I väntan på det nya, en summering av det gamla. [Bilder]

Startat av Carl Eric, 20 augusti 2011, 20:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Gissar att det är många som precis som jag ser fram emot att se många, många bilder från SLs bästa trafikområde på måndag, nämligen Nacka-Värmdö! :D ;)


Medans ni väntar så passar jag på att bjuda på några av mina bilder som jag har tagit här ute under de 1,5 åren som jag har ägt min kamera... Hoppas att de uppskattas av någon och skriv gärna en rad om ni känner för det! :)



Vi inleder med en bild från Mars förra året, nämnligen den 12 mars.


Samma dag, men en annan buss. Nobina 6083 som stannar kvar efter helgen, flyttar till Mölnvik och byter namn till 6412.


Vi tar ett skutt framåt till påskdagen 2010. Vi befinner oss utanför Nacka Forum, eller Forum Nacka som det hette då...


Vi hoppar framåt och visar en tämligen dålig bild på min favoritmodell. Nobina 5790 befinner sig numera i Norrtälje. Denna bild är tagen 10/6-2010.


Vi fortsätter hoppande och nu så landar vi i den vackraste årstiden. Följande bilder är tagna i Gustavsberg den 17 oktober förra året.







Där drog vi ett sträck för mitt gamla galleri; Carl Erics galleri som helt plötsligt slutade fungera. Istället så blev det en egen hemsida, besök den gärna! www.carlericericsson.se

Därifrån inleder vi med bilder från den 11 februari, mer känd som "dagen då SL stod stilla". Jag blev hemma från skolan och på eftermiddagen då det helt plötsligt slutade snöa blev vädret helt perfekt för fotografering.



Dessa bussar var riktigt härliga att åka. Men nu så får Norrtäljeborna glädjas åt dem istället! Nobina 0061 i Slussen 26/2-2011.


Vi avslutar med två bilder på några riktiga kämpar. Nobina 1802 fotografera i Slussen den 9/6-2011. Om den inte redan har gått till skrot så gör den det när som helst.


Cirkeln är sluten. Nobina 1821 var den älsta bussen i Nacka/Värmdö. I övermorgon så skriver vi Nacka-Värmdö och lita på att jag skall göra mitt bästa för att överösa er med bilder.



Men eftersom att forumet så generöst har höjt gränsen för antalet bilder så passar jag på att friska upp erat minne om hur bussarna är ute kommer att se ut. Keolis 5521 och 7060, båda fotograferade den 12/7-2011 under övningsturer.







Trevlig kväll!


MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Optimal

MAN är mycket pigga. Scanorian var dom rappaste boggibussarna innan dom kördes till Scania för att byta kardan-axel och fick byta utväxling. Från att ha orkat 90 upp för kaffebacken, orkar dom nu bara ca 55-60 km/h.

Bussmicke

Trevligt, synd egentligen att jag flyttade från Botkyrka. Finns ju ingen kvar som dokumenterar trafiken där längre.
De som bor kvar orkar ju inte ens lyfta på en kamera... ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonathan W

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2011, 22:42:14 PM
Trevligt, synd egentligen att jag flyttade från Botkyrka. Finns ju ingen kvar som dokumenterar trafiken där längre.
De som bor kvar orkar ju inte ens lyfta på en kamera... ;)
Jag kommer iaf att dokumentera första dagen här  ;)

Bussmicke

Sorry, glömde bort du bodde där. Tänkte på boende i Norra kommundelen.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

tågluffaren

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2011, 22:42:14 PM
Trevligt, synd egentligen att jag flyttade från Botkyrka. Finns ju ingen kvar som dokumenterar trafiken där längre.
De som bor kvar orkar ju inte ens lyfta på en kamera... ;)

Jag kommer dokumentera både sista och första trafikdagen  :)

Andreas91

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2011, 22:50:59 PM
Sorry, glömde bort du bodde där. Tänkte på boende i Norra kommundelen.. ;)
Jag hade en plan A för måndag, men jag har en plan B också... ;)

Andreas91

Trevlig sammanfattning, Carl-Eric! :) (jag kom ihåg ditt förnamn rätt, eller hur? Ber så mycket om ursäkt annars...  :-\) "SLs bästa trafikområde" - jaja...   ;) Kan meddela att 1802 kämpar på, såg den vid Slussen idag. 4124 bärgades väl till skrot, men syrran 4123 var också ute o rullade idag. Det var kul att se! :)

Bernt Talbrant

Citat från: calken skrivet 20 augusti 2011, 20:37:16 PM
Gissar att det är många som precis som jag ser fram emot att se många, många bilder från SLs bästa trafikområde på måndag, nämligen Nacka-Värmdö! :D ;)

Cirkeln är sluten. Nobina 1821 var den älsta bussen i Nacka/Värmdö. I övermorgon så skriver vi Nacka-Värmdö och lita på att jag skall göra mitt bästa för att överösa er med bilder.


