Huvudmeny

Nettbuss Express

Startat av Bussmicke, 16 januari 2009, 17:31:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2009, 17:31:21 PM
Nytt namn igen..

Ja, här har tydligen hänt grejer. Bus4you verkar ha bytt namn till Nettbuss Express och också införlivat Säfflebussen i bolaget. Kontoret finns i Borås och Stefan Carlén står som vd för Nettbuss Express. I styrelsen ingår bland annat gänget från Bus4you samt Orusttrafikens vd Stefan Magnusson.
Enligt Borås Tidning i dag äger Nettuss nu 51 procent av Bus4you. Resten skulle ägas av Stefan Carlén och Bo Stockhaus. Jag tror dock att Kicki Carlén saknas bland ägarna där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

#2
Bare en liten tanke om det at man ikke har satt inv.nr. på bussene etter at de fikk ny farge. Kan det være at man har gått bort fra det når bussene gikk over til Bus4you/Nettbuss Express? Bus4you-bussene har jo ikke det.

Og kan det at bussene ikke har fått noe stor logo på siden bety at Säfflebussen kommer til å skifte markedsnavn til Nettbuss Express? Her er det rom for spekulasjoner. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Muk

Vilka namn arbetar Nettbuss under i Norge och Danmark? Det kanske är dags för något gemensamt namn för expressbussarna i norden. Mer spekulation.  :)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 17:50:33 PM
Ja, här har tydligen hänt grejer. Bus4you verkar ha bytt namn till Nettbuss Express och också införlivat Säfflebussen i bolaget.

Kanske man har slopat inv. nummer?
Eller så kommer det nya nummer á la Orusttrafiken?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Muk skrivet 16 januari 2009, 21:05:39 PM
Vilka namn arbetar Nettbuss under i Norge och Danmark? Det kanske är dags för något gemensamt namn för expressbussarna i norden. Mer spekulation.  :)

I Norge har Nettbuss mange ekspressruter under navnet TIMEkspressen, som i hovedsak går ut på at det går en buss i timen, så de finnes kun på relativt korte ekspressruter, ingen særlig over 3 timer tror jeg. Disse rutene kjøres av de forskjellige underselskapene i Nettbuss-konsernet, noen ganger i samarbeid med helt andre selskaper. Nettbuss sentralt har ingen busser eller sjåfører.
En del av Nettbuss sine underselskaper deltar også på ekspressruter i Nor-Way Bussekspress-samarbeidet, der ekspressruten ofte har et lokalt tilknyttet navn.
I tillegg har underselskapet Nettbuss Sør en ekspressrute som heter Nettbuss Komfort på strekningen Oslo-Kristiansand, som er deres svar på Bus4you-konseptet, men der er det veldig høye priser, og strekningen har uansett konkurranse fra to andre ekspressruter, tog og fly.

Netbus Danmark har nå kun to turbusser og kjører ellers bare linjetrafikk i Movia-området.

I avdelingen på Island er det vel bare lokaltrafikk og turkjøring.

Siden danskene fik Netbus så tenkte jeg at dere kanskje ville få Nätbuss, men slik ble det visst ikke. :)
Mvh.
Øyvind Berg

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 17:50:33 PM
Ja, här har tydligen hänt grejer. Bus4you verkar ha bytt namn till Nettbuss Express och också införlivat Säfflebussen i bolaget. Kontoret finns i Borås och Stefan Carlén står som vd för Nettbuss Express. I styrelsen ingår bland annat gänget från Bus4you samt Orusttrafikens vd Stefan Magnusson.
Enligt Borås Tidning i dag äger Nettuss nu 51 procent av Bus4you. Resten skulle ägas av Stefan Carlén och Bo Stockhaus. Jag tror dock att Kicki Carlén saknas bland ägarna där.


Men... om nu Orusttrafiken är minoritetsägare av svenska Nettbuss, hur komer det då sig att om man slår in nettbuss.se så kommer man till Orusttrafiken, borde man inte komma till Bus4yous hemsida istället? =)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 16 januari 2009, 21:32:07 PM
Men... om nu Orusttrafiken är minoritetsägare av svenska Nettbuss, hur komer det då sig att om man slår in nettbuss.se så kommer man till Orusttrafiken, borde man inte komma till Bus4yous hemsida istället? =)

Ja, det här blir krångligare ju mer man försöker förklara. Men låt mig göra ett försök: Nettbuss äger Orusttrafiken. Nettbuss äger också majoriteten (möjligen 51 procent men uppgiften är osäker) av Nettbuss Express (Bus4you och Säfflebussen). Däremot äger inte Orusttrafiken något i Nettbuss Express.
Så har vi då ett företag som heter Nettbuss Sverige. Det är moderbolag till Orusttrafiken. Båda har samma vd och styrelse. Vad Nettbuss Sverige bedriver för verksamhet är oklart men det uppges vara taxi. Men kör Nettbuss taxi i Sverige genom något av sina dotterbolag?
Källa: http://www.allabolag.se/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 21:41:04 PM
Ja, det här blir krångligare ju mer man försöker förklara. Men låt mig göra ett försök: Nettbuss äger Orusttrafiken. Nettbuss äger också majoriteten (möjligen 51 procent men uppgiften är osäker) av Nettbuss Express (Bus4you och Säfflebussen). Däremot äger inte Orusttrafiken något i Nettbuss Express.
Så har vi då ett företag som heter Nettbuss Sverige. Det är moderbolag till Orusttrafiken. Båda har samma vd och styrelse. Vad Nettbuss Sverige bedriver för verksamhet är oklart men det uppges vara taxi. Men kör Nettbuss taxi i Sverige genom något av sina dotterbolag?
Källa: http://www.allabolag.se/

