En bild från Hjulmarknadstrafiken

Startat av Göran Nilsson, 30 november 2008, 18:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson


Spårvägssällskapets FOM290 utanför Hjulmarknadslokalen i Frihamnen i Stockholm i går, den 29 november.
/ GNl

Mathias Rickman

Snygg Buss SSS Uppsala AVD kör med älskar värkligen sss uppsala avd bussar men nog denna us 212 us 169 ss 5122 står nog ganska licka högt upp

Mathias

Mikael T Nilsson

Trevlig bild. Denna buss var tidigare veteranbuss hos Näckrosbuss Södermanland.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Simon A

Många fina minnen i den bussen :)

//Simon

Björn Forslund

Fast det vore roligt om den återfick sin TGOJ-målning. Denna lack har den aldrig haft när den gick i trafik.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 december 2008, 12:06:20 PM
Fast det vore roligt om den återfick sin TGOJ-målning. Denna lack har den aldrig haft när den gick i trafik.

Det har varit på tal. Skulle bussen lackas om helt och hållet så får den troligen tillbaks TGOJ-lack. Men ännu så länge är inte omlack prioriterat och bussen är omtyckt även i det skick den är i just nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Man får hålla tummarna för att det skakas fram pengar till ny lack framöver. Bussmodellen verkar vara riktigt charmig, och jag skulle gärna vilja köra/åka i den. Men färgen gör att den idag tyvärr ser ut som en orkesterbuss som någon rollat med billig ÖB-färg hemma på gräsmattan. :-[

Har någon en bild på en buss i TGOJ-lack, så man kan jämföra? :)

Kent Skoog

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 16:33:17 PM
Man får hålla tummarna för att det skakas fram pengar till ny lack framöver. Bussmodellen verkar vara riktigt charmig, och jag skulle gärna vilja köra/åka i den. Men färgen gör att den idag tyvärr ser ut som en orkesterbuss som någon rollat med billig ÖB-färg hemma på gräsmattan. :-[

Har någon en bild på en buss i TGOJ-lack, så man kan jämföra? :)

Här kommer en bild fotad i Nyköping 1971 av Peter Ödén.




Mikael T Nilsson

Citat från: Kent Skoog skrivet 02 december 2008, 17:21:09 PM
Här kommer en bild fotad i Nyköping 1971 av Peter Ödén.





Tusen tack för denna trevliga bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 december 2008, 17:22:05 PM
Tusen tack för denna trevliga bild!

Även jag tackar. Exakt samma bussindivid dessutom. Full pott.

Niklas Bygdestam

Citat från: Kent Skoog skrivet 02 december 2008, 17:21:09 PM
Här kommer en bild fotad i Nyköping 1971 av Peter Ödén.





Roligt att se 9000 i originalutseende :)

Jag tycker att bussen ser rätt snygg ut även utifrån som den ser ut idag. Bussen ser faktiskt fräschare ut i verkligheten än den gör på bilden. Men något som jag ser att den hade från början är gardiner i fönstren och det skulle ju vara en trevlig sak att återinföra på bussen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ola Almquist

Stort! Låt den få tillbaka TGOJ-lacken. Finns det någon annan buss som haft (har) denna lack kvar? Har en minne av att jag såg någonting i Kvarntorp för några år sedan.
Var TGOJ-bokstäverna av samma typ som på järnvägsfordonen eller klenare?

M.v.h.
Ola

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 december 2008, 21:52:03 PM
"9000" har den ju heller aldrig "hetat" i trafik och de stora moderna inv nr siffrorna skämmer lika mycket som på den ena Leyland DD

Det är riktigt att den aldrig hette 9000 i verklig trafik. Det är ett nummer den har fått i efterhand. Har för mig att bussens gamla inventarienummer var 10 om jag nu minns rätt. Men på SSS Uppsala-avdelning säger vi 9000 när vi ska köra med den här trevliga bussen. Även om vi lackar om bussen till original och sätter tillbaks alla gamla nummer på den igen så lär bussen säkert få heta 9000 internt bland oss som kör den här bussen

Jag kan hålla med er som vill lacka om bussen till original av historiska skäl. Ni har helt rätt i det ni säger. Och visst skulle bussen kunna bli väldigt vacker om vi målade tillbaks den i originallack, satte dit TGOJ-märkning i krom på sidan och får dit gardiner invändigt i bussen. Det skulle bli en riktig skönhet. Men detta kostar pengar. Bussen är i alla fall i gott skick och mycket populär. Så vi är glada över att bussen är i livet och i så bra skick som den är i, trots "fel" färg :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Muk


Ersa

Det måste självklart inköpas och ihopbyggas två st D200-nummerskyltar också! :D