Bildfråga om Traveller

Startat av Carl Eric, 24 november 2009, 20:06:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henasa

Passar på att slänga in en bildfråga om Traveller i denna tråd. På det glada 90 talet hade traveller ett par tre stycken Ford/GMC som var breddade. De skulle vara kul om någon har en sådan på bild. tror de kallades Wide one.

Bergenga

Citat från: buskörare skrivet 01 december 2009, 11:50:56 AM
Så dom finns fortfarande! Kul! Den jag har bild på är mörkare lila än dom andra. Men den fastnade på väg in i en tunnel redan när jag jobbade där (1999), och jag vet inte om den fixades till och togs i trafik igen eller skrotades. Regnr på den var RC 89 994 i alla fall. Står inv.nr 954 också.

RC 89994 er ikke siste reg.nr. på den, så det ble ikke slutt for den da. Hvis #954 stemmer så fikk den senere reg.nr. ST 90257 og #43 og skal være å finne i Helsingfors. Opprinnelig er bussen BVG #1926 fra 1982.

#45/956, #46/958 og #49 som har gått i Stockholm er i 2009 satt inn i trafikken i København som hhv. #933 (XK 97664), #932 (XK 97647) og #931 (XJ 90805).
Mvh.
Øyvind Berg

Sundås

Två lite mindre Travellerbussar.. :)



Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

groenis

Henasa
Tänker du inte på Dodgarna?
De var breddade ifrån firman Wide One
SÖ buss Sollentuna hade ett par Fordar med dubbla bakaxlar samt förlängda,
Freys hyrverk hade en GMC/Chevrolet som var förlängd ochså dubbla bakaxlar.

/Lennart

Jacob

Här kommer en bild på en Tourino fotad i Uppsala:


//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Henasa

Jo så¨var det nog att det var Dodge. Minns än idag när det var visning på dessa. Tror att det var i samband med något möte i busspoolen i stickholm. Vi var iaf på medborgaplatsen, på en lite krog och "fikade". Då hade de ställt upp en eller två på torget.

Freys tror jag tillochmed kan ha kvar sin buss. Kan nog kolla det om intresse finnes.
/Henrik

Citat från: groenis skrivet 10 december 2009, 02:45:14 AM
Henasa
Tänker du inte på Dodgarna?
De var breddade ifrån firman Wide One
SÖ buss Sollentuna hade ett par Fordar med dubbla bakaxlar samt förlängda,
Freys hyrverk hade en GMC/Chevrolet som var förlängd ochså dubbla bakaxlar.

/Lennart

Hasse L



Traveller var också med i SL-trafiken under charteråren med f.d. BSBV 6, här nyplåtad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Henasa skrivet 11 december 2009, 08:51:13 AM
Jo så¨var det nog att det var Dodge. Minns än idag när det var visning på dessa. Tror att det var i samband med något möte i busspoolen i stickholm. Vi var iaf på medborgaplatsen, på en lite krog och "fikade". Då hade de ställt upp en eller två på torget.

Freys tror jag tillochmed kan ha kvar sin buss. Kan nog kolla det om intresse finnes.
/Henrik


Två Dodge Wide-One visades upp vid Persontrafik 1993 i Kalmar. Knut Flinck och Christina de Laval, som var ägare på den tiden, var båda där och visade upp sina vad-det-nu-var: limousiner, småbussar eller... Vad de hade vid Svenska Lokaltrafikföreningens utställning att göra förstod jag dock inte riktigt. De var väl ändå inte tänkta för kolllektivtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Tror att de skulle användas till smågrupper som inte behövde stor buss,
tror även att de var 19 sitsiga men ska låta det vara osagt.
Freys Cheva tror jag är såld även "hulken" den sistnämda hamnade på en motorklubb i Sollentuna,
Namnet "hulken" kom av det var byggt på en Chevrolet Suburban förlängd och bagagutrymmet på det förhöjda taket samt fyra dörrar per sida.
Den flersitsiga Buick Invictan med fyra dörrar per sida hamnade neråt Västkusten om den lever så brukar den dyka upp i olika forum.

/Lennart