Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?

Startat av at1981, 12 april 2010, 19:39:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


Idag fick jag höra att det förra veckan sades något om att stationera turistbussar i Grisslinge som i sin tur skulle
köras av förare med delade vardagstjänster.


* Kommer turistbussarna vara sprillans nya eller begagnade?
* Är dessa turistbussar normalentré eller lågentré?

* Vilket fabrikat kommer det att vara på dessa turistbussar?
(Glöm inte tygmatta i taket och skinn i nackstödet + gardiner i fönstren :) :D)

* Vilka linjer är dessa turistbussar avsedda att gå på? (Som jag hört främst på bussar
som skall gå till Stockholm C och i nuläget är det ju bara 435C & 446C)


* När kommer det här att träda i kraft?
* Kommer garaget i Grisslinge att inhägnas? -- För att ge bättre skydd åt finare bussar :).


(Är Nacka/Värmdö försöksobjekt eller hur man ska säga, om det slår väl ut så kanske man kan vänta sig turistbussar på
andra linjer runt om i länet som trafikeras in till Stockholm C.)



Tack på förhand för svar :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Av skribenterna här på Bussnack är det nog ingen mer än kanske HB som vet mer om detta. Något slags försök med finare dierktbussar från Värmdö handlar det om, vi får nog veta mer snart..

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 12 april 2010, 21:12:13 PM
Av skribenterna här på Bussnack är det nog ingen mer än kanske HB som vet mer om detta. Något slags försök med finare dierktbussar från Värmdö handlar det om, vi får nog veta mer snart..

Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 april 2010, 21:47:53 PM
Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J

Om vi räknar inhyrda bussar har turistbussar förekommit på flera SL-linjer under nästan hela 1980-talet, inte minst linje 810 men även på ett antal linjer norr om stan som 516, 546 och 559. I och för sig var man inte garanterad turistbuss, det kunde lika väl komma en gammal CF som passerat bäst före-datumet för länge sedan, men ändå...

Till exempel:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

#4
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 april 2010, 21:47:53 PM
Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J
Problemet med Dalarötrafiken var ju att det var ett högre månadspris. Jag tror SL har lärt sig av läxan att det är mycket svårt att ta ut en särskild expressavgift, men framförallt var det ju bara en buss, en tur morgon och kväll. Ska man betala extra, så ska det ju finnas ett bra utbud. Om det ändå bara passar att åka några gånger i veckan, blir det ju en rätt hög extrakostnad. Tycker att det verkar vara bra beläggning på 461C till/från Nynäshamn från CT (men då kostar det inget extra förstås).

Men det är ju ingen hemlighet att man måste hitta något alternativ till Slussen, både för ombyggnaden och för att klara av trafiken (med tanke på den hårda belastningen på terminalen). Ligger väl alltså i linje med BRT-lösningen som man verkar vara inne på ska passera Cityterminalen. Problemet med upplägget nu är ju att man kör 435, 446 med en c variant. Särskilt 435 har ju inte blivit någon höjdare men det beror ju på att en ganska stor del av dem som åker till Hemmesta ska vidare och ändå måste byta buss - samtidigt som turtätheten är för dålig. Det är lite modigt, men jag menar ju på att man istället bör göra tvärtom. Det är ju direktbussarna på 436-440 respektive 428-430 och 433-434 (dock i sådana fall alltid - att ha varianter i högtrafik där tror jag vore en nackdel), som i sådana fall borde gå från Cityterminalen. De som går på från Slussen på 435 får ju ändå bra bytesmöjligheter till landsortstrafiken (om den skall kallas så). I sådana fall bör ju förstås CT-bussarna stanna vid Londonviadukten och Nacka Centrum, vilket då ger ytterst bra bytesmöjlighet för den minoritet som har närmast att åka tilll/från Slussen. Tror dock inte SL är tillräckligt modiga för detta. Däremot kan väl en tanke vara att man vill försöka med någon direktbuss Gustavsberg-CT?  Att utöka 435C låter ju lite konstigt och att testa ett koncept med turistbussar för 4-5 omlopp känns ju ganska meningslöst. Kan ju också vara så att Nobina har en del Swebusexpressare som blivit utfasade och som man inte får sålt och därmed tycker det är en bra idé att sätta in. Tror ju inte det handlar om nya bussar 16 månader före trafikstart av det nya avtalet. Eller vem vet, kanske PTS av finansbolaget tillbakatagna "nya" Ryanairbussarna ska få ett uppdrag? Alltid kul att spekulera...

Fredde


homer

har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.


(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 13 april 2010, 00:49:34 AM
har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.

