Sista försöket Mörby Centrum + Danderyd del 1

Startat av Gabi94, 05 februari 2011, 22:22:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabi94

Citat från: virtual1 skrivet 05 februari 2011, 23:21:18 PM
Ser betydligt bättre ut! Men jag lovar att du vågar fota bussarna framifrån också, ingen förare kommer skjuta dig! =) - Nicka vänligt bara till dem och le så blir bilderna ännu bättre!

Haha  ;D

Niclas Rosenius


      Du kommer att lära dig mer och mer om du är kritisk mot dig själv och dina bilder.

      Nu har du bara en mobil att fota med och det är mycket svårare att få bra bilder med en sån. Skillnaden mot en systemkamera tex är jättestor.

      Jag har lärt min son att försöka fota så bra som möjligt och ger han råd hela tiden när vi är ute. Själv har jag lärt mig mycket själv genom att testa olika inställning på kameran tex olika ISO-tal, slutartider osv vid olika ljusförhållanden. Och jag är långt ifrån fullärd än fast jag har hållt på att fotat i snart 30 år.

      //Niclas

Ersa

Citat från: Gabriel 94 skrivet 05 februari 2011, 23:24:38 PM
Jag håller mobilkamren vid magen så att dom tror att jag kollar på nåt annat, jag vågade med bild 1.

Det var verkligen inga bra förutsättningar. :-[ Med bara en mobiltelefon och dessutom den inkognito-fototekniken får inte ens en proffsfotograf några bra bilder. Då ser vi fram mot när du skaffat en riktig kamera med zoom, så att du kan fota på håll och samtidigt hålla koll på bl.a ljus, ISO-tal och slutartid på displayen innan du trycker av.

Gabi94

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2011, 23:35:08 PM
Det var verkligen inga bra förutsättningar. :-[ Med bara en mobiltelefon och dessutom den inkognito-fototekniken får inte ens en proffsfotograf några bra bilder. Då ser vi fram mot när du skaffat en riktig kamera med zoom, så att du kan fota på håll och samtidigt hålla koll på bl.a ljus, ISO-tal och slutartid på displayen innan du trycker av.

De ska jag boss.

Ersa


Andreas91

Det blir bättre och bättre i mina ögon! Fint jobbat på många av bilderna i dessa två trådar!  :) Återigen, det är inte piece of cake för någon i början, utan man lär sig mer och mer för varje gång. Good luck in the future, mate, och det vart en hel del tips och trix för t.ex. mig med när jag började fotografera och lägga ut bilder här. Det finns fortfarande saker som jag kan träna mig mer på. Om du vill fortsätta, så fundera på de tips o trix som du får och kör på! Ser isf fram emot fortsättningen på resan!  :)

Bussmicke

Hmm, ser på bild 1 att man inte har gett upp denna bekvämlighetsslöskyltning...
Lösskylt orkar man ha men att skylta var man kör? nää se det går icke... :( >:(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2011, 02:11:34 AM
Hmm, ser på bild 1 att man inte har gett upp denna bekvämlighetsslöskyltning...
Lösskylt orkar man ha men att skylta var man kör? nää se det går icke... :( >:(

"Under helgens avstängning kommer ersättningsbussarna tyvärr inte att vara skyltade på rätt sätt. Det kommer att stå "Ej i trafik" på bussarna, på grund av ett tekniskt fel."

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussersattning-pa-Roda-linjen/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gabi94

Det ska väl gå, dom kan ju logga ut sin omlopp eller tjänst, och stava '' ersätter röda linjen'' eller 14 Mörby C

Ersa

Självklart går det alltid att skylta "Ersätter röda linjen" manuellt, så ingen buss i linjetrafik behöver ju köras runt med texten "Ej i trafik".
Men jag förstår att Bussmicke menade linjenummer och destination. Svaret på den frågan är: Nej. Har ingen lagt in ersättningslinjen i databasen med hållplatsutrop och allt, så finns inte möjligheten att ens skylta manuellt. Går man in på "extra tur" och knappar in linjenumret (är det 14?) får man bara upp felmeddelandet "Linjen saknas".

Då gäller det att någon vänlig själ på SL några dygn innan har lagt in texterna "14 Tekniska högskolan" samt "14 Mörby centrum" under knappen specialdestinationer, där alla andra linjenummerlösa texter (som t.ex Skolbuss, Kyrkbuss, Ersätter Tvärbanan osv) redan finns. Men inte ens det verkar någon ha gjort i detta fall.

