Ny buss till Östgötatrafiken.

Startat av Möllers, 08 juni 2011, 15:06:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Men en orsak är väl också att det är så oerhört ovanligt med kortvagnar i Sverige? På bussgarage etc. blir det ju då naturligt att använda kortbuss, boggi och ledbuss som varianter för att snabbt identifera tursättning. I den mån man har annat är det ju då snarare specialbyggda minibussar (servicelinjer etc) - även om de iaf i Stockholm ibland körs med fordon som rätteligen skulle kallas kortbuss.

Men i formella sammanhang har jag dock aldrig sett annat än att man använder uttrycket normalbuss för 12 metersvarianterna. Ett utttryck som inte verkar förekomma mer än i rappporter är väl då att använda begreppet midibuss för kortbuss. Kanske vore tydilgare?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 09 juni 2011, 09:09:36 AM
Men i formella sammanhang har jag dock aldrig sett annat än att man använder uttrycket normalbuss för 12 metersvarianterna. Ett utttryck som inte verkar förekomma mer än i rappporter är väl då att använda begreppet midibuss för kortbuss. Kanske vore tydilgare?

Midibuss är kortare än kortbuss, oftast inte mer än cirka 9 meter. Dessutom brukar den vara lägre byggd. Alltså det som brukar kallas Mercedes Sprinter-segmentet. Men det finns inga helt klara gränser. I Borås brukar de korta Neoplanerna N4409 som användes på linje 10-16 oftast kallas liten buss rätt och slätt. Eller servicebuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2011, 10:17:44 AM
Midibuss är kortare än kortbuss, oftast inte mer än cirka 9 meter. Dessutom brukar den vara lägre byggd. Alltså det som brukar kallas Mercedes Sprinter-segmentet. Men det finns inga helt klara gränser. I Borås brukar de korta Neoplanerna N4409 som användes på linje 10-16 oftast kallas liten buss rätt och slätt. Eller servicebuss.


Lite hur det används som sagt, men det kanske har blivit en förskjutning där också? Men inte sällan används midibuss internationellt för även modeller av normalbusstyp som är kortare. Även om väl förstås huvuddelen även för midibussar kanske bör vara att det också är av en lättare modell, och därmed  har betydligt lägre bränslekostnader etc. (å andra sidan är det ju där en stor del av vinsten ligger). Helt klart finns det uppgifter för kalenderbitaren att sätta sig in i var gränserna bör gå. Problemet med de kortare varianterna är ju att i sådana fall inte bara längden har betydelse, utan också bussens konstruktion i övrigt.

yngrot

Citat från: mushkot skrivet 09 juni 2011, 07:46:13 AM
Om dessa fungerar lika "bra" som våra säger jag bara stackars förare...



Menar du att de ofta inte funkar?? 

Strålkastare sitter för övrigt väldigt lågt brukar ju inte vara så bra för ljusflödet i mörker.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina