Huvudmeny

Till salu hos GS

Startat av Johan B, 03 mars 2010, 22:20:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

När flyttar hos GS ändå diskuteras i en annan tråd kan ju nämnas att på mascus.se finns följande till salu:
41-42 B7RLE 8500LE -07
99 MAN A78 -03
100 MAN A37 -02
131-132 B12BLE 4x2 8500 -03
161-164 B10BLE-70B Säffle -00
166-168 B10BLE-70B Säffle -01
197-198 B10BLE-70 Säffle -01
199-200 B10BLE-70B Säffle -01
201-210 Bova Futura FLD 15-340 -98
212 B10M-70B Carrus Vega -99 (126000 mil, kvalitet! ;D)
221-234 B10M-70B Säffle -00
235-236 B10BLE-70B Säffle -02
241 B10BLE-70B Säffle -02
242-243 B12BLE 6x2 8500LE -03
322-338 DOB B93 CNG -00 och -01
501-515 DOB B96 -00
541, 543 DOB B95 -00
551-554 MAN A23 -04
558 MAN A23 -04
560 MAN A23 -04
562 MAN A23 -04

Fast det lär ju inte försvinna några större volymer förrän tidtabellsskiftet i juni, fram tills dess finns ju arbete för majoriteten av bussarna ovan.

Nupski

Jahopp favoriter bland dessa. 99, 212, 242 och 201.

99 har ju en rolig bakgrund står fortfarande som röd hos transportstyrelsen och är en riktigt udda vagn när allt fungerade så var den en dröm, har kört buss 99 på linje 99 med tur 99  ;D.

212 en stridsvagn tar sig fram överallt och känns som en evighetsmaskin hade den på mina linjeutbildningsdagar på Kruthusgatan så den har varit på tur runt Bergsjön, Kortedala, Jonsered, Kärra, Lunden, Strömmensberg och Skår, instruktören tyckte inte att vi skulle ge oss upp i Masthugget på linje 60 men har kört henne på linje 190 längs Fjällgatan. Andra lustiga linjer jag styrt henne på är linje 50 till Kallebäck, linje 84 till Sisjön samt 95 genom Järnbrott det var rätt trångt i svängen in till Radiotorget från Marklandsgatan.

242 ett bra Säfflevagn med gott vrid i maskinen en av favoriterna på linje 80 och 59. Något seg dörrbroms vid släpp och man fick passa bakvagnen så den inte tog i någonstans. Den har ett ruskigt överhäng bak.

201 är nog den bova som ger mig bäst minnen ett lok av rang stabil och trygg på vägen men helt ologisk när det gällde att trycka på knappar.

Den jag saknar mest är 212.

Jonas Gustafsson

41-42 är lite överraskande.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussfanatikern

#3
Varför ska man sälja 41:an och 42:an? dom är ju bara tre år gamla och varför finns inte bussarna 301-321 med på listan?

Rikard

Citat från: Tomas skrivet 03 mars 2010, 23:38:30 PM

212 en stridsvagn tar sig fram överallt och känns som en evighetsmaskin hade den på mina linjeutbildningsdagar på Kruthusgatan så den har varit på tur runt Bergsjön, Kortedala, Jonsered, Kärra, Lunden, Strömmensberg och Skår, instruktören tyckte inte att vi skulle ge oss upp i Masthugget på linje 60 men har kört henne på linje 190 längs Fjällgatan. Andra lustiga linjer jag styrt henne på är linje 50 till Kallebäck, linje 84 till Sisjön samt 95 genom Järnbrott det var rätt trångt i svängen in till Radiotorget från Marklandsgatan.

Den jag saknar mest är 212.

Hehe lät trångt runt småhörnen. jag körde den mycket på röd och den liksom systerbussen 220 var bland de bästa volvobussarna på GS. Och körde den även på blå expressen trots den var lackad som rödexpress.
Rikard.

Bussfanatikern

#5
Jag ska berätta en liten historia om den udda bussen GS nr. 99.

Den kom till dåvarande Linjebuss i Råsta (Solna) 2003 som provbuss och hade då inventarienumret 4000. Ytterligare en serie på 9 bussar med numren 4001-4009 beställdes dit. Bussen blev aldrig populär i Stockholm och förarana krävde att man skulle makulera beställningen på dom ytterligare bussarna och köpa in Volvo eller Scania istället men affären hade då redan gått så långt att det inte längre var möjligt. Istället så frågade man Linjebuss i min hemstad Eskilstuna om dom var intresserade av att ta över den här bussen plus dom 9 bussar som var beställda mot att få ta över 10 Scania Omnilink därifrån istället. I Eskilstuna var man positiva och under våren 2004 rullade bussen på diverse linjer där så att alla förare skulle få chansen att bekanta sej med den. Det skulle ju komma ytterligare nio stycken till hösten det året. Då var den fortfarande SL-röd och det var meningen att den skulle målas om till grön som dom övriga bussarna i stan var. Tyvärr var det saker och ting som man inte var riktigt nöjda med, minns dock inte riktigt vad det var så att istället för att behålla den så lade man till ytterligare en på den redan gjorda beställningen, buss 4010. I Juni 2004 hyrdes bussen ut till GS i Göteborg där den först fick nummer 451. Den var SL-röd under hyrtiden men målades sedan om till VT-blå när den köptes i April 2006 och fick då numret 99.    

Nupski

Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 mars 2010, 03:19:13 AM
Jag ska berätta en liten historia om den udda bussen GS nr. 99.

Den kom till dåvarande Linjebuss i Råsta (Solna) 2003 som provbuss och hade då inventarienumret 4000. Ytterligare en serie på 9 bussar med numren 4001-4009 beställdes dit. Bussen blev aldrig populär i Stockholm och förarana krävde att man skulle makulera beställningen på dom ytterligare bussarna och köpa in Volvo eller Scania istället men affären hade då redan gått så långt att det inte längre var möjligt. Istället så frågade man Linjebuss i min hemstad Eskilstuna om dom var intresserade av att ta över den här bussen plus dom 9 bussar som var beställda mot att få ta över 10 Scania Omnilink därifrån istället. I Eskilstuna var man positiva och under våren 2004 rullade bussen på diverse linjer där så att alla förare skulle få chansen att bekanta sej med den. Det skulle ju komma ytterligare nio stycken till hösten det året. Då var den fortfarande SL-röd och det var meningen att den skulle målas om till grön som dom övriga bussarna i stan var. Tyvärr var det saker och ting som man inte var riktigt nöjda med, minns dock inte riktigt vad det var så att istället för att behålla den så lade man till ytterligare en på den redan gjorda beställningen, buss 4010. I Juni 2004 hyrdes bussen ut till GS i Göteborg där den först fick nummer 451. Den var SL-röd under hyrtiden men målades sedan om till VT-blå när den köptes i April 2006 och fick då numret 99.    

Nu kom jag på vad som var riktigt udda med  GS 99, det är ju rattpositionen är man hyffsat kort som mig så fungerar förarställningen men är man över 185-190cm så når man inte ratten som är någonstans där nere på golvet  ;D. Rattstången är för kort så ratten hamnar långt ner och går inte att justera i längsled utan bara tilt, blir nog så på en buss med karossnummer 1.

Johan B

Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 mars 2010, 00:53:15 AM
Varför ska man sälja 41:an och 42:an? dom är ju bara tre år gamla och varför finns inte bussarna 301-321 med på listan?

Ja det är lustigt att såpass nya bussar ska bort. Å andra sidan har man ett gäng nya MAN från Aletrafiken som blir övertaliga i Mölndal till sommaren så man har kanske ett litet överskott på kortvagnar. 301-321, ja antingen blir det skrot eller så ska man köra lite till med dessa.

Erling.L

Citat från: Johan B skrivet 04 mars 2010, 18:18:29 PM
Ja det är lustigt att såpass nya bussar ska bort. Å andra sidan har man ett gäng nya MAN från Aletrafiken som blir övertaliga i Mölndal till sommaren så man har kanske ett litet överskott på kortvagnar. 301-321, ja antingen blir det skrot eller så ska man köra lite till med dessa.

Eller redan köpare till dom
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

På den tiden Oudsten  nyanskaffades påstod en person vid GS för mig att det fanns avtal om att dessa skulle tas tillbaka av tillverkaren. Rent juridiskt kan detta avtal blivit ogiltigt i samband med att tillverkaren havererade. Men det är ju även möjligt att en "ny" agent kan ha tagit över avtalet.
Hur pass allvarligt är det med att sälja bussarna? Trots allt är det ju ett litet antal som är till salu som också kan gå kvar i Göteborg. Om man nu räknar bakåt 8 år. Vi är då på 2002. Visserligen kan ju bussar användas upp till 20 år i trafik men som sagt inte där det finns miljözon. Samtidigt är jag lite förvånad trots allt. Politiker pratar om ökad trafik i Göteborg till följd av trafikavgifter,dvs "bom"-pengar. Kanske fordonen behövs.Oberoende nu av miljözon eller inte.