Anledningen att det står taxitrafik är att verksamhetskoden hänger kvar hos "allabolag.se" sen tidigare firmanamn, då Nettbuss Sverige Ab tidigare hette Orust Taxi Ab fram till 1997. Nettbuss Sverige Ab är ett holdingbolag som ägs av norska Nettbuss som ägs av NSB. Det svenska holdingbolaget äger i sin tur (enligt senaste årsredovisning) Orusttrafiken och Säfflebussen. Orusttrafiken äger: Timexpressen Sverige AB, Nordic Spare parts AB, Scandinavian Limousine AB samt deläger Stadsbussarna Östersund Ab (50%), Klövsjö-Rätantrafik AB (25%), Strömstad Tanum Buss AB (40%) och Kjellgrens Buss i Tranemo AB (40%). Ändringar i ägarandel kan och har väl ändrats sedan detta, om jag tyder diskussionen rätt.  :)

Bergenga

Eierskap er kompliserte greier ja. For det meste mer enn jeg begriper. ???

Men Orust Taxi AB kan ikke ha skiftet navn til Nettbuss Sverige AB i 1997, for Nettbuss-navnet kom ikke i Norge før i 2000. Før det het selskapet NSB Biltrafikk. Men kjøpte NSB seg inn i svensk busstrafikk så tidlig som 1997?
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 januari 2009, 22:28:01 PM
Eierskap er kompliserte greier ja. For det meste mer enn jeg begriper. ???

Men Orust Taxi AB kan ikke ha skiftet navn til Nettbuss Sverige AB i 1997, for Nettbuss-navnet kom ikke i Norge før i 2000. Før det het selskapet NSB Biltrafikk. Men kjøpte NSB seg inn i svensk busstrafikk så tidlig som 1997?

NSB Biltrafikk har aldrig varit ägare till Orusttrafiken. Jag vill minnas att det var någon gång i början av 2000-talet som Nettbuss köpte Orusttrafiken. Men det kanske Muk kan kontrollera?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

Nettbuss Express AB   
  Org.nummer: 556730-2418   Bolagsform: Aktiebolag   



  EXEKUTIVA BEFATTNINGAR   
  Carlén, Per Stefan (f. 1956), VD   
 
  STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR   
  Carlén, Per Stefan (f. 1956), Ordinarie ledamot   
  Bergh, Svein Arne, Ordinarie ledamot, Bosatt utomlands inom EES   
  Bjoerndalen, Finn, Ordinarie ledamot, Bosatt utomlands inom EES   
  Ivarsson, Dick Mikael (f. 1967), Ordinarie ledamot, Arbetstagarrepresentant   
  Magnusson, Rune Stefan (f. 1955), Ordinarie ledamot   
  Stockhaus, Bo Vilhelm (f. 1954), Ordinarie ledamot   
  Svensson, Kent Vincent Albert (f. 1958), Ordinarie ledamot, Arbetstagarrepresentant   
  Carlén, Eva Kristina Kicki (f. 1956), Suppleant   
 
  TILLSYNSBEFATTNINGAR   
  PricewaterhouseCoopers AB, Revisor   
  Brand, Klas Johan (f. 1956), Huvudansvarigrevisor   
 
  Firmatecknare   
  Firman tecknas av styrelsen   
  Firman tecknas två i förening av   
  -Bergh, Svein Arne   
  -Bjoerndalen, Finn   
  -Magnusson, Rune Stefan   
  Dessutom har verkställande direktören rätt att teckna firman   
  beträffande löpande förvaltningsåtgärder

BIFIRMAS VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
(Säfflebussen, Bus4You Sweden)   
  För den del av verksamheten som avser expressbusstrafik inom Sve= rige och utlandstrafik med konventionella expressbussar
För den del av verksamheten som avser expressbusstrafik inom Sverige med exklusiva expressbussar.


Muk

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 januari 2009, 22:28:01 PM
Eierskap er kompliserte greier ja. For det meste mer enn jeg begriper. ???

Men Orust Taxi AB kan ikke ha skiftet navn til Nettbuss Sverige AB i 1997, for Nettbuss-navnet kom ikke i Norge før i 2000. Før det het selskapet NSB Biltrafikk. Men kjøpte NSB seg inn i svensk busstrafikk så tidlig som 1997?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 22:33:47 PM
NSB Biltrafikk har aldrig varit ägare till Orusttrafiken. Jag vill minnas att det var någon gång i början av 2000-talet som Nettbuss köpte Orusttrafiken. Men det kanske Muk kan kontrollera?


Orust taxi bytte namn till Rimbom AB 1997. Rimbom AB sysslade med telefonpassning och uthyrning av kontorlokaler. De ägde Orustrafiken Henån AB. I början av 2002 övertar Nettbuss Rimbom AB och 20020328 registreras namnbytet hos bolagsverket till nettbuss Sverige AB.