Själv tycker jag att "Ersätter röda linjen" duger gott och väl. Inte ens när man läser SL:s egen informationssida om ersättningsbussarna kan man hitta något linjenummer för ersättningsbussarna, och då vet ju folk ändå inte om vilket busslinjenummer de ska leta efter:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussersattning-pa-Roda-linjen/

Nico


Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2011, 08:28:40 AM
Måste väl gå skylta  Manuellt?

Citat från: Gabriel 94 skrivet 06 februari 2011, 09:50:23 AM
Det ska väl gå, dom kan ju logga ut sin omlopp eller tjänst, och stava '' ersätter röda linjen'' eller 14 Mörby C

Mycket går ofta att göra, men inte allt vilket jag såg att Erik precis svarat på. Annars är inte BussPC samma sak som t.ex. en mobiltelefon så det finns ingen funktion för att skriva fri tex. I detta läge skulle man kanske kunna skylta lite mera detaljerat, men det är ganska plottrigt och kräver en hel del knapptryckande. Många av förarna är inte heller så intresserade har lärt sig det de behöver för att köra. I detta fall då för att bli klara med sina pass och sedan gå hem så för dem så duger nog skyltningen "Ersätter Röda linjen" i sig alldeles ypperligt.

Som påpekats flera gånger i tidigare trådar och på annat håll finns inte heller alla destinationer inlagda, i synnerhet inte alla mellanstationer för spårtrafiken, så rent generellt så är det inte heller alltid så att det går att skylta somligt. I detta fall vill jag t.ex. ha det till att t.ex. Bergshamra C inte finns som möjlig destination (är faktiskt inte helt säker heller på Mörby C) då ingen busslinje faktiskt har det som ändhållplats. Det närmaste man kommer är nog linje 503:s destination "Bergshamra Östra" i så fall.




Sen lite OT, men egentligen är det ju faktiskt lite fel att skylta "Ersätter Röda linjen", Ersätter Blå linjen", Ersätter Gröna linjen"  osv. då det finns två röda, två blå och tre gröna linjer. Alltså inalles sju T-banelinjer utslaget på tre destinationer, men det är väl någe T-banepåfund så det får man väl kanske fundera över på annan plats.   ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 06 februari 2011, 11:08:08 AM
Sen lite OT, men egentligen är det ju faktiskt lite fel att skylta "Ersätter Röda linjen", Ersätter Blå linjen", Ersätter Gröna linjen"  osv. då det finns två röda, två blå och tre gröna linjer. Alltså inalles sju T-banelinjer utslaget på tre destinationer, men det är väl någe T-banepåfund så det får man väl kanske fundera över på annan plats.  ;D

Men risken att någon blandar ihop dessa ersättningsbussar här borta i "längst-ut-på-linjen" med andra grenar av Röda linjen, som t.ex sträckan Östermalmstorg-Ropsten, är nog rätt obefintlig. Så i detta fall duger det gott och väl med universaltexten.

Nu när du säger det så "off-topicar" jag vidare lite ute i dikeskanten och påstår att det hade varit kul med sju olika färger. Det fungerar ju i London som har 11 olika linjer som alla har olika färger:
Brun: Bakerloo line
Röd: Central line
Gul: Circle line
Grön: District line
Rosa: Hammersmith & City line
Silver: Jubilee line
Mörklila: Metropolitan line
Svart: Northern line
Mörkblå: Piccadilly line
Ljusblå: Victoria line
Turkos: Waterloo & City line

Men då måste ju linjerna få separata namn också, precis som i London. Men nog kan det gå. SL:s största förebild någonsin när det gäller allt från rödvita bussar till Oyster card har ju alltid varit Transport for London. ;)

jocke

Under min senaste vecka i london hann jag åka med alla utom Metropolitan line förresten. Och inget av de va något ja planerade, det bara blev så pga platserna jag skulle till :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2011, 02:11:34 AM
Hmm, ser på bild 1 att man inte har gett upp denna bekvämlighetsslöskyltning...
Lösskylt orkar man ha men att skylta var man kör? nää se det går icke... :( >:(

Bussarna ska skylta 14 Tekniska Högskolan resp. 14 Mörby Centrum men som Ersa redan påpekat så har SL tekniska problem och därför hann denna skyltning inte komma i drift till denna helg. Förhoppningsvis kommer detta att fungera till nästa helg.

// Niclas