Det låter som om vi utanför SL-området får ta timeout från att skriva något eller lägga ut bilder här under en vecka eller så...   ::)

Carl Eric

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 augusti 2011, 01:52:07 AM
Det låter som om vi utanför SL-området får ta timeout från att skriva något eller lägga ut bilder här under en vecka eller så...   ::)

Nej, givetvis menar jag inte så. Jag tycker bara att det inte gör att det kommer många bilder från ett visst område, oavsett vilket det är, som vissa skribenter tyckts tycker. Alla har rätt att ha en åsikt, men jag förstår inte poängen att gnälla över det. Jag nämner inga namn, men ni vet nog vilka jag syftar på.

Om man inte vill se bilder från exempelvis Stockholm så är det bara att låta bli att klicka på tråden och så är det problemet löst! :)


Citat från: Andreas91 skrivet 21 augusti 2011, 01:31:18 AM
Trevlig sammanfattning, Carl-Eric! :) (jag kom ihåg ditt förnamn rätt, eller hur? Ber så mycket om ursäkt annars...  :-\) "SLs bästa trafikområde" - jaja...   ;) Kan meddela att 1802 kämpar på, såg den vid Slussen idag. 4124 bärgades väl till skrot, men syrran 4123 var också ute o rullade idag. Det var kul att se! :)

Tack! :)

Namnet var nästan rätt, ersätt bindesträcket med ett mellanslag så blir det rätt! :)

41xx-vagnarna var ju inte så mycket att ha, men 18xx-vagnarna kommer jag att sakna. Får hoppas att man har tur idag, annars så får man åka 96xx-vagnar i en månad! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Citat från: calken skrivet 21 augusti 2011, 08:47:08 AM

Tack! :)

Namnet var nästan rätt, ersätt bindesträcket med ett mellanslag så blir det rätt! :)

41xx-vagnarna var ju inte så mycket att ha, men 18xx-vagnarna kommer jag att sakna. Får hoppas att man har tur idag, annars så får man åka 96xx-vagnar i en månad! :)

Jag håller med om att 18xx-vagnarna säkert är trevligare och framförallt bekvämare än 41xx-bussarna. Jag har dock aldrig haft möjlighet att få åka en av 18xx-bussarna och sist jag åkte en av dom äldre system 2000-bussarna som fanns i norr (541x tror jag det var),  var nog för minst ett år sedan. Nu har man iofs en dubbeldäckare att luta sig tillbaka i, vilket är rätt lyxigt, men det slår aldrig en 54xx med regionalstolar (NL-bussarna, i Keolis 56xx-serie), så tror jag dock att några med regionalstolar finns kvar, men jag tror inte att dom är många tyvärr. :/

Alla gamla system 2000 med regionalstolar (54xx) tror jag försvann från norr förra året. Ett fåtal bussar är kvar: 42xx (1995:or, ledbussar med svart linje under framrutan), har väl till slut satt sina sista potatisar efter omkring 16 trogna år i trafik. 44xx och 54xx (1997) ryker nog också så småningom, samt dom två återstående 3242 och 3253 (1998). 45xx kommer jag inte ihåg årsmodell på eller hur deras status är. Men vi får se - än finns det nog chans att både se och åka med dem. :)

Bernt Talbrant

Citat från: calken skrivet 21 augusti 2011, 08:47:08 AM
Nej, givetvis menar jag inte så. Jag tycker bara att det inte gör att det kommer många bilder från ett visst område, oavsett vilket det är, som vissa skribenter tyckts tycker. Alla har rätt att ha en åsikt, men jag förstår inte poängen att gnälla över det. Jag nämner inga namn, men ni vet nog vilka jag syftar på.

Om man inte vill se bilder från exempelvis Stockholm så är det bara att låta bli att klicka på tråden och så är det problemet löst! :)


Jag tänkte närmast på att om någon skriver att man har för avsikt att "överösa er med bilder" så är det ingen idé att försöka att klämma in något annat inlägg i den vevan - sedan spelar det ingen roll om det handlar om SL, Västtrafik eller vad som helst. Jämför t ex de främst tidigare ibland förekommande s k temahelgerna i Postvagnen. Inget ont i att visa fina bilder givetvis, tvärtom, det ska man ju göra här, men vi andra kan luta oss tillbaka en liten tid och bara titta.

Tonniiie

Tack för detta underbara bildsvep!

Som många säkert håller med mig om ser man även i detta inlägg hur ditt fotograferade har utvecklats mycket. Grattis för det.

Hoppas vi ses snart vännen! 

MVH Tonnie

Jonas Gustafsson

Citat från: calken skrivet 20 augusti 2011, 20:37:16 PM
Dessa bussar var riktigt härliga att åka. Men nu så får Norrtäljeborna glädjas åt dem istället! Nobina 0061 i Slussen 26/2-2011.



0061 (liksom 0058-0060 och 0062-0063) får inte Norrtäljeborna utan Hisingsborna glädjas åt. De går i trafik på linje 24 Centralstationen-Torslandakrysset-Lilla Varholmen.
Hade ingen upplagd bild på 0061 men repriserar en bild på 0059 från första trafikdagen.


//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.