Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn

Startat av Mikael T Nilsson, 23 augusti 2011, 21:07:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under en begränsad tidsperiod med start 22 augusti trafikeras en ny linje, 159, på sträckan Centralen-Spånga stn. Jag såg en avgång första trafikdagen och det var Nobina 4744. Är det Nobina som trafikerar alla turer på linjen? Vilken depå är det som ansvarar för tursättningen? Är 4744 möjligtvis stationerad i Lunda numera (flyttad från Björknäs?).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Såvitt jag hört har Lunda fått 11 bussar för den trafiken.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 23 augusti 2011, 21:41:21 PM
Såvitt jag hört har Lunda fått 11 bussar för den trafiken.

Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Forslund

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.

4738 och 4740 har synts på nynäsbanersättningen 35Ö

Susanne

Det som är så trist när det kommer sådana linjer som denna så är de gjorda för kontorsnissar. Varför kan det inte finnas direktbussar i övriga tider också och även på helgen? 

Björn Forslund

Citat från: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 22:11:30 PM
Det som är så trist när det kommer sådana linjer som denna så är de gjorda för kontorsnissar. Varför kan det inte finnas direktbussar i övriga tider också och även på helgen? 

De är väl avsedda just för att transportera nissarna till o från jobbet. Avlasta övriga hårt belastade kommunikationer, som pendeln som nu går med reducerad kapacitet pga enkelspår vid Tomteboda.
Ytterst är det väl en kostnadsfråga (skattepengar) om man ska kunna ha direktbussar parallellt med pendeln alla tider på trafikdygnet.

Omnilasse

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:17:37 PM
De är väl avsedda just för att transportera nissarna till o från jobbet. Avlasta övriga hårt belastade kommunikationer, som pendeln som nu går med reducerad kapacitet pga enkelspår vid Tomteboda.
Ytterst är det väl en kostnadsfråga (skattepengar) om man ska kunna ha direktbussar parallellt med pendeln alla tider på trafikdygnet.
Precis - samtidigt är det oerhört dyrbart att "bara" ha trafik i rusningstid. En buss är så pass dyr idag - särskilt om det ska vara miljöbuss etc.. att om man bara har användning för den under högtrafik, så blir ju de fasta kostnaderna väldigt höga och för den delen blir det väldigt många delade tjänster för förarna.

När jag roat mig lite med att räkna på kostnader för exempelvis tunnelbana och pendeltåg, så är dock så att det nästan alltid blir billigare att transportera 50 personer i en buss, än i en tunnelbanevagn. Att spårtrafik blir billigare är egentligen en följd av att det förutsätts att människor får stå på resan. Men som sagt det som kostar är ju den lediga kapaciteten. Om pendeltåg utnyttjas fullt ut, är det egentligen inte dyrare att köra med fler bussar än att sätta in ytterligare pendeltåg. Och det blir ju egentligen billigare, ju bättre vagnparken utnyttjas. Just den här linjen tror jag inte så mycket på, men det finns andra som nog definitivt skulle leda till ökat resande totalt. Jag tänker exempelvis på att öka trafikeringstiden på 809. Brandbergen är ju ett typexempel på område som ligger lite avsides från pendeltåget och där en direktbuss därför kan få stora positiva effekter på resandet. 

Björn Forslund

Citat från: Omnilasse skrivet 23 augusti 2011, 22:48:23 PM
Precis - samtidigt är det oerhört dyrbart att "bara" ha trafik i rusningstid. En buss är så pass dyr idag - särskilt om det ska vara miljöbuss etc.. att om man bara har användning för den under högtrafik, så blir ju de fasta kostnaderna väldigt höga och för den delen blir det väldigt många delade tjänster för förarna.

När jag roat mig lite med att räkna på kostnader för exempelvis tunnelbana och pendeltåg, så är dock så att det nästan alltid blir billigare att transportera 50 personer i en buss, än i en tunnelbanevagn. Att spårtrafik blir billigare är egentligen en följd av att det förutsätts att människor får stå på resan. Men som sagt det som kostar är ju den lediga kapaciteten. Om pendeltåg utnyttjas fullt ut, är det egentligen inte dyrare att köra med fler bussar än att sätta in ytterligare pendeltåg. Och det blir ju egentligen billigare, ju bättre vagnparken utnyttjas. Just den här linjen tror jag inte så mycket på, men det finns andra som nog definitivt skulle leda till ökat resande totalt. Jag tänker exempelvis på att öka trafikeringstiden på 809. Brandbergen är ju ett typexempel på område som ligger lite avsides från pendeltåget och där en direktbuss därför kan få stora positiva effekter på resandet. 


Kommer mig att tänka på vad Johan Ekman sa i intervju i tidningen Bussbranschen. Han ville att en del av Nobinas nya VDL-dubbeldäckare (Norrtäljelinjen) i lågtrafik skulle meranvändas till t ex kryssningspassagerare i Stockholm, och tvärtom skulle turistbussar kunna förstärka SL-trafik vintertid när det finns överkapacitet. Men SL lär ha satt stopp för den typen av meranvändning av fordon i SL-trafik. annars ett smart upplägg för att kunna jämna ut toppar i trafiken utan att behöva ha en extra stor vagnpark.

Jonas Gustafsson

Nej men titta, en gammal göteborgare!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:08:14 PM
4738 och 4740 har synts på nynäsbanersättningen 35Ö

Tack för denna uppgift. Även dessa vagnar är f.d. Björknäsvagnar, tidigare Göteborgare.

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 augusti 2011, 23:12:40 PM
Nej men titta, en gammal göteborgare!
//Jonas G

Ja, än  har den inte gjort sitt i Stockholmstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad


Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:56:59 PM
Kommer mig att tänka på vad Johan Ekman sa i intervju i tidningen Bussbranschen. Han ville att en del av Nobinas nya VDL-dubbeldäckare (Norrtäljelinjen) i lågtrafik skulle meranvändas till t ex kryssningspassagerare i Stockholm, och tvärtom skulle turistbussar kunna förstärka SL-trafik vintertid när det finns överkapacitet. Men SL lär ha satt stopp för den typen av meranvändning av fordon i SL-trafik. annars ett smart upplägg för att kunna jämna ut toppar i trafiken utan att behöva ha en extra stor vagnpark.

Det finns inget hinder att Nobina använder bussarna till egna uppdrag när de är "lediga", det gör man ju redan sedan länge.
Däremot accepterar givetvis inte SL att man använder ej linjeanpassade turistbussar i ordinarie linjetrafik, bussar som varken är designade eller utrustade för linjetrafik, sådana bussar kan användas vid störningar.

Omnilasse

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 augusti 2011, 09:14:01 AM
Miljögodkänd?
/J
Funderade också på det. Rimligen måste man väl ha fått någon form av tillfällig dispens. Gäller ju också de ledbussar som nu hjälper upp 561 i högtrafik, som också kommer från N/V.

Björn Forslund

Det finns ju vägar i innerstaden som är undantagna från miljözonen. Där får man ju köra med vad-som-helst.

Bussföraren

Sedan är det ju så att ända sedan zonen tillkom har efterlevandet i verkligheten från SL operatörerna varit sisådär, man kör med det man har tillgängligt.

Stockholms stad är ju väldigt svårflörtade med dispenser (med all rätt) och i princip har det bara varit vid akuta störningar och planerade stora avstängningar (typ T-Centralen-Gullmarsplan) i mitten på 2000 talet som det funnits dispenser