Bussbrand i Sörmland

Startat av Jimpan, 08 september 2010, 18:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Väldigt synd på stallet. Hoppas ägaren får pengar att bygga upp allt igen.

Jimpan

Bekräftat i torsdagens Södermanlands Nyheter att det var en Veolia-vagn, vilka är stationerade i Eskilstuna om jag har förstått saken rätt. Ett körfält avstängt på platsen pga att asfalten under bussen blivit skadat av värmen.
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 23:13:37 PM
Väldigt synd på stallet. Hoppas ägaren får pengar att bygga upp allt igen.

Det borde nog gå på försäkringen. Kanske t.o.m bussens försäkring? Jättetrist för stallägaren, det börjar ju bli dags att stalla in hästarna nu och dom bygger ju inte upp ett nytt stall på nån vecka direkt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2010, 12:11:33 PM
Det borde nog gå på försäkringen. Kanske t.o.m bussens försäkring? Jättetrist för stallägaren, det börjar ju bli dags att stalla in hästarna nu och dom bygger ju inte upp ett nytt stall på nån vecka direkt.

Stallägaren får naturligtvis ut skadorna på sin brandförsäkring. Troligen kommer han också slippa självrisken. I övrigt blir det en uppgörelse mellan bussens försäkringsbolag och stallägarens.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2010, 12:16:03 PM
Stallägaren får naturligtvis ut skadorna på sin brandförsäkring. Troligen kommer han också slippa självrisken. I övrigt blir det en uppgörelse mellan bussens försäkringsbolag och stallägarens.



Man kan ju hoppas det går undan i sådana här fall. Det handlar ju om miljonbelopp att bygga upp ett större stall och med tanke på årstiden är det rätt bråttom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2010, 12:18:05 PM
Man kan ju hoppas det går undan i sådana här fall. Det handlar ju om miljonbelopp att bygga upp ett större stall och med tanke på årstiden är det rätt bråttom.

Ja, det bör ju gå rätt fort eftersom brandorsaken är klarlagd. Åtminstone när det gäller för stallägaren att få ut det belopp han har försäkrat för. Innan han eventuellt får tillbaka självrisken tar det nog längre tid liksom också innan detta reglerats internt mellan försäkringsbolagen.

Problem kan det väl bli om han inte har försäkrat alls eller underförsäkrat. I sådant fall kan det dra ut på tiden innan bussbolagets försäkringsbolag betalar.

Sedan är ju ändå frågan om man hinner bygga upp ett nytt stall innan vintern. Först skall ju resterna rivas och sedan är det rätt mycket som skall göras.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2010, 12:36:39 PM
Ja, det bör ju gå rätt fort eftersom brandorsaken är klarlagd. Åtminstone när det gäller för stallägaren att få ut det belopp han har försäkrat för. Innan han eventuellt får tillbaka självrisken tar det nog längre tid liksom också innan detta reglerats internt mellan försäkringsbolagen.

Problem kan det väl bli om han inte har försäkrat alls eller underförsäkrat. I sådant fall kan det dra ut på tiden innan bussbolagets försäkringsbolag betalar.

Sedan är ju ändå frågan om man hinner bygga upp ett nytt stall innan vintern. Först skall ju resterna rivas och sedan är det rätt mycket som skall göras.


Tydligen var stallet helt nyrenoverat  ::) Lagen om alltings jävlighet.

Bussfanatikern

Finns det någon som kan ta reda på vilket Veolia-nummer den brunna bussen har?

Taunusch

#23
Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 september 2010, 00:17:52 AM
Finns det någon som kan ta reda på vilket Veolia-nummer den brunna bussen har?

Enligt en chaufför på Veolia i Eskilstuna skall det vara 2662 som brunnit. Den är dessutom avställd sedan tiden för branden.

Jag har bara en bild på ifrågavarande buss och det är den här ganska dåliga bilden - men bubblan var ju fin!  8)



Riksväg 53 vid Lilla Nyby, strax söder om Eskilstuna.