(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")
Låter intressant och ju faktiskt i linje med vad jag föreslagit, så låt oss spekulera vidare. Det låter ju då som att man utnyttjar den extratrafik som behövs för båttrafiken (och till Stavsnäs) på sommaren och kör den från Cityterminalen vilket ger ett bekvämare byte inte minst för dem som kommer med pendeltåg etc och har mycket packning, förmodligen dock att man utnyttjar fordonsparken effektivare med en styv tabell. I och med att sommartidtabellen införs en vecka senare, kommer ju också fordonsbehovet bli större än vanligt den veckan, och jag antar att det ändå behövs förstärkning redan under maj. Så Sl måste ändå beställa mer trafik och ökat antal dimensionerade fordon. Kan man då kanske förmoda att det till en början blir ett försök fram till Waxholmsbolagets vintertidtabell? En mer permanent ändring av 433 skulle nog dock behöva ett större förankringsarbete, så man får ju förmoda att det i sådana fall är extravagnar som används. Fast frågan är ju fortfarande vad man fått fordon ifrån? Det låter ju dock rimligt att utgå från att man hyr in vagnar för ändamålet - om inte som sagt det finns utfasade expressbussar att sätta in från Swebus. Jag antar ju att andrahandsmarknaden på bussar fortfarande är lite knackig, så det går säkert annars att få tag i villiga uthyrare.  Det borde ju faktiskt räcka med tre fordon - om man kör timmestrafik (mer skulle innebära övertrafik). Då har man en buss för förstärkning till Waxholmsbolagets turlista och kan också köra en extratur så att det blir 30-minuterstrafik under den mest belastade timmen morgon och kväll.  Som en händelse har ju också Neoplan 3 manbussar som står avställda just nu - pågrund av Fly by Coachs betalningsproblem. Det skulle nog vara mycket förvånande om inte Neoplan har hört av sig till Nobina med försök om att få dessa uthyrda. För även om det är oklart vilken typ av bussar som avsetts, så är de väl nästan svårare att hitta rena linjebussar med högre komfort som finns tillgänliga på marknaden? Ifall det här hade varit klart i januari och bussar varit beställda hade det förstås nämnts i SL:s trafikplan, så några nybeställda bussar kan det ju knappast handla om.

Lusan

Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)

virtual1

Citat från: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:03:19 PM
Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)

Jag tycker man kunde uppgradera ett flertal linjer till att bli "SL-expresser" (som går mellan större orter) med bättre standard på bussarna samt kanske annan målning, stomlinjer i all ära, men det räcker inte helt till. Några exempel är 783 Södertälje-Nynäshamn, 861(C) Stockholm/Gullmarsplan-Nynäshamn, 676 Stockholm östra-Norrtälje

at1981

Citat från: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:03:19 PM
Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)


Hej!

Att SL inte ställer så högra krav till entreprenörerna på hur bussarnas invändiga standard ska vara dels kan bero bl.a. på att länstrafiken i Stockholms län är billigast i hela Sverige. Eller känner ni till några fler län i Sverige där länstäckande kort kostar från ca: 606 SEK/mån (baserat på helt pris vid köp av årskort)?

Sedan när det väl blir tal om upphandling, blir det billigare för SL med lägre krav till entreprenörerna, för då behöver inte de lägga lika höga anbud som de skulle ha behövt om man hade högre fordonskrav.

Har ni skribenter några bra idéer på hur man kan höja den invändiga standarden på bussarna i Stockholms län på framförallt långa busslinjer, utan att behöva höja biljettpriset?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

JDS

Citat från: at1981 skrivet 25 april 2010, 18:17:24 PM
Har ni skribenter några bra idéer på hur man kan höja den invändiga standarden på bussarna i Stockholms län på framförallt långa busslinjer, utan att behöva höja biljettpriset?

Man kan exempelvis låta bli att investera miljardbelopp i spårtrafikprojekt i som består av såväl kapacitetsökande som kapacitetssänkande åtgärder som tar ut varandra.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 april 2010, 18:30:11 PM
Det är inte bara rykten från djungeltelegrafen, men nu har det ju gått ett par veckor så nu borde det vara ok att skriva om vad som redan är känt i planeringskretsarna.

Avlagda och lediga expressbussar.

Nobina har offererat en sådan trafik till SL och tjänster o omloppsplaner finns redan klara sägs det :-)
Däremot är det väl inte klart att SL accepterat offerten, det är ju jättepengar en sådan trafikutökning innebär, något som sannolikt måste balanseras genom indragningar annorstädes, typ i befintlig trafik på linjerna 433-434 och på andra håll inom området, givetvis en god affär för Nobina som får användning av gamla avskrivna bussar och en förbättring för resande med o utan cykel som ska vidare från Stavsnäs Vinterhamn ut i Skärgården (som var huvudsyftet med bussarna)

Men ställer inte SL något krav på medelålder även på expressbussarna, eller ska det slås ut på hela trafikområdet?

Jag är egentligen positiv till turistbussliknande fordon på Värmdölinjerna, frågan är om inte alla linjer i spannet 425-440 borde gå med i detta koncept och dras till Cityterminalen (om det nu finns plats där). I ett försök som detta blir det kanske inte så jättestor förbättring, 433 och 434 är redan regionallinjer med bra turtäthet och en rak och direkt körväg. Värre är det med övriga Värmdölinjer där bussbyten och omvägar är vardagsmat.

Lusan

Ibland måste man våga att satsa....   Med högre standard kanske fler åker, fler resande ger högre biljettintäkter osv. Varför skall bara sommargäster  ;) prioriteras och få högre standard och eventuellt snabbare restid. Nämnas bör även att Expressbussarna och då framförallt 1 & 2 är Skånetrafikens skötebarn som de är väldigt stolta över och prioriterar högt, detta har också gett resultat.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 13 april 2010, 00:49:34 AM
har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.


(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")

17 maj är det start för årets cykel-på-bussförsök. Roslagen och Muskö är inblandade områden, liksom Mälaröarna och Värmdö. Det handlar om cykelhållare baktill som i fjol i de flesta fall. I just Värmdö lär lösningen bli särskilda fordon för cyklarna, och Cityterminalen är start- och slutpunkt i Stockholm.

Kan det vara detta som "ryktena" gäller?

/Ted