: Omnilasse skrivet 25 augusti 2011, 00:18:47 AM
561 måste du mena om du menar Kallhäll, 861 går ju också in till stan - men då med C som tillägg. Annars till Gullmarsplan där det väl också är utökad trafik - fast den delen tar ju Keolis hand om förstås.

I det här fallet har man väl fått ta vad som finns tillgänligt. Det finns ju inga bussar i Kallhäll som får köras med normalgolv. Men som "extratrafik" är det ju ett mindre problem och med så pass hög trafik på 561, tycker man nog det är acceptabelt att sätta in ett sådant omlopp där. Men det är väl rimligt att man i övrigt har den som reserv, och kanske inte lägger in den normalt på 561 heller, om vagntillgången är god. Fanns ju några vanliga fasta förstärkningar i Kallhäll förut, men jag vet inte om de fortfarande körs (på helger är det givetvis en hel del kvar), men då skulle man möjligen då, kunna använda normalgolvan på någon av dessa i sådana fall.

Såg nya Arriva 7229 skyltad "Ej i trafik" på Sveavägen idag i riktning Sergels torg (med passagerare). Misstänker att den trafikerade 561:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: rengmark skrivet 25 augusti 2011, 00:29:07 AM

Tydligen räckte inte heller boggierna till i Spånga.

Se där. Tack för denna bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

4747 saknar jag på bild, måste jagas
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2011, 08:08:27 AM

Såg nya Arriva 7229 skyltad "Ej i trafik" på Sveavägen idag i riktning Sergels torg (med passagerare). Misstänker att den trafikerade 561:an.

Får rätta mig själv. Naturligtvis var det 565:an  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.