Johan B

Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2010, 20:40:09 PM
På den tiden Oudsten  nyanskaffades påstod en person vid GS för mig att det fanns avtal om att dessa skulle tas tillbaka av tillverkaren. Rent juridiskt kan detta avtal blivit ogiltigt i samband med att tillverkaren havererade. Men det är ju även möjligt att en "ny" agent kan ha tagit över avtalet.
Hur pass allvarligt är det med att sälja bussarna? Trots allt är det ju ett litet antal som är till salu som också kan gå kvar i Göteborg. Om man nu räknar bakåt 8 år. Vi är då på 2002. Visserligen kan ju bussar användas upp till 20 år i trafik men som sagt inte där det finns miljözon. Samtidigt är jag lite förvånad trots allt. Politiker pratar om ökad trafik i Göteborg till följd av trafikavgifter,dvs "bom"-pengar. Kanske fordonen behövs.Oberoende nu av miljözon eller inte.

Finns ju en hel del bussar i listan som är olämpliga för stadstrafik pga höggolv och eller dörrställning 1-1-0. Många har ju dessutom hunnit få en hel del mil på mätaren. Ev. utökning till sommaren bör man ju veta vid det här laget tycker jag. Men visst, några kan ju gå kvar om man nu i sista minuten bestämmer sig för att öka på den trafik som GS kommer fortsätta köra efter tidtabellsskiftet. Eller om man inte får köpare till det pris man vill ha.

Bussfanatikern

#11
Man kommer väl att få andra bussar till övers så att bussarna 301-321 borde ju inte behövas längre och dessutom är dom ju dieseldrivna medan 322-338 är gasdrivna och inte ryker svart. Men den här listan kommer väl att fyllas på med ännu flera bussar som blir till salu ju närmare sommaren vi kommer. Undrar om även bussarna 43-50 kan komma att säljas?
Förresten, dom där överflödiga MAN-bussarna från Älvängen, 135-139, finns ju inte kvar i Mölndal längre utan är i Frölunda.

Johan B

Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 mars 2010, 01:10:08 AM
Man kommer väl att få andra bussar till övers så att bussarna 301-321 borde ju inte behövas längre och dessutom är dom ju dieseldrivna medan 322-338 är gasdrivna och inte ryker svart. Men den här listan kommer väl att fyllas på med ännu flera bussar som blir till salu ju närmare sommaren vi kommer. Undrar om även bussarna 43-50 kan komma att säljas?
Förresten, dom där överflödiga MAN-bussarna från Älvängen, 135-139, finns ju inte kvar i Mölndal längre utan i Frölunda.

Jaså är de där och rullar nu. Man blir ju alldeles trött av att försöka hålla koll på dessa omflyttningskaruseller. Jo det är väl inte helt orimligt att till salu-listan kommer att ändras framöver.

Johan B

Citat från: Johan B skrivet 03 mars 2010, 22:20:05 PM

41-42 B7RLE 8500LE -07
99 MAN A78 -03
100 MAN A37 -02
131-132 B12BLE 4x2 8500 -03
161-164 B10BLE-70B Säffle -00
166-168 B10BLE-70B Säffle -01
197-198 B10BLE-70 Säffle -01
199-200 B10BLE-70B Säffle -01
201-210 Bova Futura FLD 15-340 -98
212 B10M-70B Carrus Vega -99 (126000 mil, kvalitet! ;D)
221-234 B10M-70B Säffle -00
235-236 B10BLE-70B Säffle -02
241 B10BLE-70B Säffle -02
242-243 B12BLE 6x2 8500LE -03
244 B10BLE-70B Säffle -99
322-338 DOB B93 CNG -00 och -01
501-515 DOB B96 -00
541, 543 DOB B95 -00
551-554 MAN A23 -04
558 MAN A23 -04
560 MAN A23 -04
562 MAN A23 -04


Listan kompletteras nu med den udda fågeln GS 244, fd Brunflo Buss. Vill minnas den som ruskigt skramlig men lite småmysigt med ekbord i låggolvsdelen.

Bussfanatikern

Den har ingen nummerskylt bak och på sidan sitter en liten skylt som bara visar linjenummer.